۱۴۰۰ اردیبهشت ۵, یکشنبه

روزی سیاه برای حقوق زنان و حقوق بشر ـ قسمت اول

 


روزی سیاه برای حقوق زنان و حقوق بشر – نظام ولایت فقیه در قعر جدول برابری جنسیتی/ بقلم الف جمشیدی

در ایران کشوری که خودکشی زنان و دختران به عنوان رتبه نخست خودکشی زنان در جهان را به خود اختصاص داده است، کشورهای اروپایی به‌عنوان یک ژست حسن نیت جهت احیای توافق هسته‌یی به عضویت استبداد مذهبی حاکم بر ایران در «کمیسیون مقام زن» سازمان ملل رای مثبت دادند.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در رای گیری روز سه شنبه ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین۱۴۰۰)، جمهوری اسلامی را به عنوان یکی از ۴۵ کشور عضو “نهاد زنان سازمان ملل” انتخاب کرد.

 متعاقباً دیده بان سازمان ملل و فعالان حقوق بشری شدیداً به این انتخاب انتقاد کردند و از آمریکا و اروپا خواستار تقبیح این اقدام شدند، و ناظران سازمان ملل آن را روزی سیاه برای حقوق زنان و حقوق بشر نامیدند.

واکنش دیدبان سازمان ملل به عضویت نظام زن ستیز

دیده بان سازمان ملل خواستار افشای نام و توضیح کشورهایی شد که به عضویت ایران در نهاد یاد شده رای مثبت دادند. «هیلل نویر» مدیر اجرایی دیده بان سازمان ملل در توییتی به طعنه نوشت، انتخاب رژیم ایران در ارگان عالی حقوق زنان جوک نیست: «برگزیدن رژیم آیت الله خامنه ای مثل این است که یک آتش افروز را رئیس آتش نشانی کنیم».

به گزارش سایت دویچه وله فارسی ۲ اردیبهشت۱۴۰۰«هیلل نویر» گفت انتخاب ایران در«کمیسیون مقام زن»، پیامی است در این راستا که می‌توان حقوق میلیون‌ها زن در ایران و جهان را برای معاملات سیاسی ندیده گرفت.

مدیر اجرایی این سازمان در بیانیه‌ای اعتراضی پرسیده است: «چرا سازمان ملل متحد یکی از بدترین نظام‌های ستمگر در جهان را به عنوان ضابط برابری جنسیتی و توانمند سازی زنان نام می برد؟»

«هیلل نویر» یادآور شده که آزار و اذیت زنان در ایران، چه در قانون و چه در عمل به شکلی فاحش و سیستماتیک وجود دارد و دبیرکل سازمان ملل نیز در باره تبعیض مداوم زنان و دختران در جمهوری اسلامی گزارش داده است.

لازم به یادآوری ‌است که جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، در آخرین گزارش خود به مناسبت روز جهانی زن تاکید کرده که در ایران با زنان و دختران به عنوان شهروند درجه دو رفتار می شود.

نگاهی کوتاه به مهمترین چالش حقوقی زنان

عضویت ایران در«کمیسیون مقام زن» سازمان ملل در حالی‌ است که زنان و دختران در ایران همچنان با موانع و تبعیض های گسترده و سیستماتیکی که تمام جنبه های زندگی آنان را متاثر از خود کرده روبرو هستند. از جمله تبعیض علیه زنان در موارد مربوط به قوانین خانواده، حقوق کیفری، تحصیل، شغل و زندگی اجتماعی و فرهنگی بسیار زیاد است. در نقطه مقابل این تبعیض‌ها، زنان در ایران برای رسیدن به حقوق انسانی و برابر خود همواره تلاش کرده اند، از طرفی نهادهای امنیتی، قضایی با سرکوب افسارگسیخته زنان را زندانی کرده یا تحت فشار قرار می‌دهند.

ایران در قعر جدول برابری جنسیتی

تحت حاکمیت سیاه ولایت فقیه رتبه ایران در خصوص شکاف جنسیتی هر سال سقوط بیشتری را تجربه می‌کند. امسال نیز این رتبه دو پله سقوط کرد تا زنان ایرانی باور کنند حلقه برابری جنسیتی در ایران سال به‌سال تنگ‌تر و دست نیافتنی‌تر از گذشته است.

در تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد ایران به‌لحاظ شکاف جنسیتی از میان ۱۵۶کشور بررسی ‌شده جهان در رتبه ۱۵۰ قرار گرفته است. براساس این گزارش، کنگو، سوریه، پاکستان، عراق، یمن و افغانستان بعد از ایران ۵کشور انتهایی جدول هستند.

روزنامه همدلی در ۱۵فروردین ۱۴۰۰ در بررسی گزارش مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۰ نوشت: «وضعیت ایران در منطقه نیز از حیث برابری جنسیتی مناسب نیست. رتبه ایران در میان ۱۹کشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا  ۱۶عنوان شده است، و برخی از کشورهایی که در گذشته به کشورهای ناقض حقوق زن در دنیا معروف بودند، در این رتبه‌بندی از جایگاه بهتری نسبت به‌ایران برخوردار هستند. گزارش سال گذشته مجمع جهانی اقتصاد (سال۲۰۲۰) در خصوص شکاف جنسیتی، رتبه ایران در میان ۱۵۳کشور جهان ۱۴۸ بود؛ رتبه‌ای که نشان داد عملکرد ایران در حوزه زنان نسبت به‌سال قبل از آن، ۶پله تضعیف شده است».

فشار و تبعید زنان زندانی سیاسی

تبعید زندانیان سیاسی در حالی است که طبق قانون آیین نامه سازمان زندان ها، (ماده ۵۱۳ قانون آیین دادرسی کیفری) زندانی باید در نزدیک ترین زندان محل سکونت خود باشد.

زنان زندانی سیاسی بدون رعایت اصل تفکیک جرائم، در میان زندانیانی با جرائم اجتماعی مانند قتل، حمل و نقل و و یا فروش مواد مخدر نگهداری می شوند.

از جمله زندانیانی که در مدت یکسال اخیر به زندان های خارج از محل سکونت خود تبعید شده اند به شرح زیر است:

زینب جلالیان، تبعید به زندان یزد (نامبرده در طول یکسال به چهار زندان مختلف تبعید شده است)
سمانه نوروزمرادی، تبعید به زندان لاکان رشت
صبا کرد افشاری، تبعید به زندان قرچک ورامین
زهرا صفایی، تبعید به زندان قرچک ورامین
مریم سامقانی، تبعید به زندان گرگان
سهیلا حجاب، تبعید به زندان قرچک ورامین
یاسمن آریایی، تبعید به زندان کچویی کرج
منیره عربشاهی، تبعید به زندان کچویی کرج
نسرین ستوده ، تبعید به زندان قرچک ورامین
سپیده قلیان، تبعید به زندان بوشهر
آتنا دائمی، تبعید به زندان رشت
مریم اکبری منفرد، تبعید به زندان سمنان
گلرخ ابراهیمی ایرایی، تبعید به زندان آمل

عدم رسیدگی پزشکی به زنان در زندان‌ها

در این سال ها بسیاری از زندانیان با بیماری های صعب العلاج رنج می برند اما علیرغم این وضعیت، این افراد تحت شرایط محرومیت از خدمات درمان مناسب قرار حتی در دوران کرونا در زندان بسر می‌برند.  از آن جمله می توان به این زندانیان اشاره نمود:

سمانه نوروزی مرادی (لوپوس مفصلی و سرطان سینه)
فاطمه مثنی (خونریزی شدید در ناحیه روده که پزشک زندان و پزشک متخصص عدم تحمل حبس را تایید کرده اند)
 آتنا دائمی (غده در ناحیه سینه)
 زینب جلالیان (مشکلات در ناحیه چشم)
 راحله احمدی (مشکلات حرکتی به خاطر شوک عصبی از انتقال دخترش صبا کردافشاری)
 منیره عربشاهی (ورم غده تیروئید به طوری که در صحبت کردن نیز دچار مشکل شده است)
مرضیه فارسی (سرطان سینه)
نجات انور حمیدی ( تیروئید، فشار خون و چربی خون بالا مبتلا است، همچنین بیماری چشم دارد و بینایی او در خطر است)

«ادامه دارد»

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر