۱۴۰۰ فروردین ۱۲, پنجشنبه

«قرارداد ۲۵ ساله با چین خیانت به منافع ملی» – قسمت اول

 


نظام ولایت فقیه و وطن‌فروش تا لب‌گور / بقلم الف-جمشیدی

نظام ولایت فقطه در ادامه چهاردهه تاراج منابع و ثروت ایرانیان، در یک قرارداد ۲۵ ساله با چین بر سر واگذاری جزیره کیش و همکاریهای نظامی و اطلاعاتی با دولت چین، منابع و ثروتهای مردم ایران را به حراج‌ گذاشته است.

خامنه‌ای «حفظ نظام» را اصلی ترین مسأله می‌داند، فقط یک خط قرمز دارد و آن هم حفظ خود و نظامش است لذا دست به هر جنایت و وطن فروشی می‌زند.

 خامنه‌ای ضحاک مار به دوشی است که در اعتراضات سراسری آبان ۹۸ حاکمیتش را با کشتار جوانان ایران؛ و پس از آن، در سال۹۹ با سنگدلی تمام چشم بر قتل عام هزاران هزار تن از مردم با ویروس کرونا بست و عمدا مانع ورود واکسن را نیز گرفت و حالا نیز خاک ایران را به چینی‌‌ها فروخته است.

 قرارداد ۲۵ ساله با چین از آغاز

در سال۲۰۱۳ چین برای سرمایه‌گذاری و برای دستیابی به منابع بازاز و اقتصاد سایر کشورها، طرح استراتژیک و استعماری «راه ابریشم جدید» را ارائه کرد. از اواسط دهه ۹۰ خامنه‌ای پشت این قرارداد ننگین بود. در سال۹۴ که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به تهران رفت، پس از دیدار با خامنه‌ای از توافقی جهت یک همکاری استراتژیک ۲۵ساله خبر داد.

خامنه‌ای که در پس تحریم‌های آمریکا و فشار اقتصادی و اعتراضات مردمی، نظام خود را در معرض فروپاشی می‌بیند، به توافق خائنانه حراج صنعت نفت، صادرات گاز، صنایع پتروشیمی و زیرساخت‌های ایران و هم‌چنین همکاری نظامی و امنیتی و… تن داده است.

روز سوم تیر۹۹ روحانی به ظریف اعلام کرد مذاکرات نهایی را با مقامات چینی به‌عمل آورده و سند همکاری را به امضا برساند و در روز ۷فروردین ۱۴۰۰ ظریف قرارداد را با وزیر خارجه چین امضا کرد.

نقش مستقیم خامنه‌ای در امضای توافقنامه

خبرگزاری ایرنا در ۱۴تیر۱۳۹۹ در مورد نقش خامنه‌ای در این قرارداد وطن‌فروشانه اعلام کرد: «شی جین پینگ (رئیس‌جمهور چین) موضوع همکاری‌های ۲۵ساله را در دیدار با خامنه‌ای نیز مطرح کرد که ایشان هم ضمن تأیید گفت: توافق رؤسای جمهوری ایران و چین برای یک روابط استراتژیک ۲۵ساله، کاملاً درست و حکمت‌آمیز است».

مصباحی مقدم ـ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۲۱ تیر۹۹ گفت که خامنه‌ای«پیام خاص و فرد خاصی را به چین فرستاد و با رئیس‌جمهور چین گفتگو کردند».

حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: «علی لاریجانی با پیام کتبی خامنه‌ای به چین رفت… رهبری، لاریجانی و آقامحمدی مشاور اقتصادی‌اش را به چین فرستاد تا پیام نظام را برای بازسازی روابط اقتصادی» به چین برسانند و «کلمه به کلمه مذاکرات توسط رهبر چک می‌شد». (آرمان ـ۲۱تیر۹۹).

مفاد قرارداد ترکمنچای چینی

در شرایطی که پروازهای ماهان ایر سپاه پاسداران به چین در بحبوحه بحران کرونا و انتقال ویروس کرونا به قم و سپس به سایر نقاط ایران اعتراضات گسترده‌یی را بر سر روابط سپاه پاسداران و حاکمیت استبدادی با چین به‌دنبال داشت؛ نظام ولایت فقیه از انتشار مفاد قرارداد ۲۵ ساله با چین امتناع می‌کند.

رادیو فرانسه۱۷تیر۹۹ به بخش‌هایی از این قرارداد اشاره کرده بود و سایمون واتکینس، نویسنده و خبرنگار اقتصادی انگلیسی، به‌نقل از منابع خود نوشت: «هفته گذشته خامنه‌ای با پیشنهاد فرماندهان سپاه پاسداران و سرویسهای امنیتی سپاه مبنی بر افزودن همکاریهای گسترده نظامی و اطلاعاتی به توافق ۲۵ ساله ایران و چین موافقت کرد».

  • چین ۴۰۰میلیارد دلار در حوزه نفت و حمل و نقل ایران سرمایه‌گذاری می‌کند.
  • کل این سرمایه‌گذاری را طی ۵سال نخست از محل فروش نفت ایران برداشت می‌کند.
  • همکاریهای نظامی ایران با چین و روسیه تبادل و آموزش فرماندهان سپاه پاسداران است. به موجب این بند از توافق سالانه ١١٠ افسر ارشد سپاه پاسداران برای تعلیمات نظامی به چین و روسیه می‌روند و متقابلاً ١١٠مستشار چینی و روسی برای آموزش افسران سپاه پاسداران در ایران مستقر خواهند شد.
  • ایران متعهد شده که نفت، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی خود را ١٢درصد ارزانتر از قیمت متوسط بازار و با پذیرش تخفیف مضاعفی معادل ٦ تا ٨درصد به چین بفروشد.

رادیو فرانسه افزود: در ازای این همکاریهای نظامی و اطلاعاتی، جمهوری اسلامی ایران امتیازات اقتصادی گسترده‌ای به‌ویژه در حوزه انرژی به چین می‌دهد…

  • چین مجاز خواهد بود که مطالبات ایران را با دو سال تأخیر و به ارز سیال بپردازد. به این ترتیب، چین کلیه فرآوردهای نفتی ایران را دست کم ٣٢درصد ارزانتر از بهای واقعی آنها در بازارهای جهانی خریداری خواهد کرد». (سایت رادیو فرانسه۱۹تیر۹۹)
  • جمهوری اسلامی متعهد شده که نفت، گاز و فرآورده‌های پتروشیمی خود را ١٢درصد ارزانتر از قیمت متوسط بازار و با پذیرش تخفیف مضاعفی معادل ٦ تا ٨درصد به چین بفروشد.
  • چینی‌ها قبل از سایر شرکتها می‌توانند در مورد مشارکت یا عدم مشارکت در تکمیل همه یا بخشی از پروژه‌های پتروشیمی حتی در حوزه فنآوری نیروی انسانی مورد نیاز و سامانه‌ها تصمیم‌گیری کند.
  • پنج‌هزار پرسنل امنیتی چینی برای حفاظت از پروژه‌های چینی در ایران مستقر خواهند شد.
  • نگهداری بشکه‌های نفت بیشتر بر روی شناورهای اطراف چین بدون نیاز به انبار شدن در گمرک، که در واقع بخشی از ذخایر استراتژیک نفت چین خواهد بود.
  • چین هم‌چنین می‌تواند بدهی‌هایش را به ارزهای موسوم به «نرم ارز» پرداخت کند. نرم ارزها به واحد پولی کشورهایی گفته می‌شود که با نوسان بالایی همراه هستند.
  • بر اساس بندهایی از توافق ۲۵ساله قرار شده حداقل یک شرکت روسی اجازه داشته باشد در کنار اپراتور چینی درطرح خط لوله گاز تبریز – آنکارا مشارکت کند.
  • توسعه تجهیزات و تأسیسات نظامی ایران به چین واگذار می‌شود، و هواپیماها و کشتی‌های نظامی چینی و روسی قادر به بهره‌برداری از تأسیسات توسعه یافته خواهند بود.

قرارداد ۲۵ساله با چین وطن فروشی ننگین و خیانت‌بار

به‌رغم مفاد خیانت‌بار این قرارداد، دولت روحانی عمداً متن کامل سند را منتشر نکرده است، چرا که در این قرارداد هیچ ماده قابل توجهی به سود مردم ایران به جز حراج نفت با قیمت ارزان وجود ندارد.

در جریان جنگ باندها علیرضا سلیمی عضو هیأت‌رئیسه مجلس در توئیتی دولت روحانی را به‌خاطر پنهان‌کاری و پوشاندن امور اقتصادی و سیاسی حتی از چشم مجلس، مورد حمله قرار داد و نوشت: «سانسور قراردادهای نفتی، سانسور پخت و پزهای پشت‌پرده با غربی‌ها، سانسور نسبت برخی مسئولان ارشد با رئیس‌جمهور (مدیر مناطق آزاد، هلال احمر و…) سانسور و سانسور. یادتان هست روحانی می‌گفت: پناه می‌برم به خدا از بستن دهانها»! (سایت خانه ملت ـ ۹ فروردین۱۴۰۰).

دانیال پایپس کارشناس امور خاورمیانه درباره امضای توافق وطن‌فروشانه نظام ولایت فقیه در یک پیام توئیتری در۱۰فروردین۱۴۰۰ نوشت: «به (نظر) من این (توافق‌نامه) هرگز عملی نخواهد شد. نظامهای دیکتاتوری احتمالاً نمی‌توانند از ۲۵سال پیش برنامه‌ریزی کنند. یا چینی‌ها ناامید خواهند شد و یا مردم ایران شورش خواهند کرد».

ایران ایستگاه پمپ بنزینی برای چین!

سایت رادیو فرانسه به نقل از رنو ژیرار، روزنامه نگار و متخصص بحران و درگیریهای بین المللی روزنامه فیگارو با اشاره به اینکه در این قرارداد ایران در آن هیچ منافعی ندارد در ۲۱ژوییه ۲۰۲۰ نوشت: « این توافق در چارچوب رویکرد “هژمونیک” تجاری چین بر سرزمین های گسترده ای در آسیا و اروپا تبیین می شود. شی جین پینگ می‌خواهد بدون درگیری در جنگ سرد تحمیل شده از سوی آمریکا پیروز شود».

سایت نشنال ریویو، ۳۰ مارس۲۰۲۱ – بقلم الیوت ابرامز [نماینده ویژه دولت ترامپ برای ایران] نوشت: «این توافق‌نامه ۴۰۰ میلیارد دلاری با چین یعنی سالانه  ۱۶میلیارد دلار فقط از چین می‌طلبد. آیا برای ایران، کشوری که هرگز بیش از ۵میلیارد دلار در یک سال سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی از کل جهان را جذب نکرده است، واقع‌بینانه به‌نظر می‌رسد؟ قابل توجه است که حداکثر مبلغ سرمایه گذاری شده در ایران طی یک سال ۵ میلیارد دلار بوده و طبق این معامله فرض شده چین به مدت ۲۵ سال سالانه ۳ برابر این مقدار سرمایه گذاری خواهد کرد.

در پایان آن دوره، ایران یک شرکت کاملاً متعلق به چین خواهد بود، اساساً یک ایستگاه پمپ بنزین برای جمهوری خلق چین».

نیویورک تایمز نیز در ۳۰ مارس۲۰۲۱ درگزارشی معامله ایران و چین را تحت عنوان «چین با ۴۰۰میلیارد دلار معامله با ایران، می‌تواند نفوذ خود را در خاورمیانه تقویت کند»، نوشت: «ایران جزئیات توافق‌نامه را قبل از امضا علنی نکرده و هم‌چنین دولت چین جزئیات آن را بیان نکرده است. این پیش‌نویس ۴۰۰میلیارد دلاری شامل سرمایه‌گذاری چین در دهها زمینه از جمله بانکداری، ارتباطات از راه دور، بنادر، راه‌آهن، و فناوری اطلاعات طی ۲۵سال آینده انجام می‌شود».

قراردادی در لبه گور

نظام ولایت فقیه طی ۴۰ سال گذشته حجم کلانی از ثروتهای مادی و مالی ایرانیان را صرف دخالت در سایر کشورهای جهان کرده است، سیاستی که با شدیدترین بحران اقتصادی حاصلی برای تباه کردن زندگی مردم ایران با ۷۰میلیون جمعیت زیر خط فقر نداشته است. این قرارداد وطنفروشانه درماندگی حاکمیتی را به نمایش‌می گذارد که تا کجا فاقد ذره‌ای حمایت از جانب مردم است که ناچار شده برای ادامه حیات خودش در لبه گور به وطن فروشی روی آورد.

اما مردم ایران پاسخ این خیانت آشکار را به این نظام به سنگین ترین و روشن ترین شکل خواهند داد.

«ادامه دارد»

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر