۱۳۹۹ خرداد ۱۵, پنجشنبه

جمعبندی نقض حقوق بشر – می ۲۰۲۰

به یاد غلامرضا خسروی در سالروز جاودانگی‌اش

روز ۱۱ خرداد هر سال یادآور، اعدام زندانی سیاسی غلامرضا خسروی سوادجانی است. همان قهرمانی که شورش در بند ۳۵۰ اوین و ایستادگی با دست خالی در برابر ماموران وحشی زندان به نام او ثبت شده است.
دلاورمردی که ۳۶ماه را در انفرادی زیر حکم اعدام گذراند بدون اینکه ذره ای در برابر خواست دیکتاتوری کوتاه بیاید.
اما مقاومت دلاوری غلامرضا برای همیشه در قلب و ضمیر تمام زندانیانی که روز پنجشنبه ۲۸فروردین ۹۳ در بند ۳۵۰ اوین بودند و کلیه کسانی که در بیرون زندان خبرهای آنرا دنبال میکردند، ثبت شد.






مقدمه

آنچه در این مجموعه می‌خوانید جمعبندی نقض حقوق بشر زندانیان در زندانهای تحت حاکمیت دیکتاتوری ولایت فقیه در ایران در ماه می ۲۰۲۰ است. این جمعبندی به نقض حقوق بشر در زمینه های اعدام، بازداشت، شکنجه و تبعید زندانیان در این ماه می پردازد.

اعدام
در این ماه حداقل یک زندانی در زندان گنبدکاووس اعدام شد. اتهام این زندانی قتل اعلام شده است.

از سوی دیگر در این ماه چهار زندانی سیاسی محکوم به اعدام، حسین سیلاوی، علی خسرجی، ناصر خفاجیان از زندان شیبان و هدایت عبدالله پور از زندان ارومیه در معرض خطر اعدام قریب الوقوع قرار گرفتند.
عفو بین الملل در بیانیه روز ۱۲ می خود در این خصوص نوشت: «حسین سیلاوی، علی خسرجی و ناصر خفاجیان از ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ و هدایت عبدالله پور از ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ قهرا ناپدید شده و از مکان‌های معمول خود در زندان به مکان‌های نامعلوم منتقل شده‌اند. هر چهار نفر در پی محاکمات به شدت ناعادلانه و با وجود در میان بودن ادعاهای جدی شکنجه که هرگز  در مورد آن تحقیق نشده، به اعدام محکوم شده‌اند.»
عفو بین الملل در بیانیه خود خواهان توقف روند اعدام و بازبینی مجدد پرونده این ۴ زندانی شد.
کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام با برگزاری یک توفان توییتری در روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه۹۹، خواهان لغو حکم اعدام شد. 


بازداشت
بدلیل وجود خفقان و سرکوب بدیهی است که نمی توان آمار دقیق و کاملی از بازداشت شدگان در یک ماه ارائه داد. اما تلاش ما بر این است که بتوانیم با کمک همکاران و شبکه خانواده‌های بازداشتی‌ها و سایر مرتبطین با نه به زندان – نه به اعدام آمار و گزارشی ارائه دهیم که به واقعیت هر چه نزدیکتر باشد.
پس از جمع آوری آنچه که در خصوص بازداشتهای این ماه منتشر شده می توان گفت که بیش از ۱۰۰۰ تن از هموطنان به بهانه‌های مختلف بازداشت و به بازداشتگاه یا زندان منتقل شدند.
خبرها حاکی است که ۳۵۰ تن به علت انتشار اخبار مربوط به کرونا بازداشت شدند و علاوه بر این ۱۹۰ نفر نیز بدلیل نشر این نوع خبرها مورد بازجویی قرار گرفتند.
دستگیری های سیاسی
اتهامات هموطنانی که به دلایل سیاسی بازداشت شده اند شامل فعالیت در فضای مجازی، افشاگری درباره کرونا، شرکت در تجمع اعتراضی، تبلیغ علیه نظام اعلام و بازداشت جهت تحمل محکومیت بوده است.
- تعدادی از بازداشت شدگان قیام جهت تحمل محکومیت صادر شده بازداشت و به زندان منتقل شدند. علاوه بر این می توان به احضار و بازداشت روح الله میرزایی، سهیلا حجاب و ابراهیم خالیدی برای تحمل دوران محکومیت اشاره کرد.
- امیرحسین مرادی دانشجوی ترم چهارم کارشناسی فیزیک و علی یونسی دانشجوی ترم چهارم کارشناسی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف تهران ، از برندگان مدال‌های المپیاد کشوری و جهانی، روز جمعه ۲۲ فروردین ماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و با سروصورت خونین جهت بازرسی به منزل بردند. روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، سازمان عفو بین الملل طی انتشار یک بیانیه اقدام فوری (URGENT ACTION) خواهان آزادی بدون قید شرط و جلوگیری از شکنجه و بدرفتاری در مورد دانشجوی نخبه زندانی علی یونسی شد.
سخنگوی قوه قضاییه درخصوص بازداشت این دو دانشجو مصاحبه کرد و آنها را وابسته به سازمان مجاهدین خلق اپوزیسیون اصلی ملاها دانست. درپی این امر شورای ملی مقاومت اقدام به انتشار اسامی ۱۸ تن دیگر از بازداشت شدگان سیاسی کرد. 

- خلیل واعظی فرمانده نیروی انتظامی استان بوشهر ۶خرداد از بازداشت ۳۰نفر به اتهام «انتشار شایعه‌ درباره ویروس کرونا در فضای مجازی» و تحویل آنها به دادسرا خبر داد.
- روز ۲۰ اردیبهشت ماه رئیس پلیس کشور از شناسایی ۱۳۰۰ سایت و بازداشت ۳۲۰ شهروند تحت عنوان «شایعه پراکنان» به علت اطلاع رسانی در خصوص کرونا خبر داد.  
- فرمانده انتظامی استان خوزستان از بازداشت ۱۴ شهروند در بندر ماهشهر خبر داد. بازداشت این افراد به اتهام آنچه «وابستگی به گروه های تکفیری و تجزیه طلب» خوانده شده، صورت گرفته است.
- روز سوم خرداد ۱۱شهروند از مالکان و فروشندگان کتاب در تهران به دلیل فروش کتب غیرمجاز و ممنوعه بازداشت شدند. رییس پلیس امنیت عمومی تهران بزرگ ضمن اعلام این خبر از صدور دستور پلمب تعدادی از واحدهای فروش کتاب نیز خبر داد.
تعدادی از شهروندان ساکن شهرهای کردی در کشور با اتهامهای نامعلوم بازداشت و به بازداشتگاهها منتقل شدند.
دستگیری پیروان سایر ادیان
در ماه می ۲۰۲۰ نیز تعدادی از هموطنان به دلیل عقاید خود بازداشت و به زندان روانه شدند. بازداشت این هموطنان توسط ماموران امنیتی انجام شده است.
- ۴ شهروند نوکیش مسیحی در رشت به اتهام عضویت در کلیسای خانگی بازداشت شدند. دو شهروند به اتهام گرویدن به مذهب مهدویت توسط نیروهای اطلاعات بازداشت شدند.
- یک شهروند بهایی به نام امین ذوالفقاری در یزد به دلیل عقیده اش بازداشت شد.
دستگیری های خودسرانه
 این دستگیریها به دلایلی انجام شد که در هیچ کشوری جرم محسوب نمی شود و شامل روزه خواری، خوانندگی، پارکو، فروش کباب خوک، شکار غیرمجاز و ... بود.
درصد بالایی از بازداشتهای خودسرانه در ماه می ۲۰۲۰ در ایران به دلیل مصادف بودن با ماه رمضان به اتهام خودساخته روزه خواری انجام گرفت. 
فرمانده انتظامی استان لرستان از پلمب ۲۸۴ واحد صنفی و بازداشت ۴۶ شهروند در این استان، به دلیل روزه خواری و آنچه «هتک حرمت ماه رمضان» می نامید، خبر داد. 
این رفتار سرکوبگرانه در مواردی با اعتراض هموطنان همراه بوده است. چهار شهروند در شهرستان سراب که در پی تذکر یک شخص تحت عنوان “امر به معروف” با وی درگیر شده بودند، بازداشت شدند. 
بازداشت شکارچیان و متخلفان محیط زیستی نیز درصدی از بازداشتهای خودسرانه این ماه را تشکیل داد.
دستگیری های اجتماعی
اتهامات بازداشت شدگان دریافت رشوه، اختلاس و دزدی اعلام شده و توسط نیروی انتظامی انجام شده است.

شکنجه و شلاق
در این ماه حدود ۵۰ مورد شکنجه و شلاق زندانیان سیاسی عقیدتی در زندانهای ایران ثبت شده است.
شلاق
در حداقل یک مورد دادگاه تجدید نظر تهران با صدور حکمی، علی نانوایی فعال دانشجویی ، دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی و از بازداشت شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را به تحمل حبس تعلیقی، شلاق با طول مدت تعلیق دو ساله و همچنین رونویسی از ۳ جلد کتاب محکوم کرد.
شکنجه
- کامران درویشی در دوران اعتصاب غذای خود به دستور رئیس زندان مرکزی ارومیه به سلول انفرادی منتقل شد. این زندانی سیاسی از تاریخ ۳ خرداد ماه در اعتراض به ادامه نگهداری خود در بند جرایم مواد مخدر و با درخواست انتقال به بند زندانیان سیاسی با دوختن لب دست به اعتصاب غذا زده بود.
-صبح روز شنبه ۱۳ اردیبهشت۹۹، گارد زندان تهران بزرگ به چهار درویش زندانی یورش برده و آنها را با ضرب و شتم  به تیپ۵ منتقل کرد.گارد زندان قصد داشته هر کدام از این زندانیان را به یکی از سالنهای زندانیان با جرائم عادی منتقل کند اما با مقاومت آنها مجبور به انتقال هر چهار نفر به تیپ۵ شد.
- در ماه رمضان رفتار ضدانسانی، ضرب و شتم و شکنجه روحی – روانی زندانیان در زندان اوین شدت پیدا کرد. مسئولان این زندان به بهانه ماه رمضان زندانیان را تحت فشار قرار دادند.

-زندانی سیاسی برهان کمانگر که از تاریخ ۸ اردیبهشت‌ ماه با دوختن‌های لب‌های خود در زندان کامیاران دست به اعتصاب غذا زده، به دستور مسئولین زندان به سلول انفرادی منتقل شد. 
- مجید اسماعیل ‌زاده، کودک-مجرمی که ۳۰ فروردین ماه سال جاری در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد، در اداره آگاهی برای اعتراف به قتل شکنجه شده بود. به گفته‌ی پدرش، مجید که هنگام وقوع جرم انتسابی ۱۶ سال داشت، به دلیل فقر خانواده امکان برخورداری از خدمات حقوقی کافی را نداشت و وکیل تسخیری نیز هرگز به تماس‌های خانواده جواب نداد.
-  موسی محمدی و سید فارس طالقانی دو تن از زندانیان محبوس در زندان شیبان اهواز که در درگیری‌های اخیر با تیراندازی مستقیم ماموران زندان مجروح شده‌اند، بدون سپری کردن مراحل درمان از بیمارستان به زندان بازگردانده شدند. فارس طالقانی در جریان این تیراندازی بینایی یک چشم خود را از دست داده است
- حمزه درویش زندانی عقیدتی، سیاسی اهل سنت به ساختمان اطلاعات رشت به اسم مقر شهدای گمنام منتقل و در سلول انفرادی حبس شده است. او تحت فشار قرارگرفته که تعهد بدهد که فعالیت رسانه ای نداشته باشد. 
- سهیلا حجاب وکیل دادگستری و زندانی سیاسی بعد از خروج از دادگاه تجدید نظر بصورت وحشیانه ای توسط عوامل سپاه پاسداران و بازجویان زندان مورد ضرب و شتم و هتاکی قرار گرفت و درحالیکه با موهایش او را روی زمین می کشیدند با صورت خونین بازداشت و به زندان قرچک ورامین منتقل شد.
- روز یکشنبه۲۸اردیبهشت۹۹ زندانی سیاسی عبدالمالک میربلوچ زهی معروف به امیرحمزه ریگی، توسط مسئول حفاظت زندان بنام سرگزی نیا احضار و بدون هیچ دلیلی به سلول انفرادی بند قرنطینه منتقل شد. 
- زندانی سیاسی صوفی چاکری که از فعالان سیاسی بلوچ میباشد و ماههاست در سلول انفرادی بند قرنطینه زندانی است، بدون هیچ دلیلی در بند قرنطینه مورد توهین یکی از شکنجه گران به نام مالکی قرار گرفت. وقتی این زندانی نسبت به رفتار مالکی اعتراض کرد به شدت مورد ضرب و شتم وحشیانه واقع شد. 
- زندانی سیاسی اکبر باقری بیش از سه هفته است که دچار خونریزی شده و ضعف شدید جسمی دارد. همچنین بدلیل قرار دادن او در بندی که مبتلایان به کرونا در آن وجود دارند، تهدید ابتلاء این زندانی سیاسی به کرونا بسیار بالاست.
- محمد قادری شهروند اهل پیرانشهر که از ماه گذشته در بازداشتگاه یک نهاد امنیتی در شهر ارومیه به سر می‌برد، باوجود وضعیت نامناسب جسمی از اعزام به بیمارستان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.


تبعید
- روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه ۹۹، ۱۲ تن از دراویش گنابادی، سعید سلطان پور، رسول هویدا، بابک مرادی، کیانوش بیرانوند، هادی شاهرضا، سعید دوراندیش، احسان الدین ملک محمدی، مهدی کیوانلو، محمدرضا درویشی، سعید کریمایی، مصطفی میرمحمدی و جعفر احمدی به استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی تبعید شدند. این افراد پیشتر پس از تحمل بیش از ۲ سال حبس از زندان آزاد شدند. احکام تبعید ۲۹ تن دیگر از دروایش گنابادی نیز به زودی اجرا خواهد.  
- میزان محکومیت تبعید ابراهیم فیروزی، نوکیش مسیحی تبعیدی در شهرستان سرباز واقع در استان سیستان و بلوچستان ۱۱ ماه دیگر به دلیل آنچه «غیبت» یا «ترک محل اقامت اجباری» عنوان شده، افزایش پیدا کرد.  



اخبار مربوط به بازداشت شدگان و زندانیان سیاسی را برای کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ارسال نمایید:
javanehha617@gmail.com
ارتباط با ادمین تلگرام

همراهان و دوستان گرامی 
فعالیت ما برای دفاع از حقوق زندانیان سیاسی – عقیدتی در زندان‌های ایران و لغو حکم اعدام است. در این فعالیت حقوق بشری  به کمک‌های شما نیازمندیم. 
ما خواهان لغو حکم اعدام و آزادی تمامی زندانیان سیاسی – عقیدتی در ایران هستیم. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر