۱۳۹۸ دی ۲, دوشنبه

جمعبندی نقض حقوق بشر در آذرماه ۹۸


جوانانی رعنا

 با زیباترین لبخندها به خاک می‌افتند

و جانیانی هرزه با دیوصفتی قدرت را لیس میزنند

این روایت چهل سال میهن داغ دیده ام ایران است!

حاشا که اگر هنوز مردانی در تو نفس میکشند

روا نیست اینگونه خونین تن، در چنگال دیکتاتور جان بدهی!



 مقدمه
کارنامه حقوق بشر در حاکمیت ولایت فقیه در ایران هر ماه سیاه تر از ماه پیش است. در پی خیزش آبان ماه مردم ایران، حکومت دیکتاتوری سرکوب، دستگیری و کشتار جوانان را در آذرماه هم ادامه داد تا شاید چند صباحی به حاکمیت ننگین خویش، برجای بماند. اما این سرابی بیش نیست.
پاسخ و خشم مردم ایران به این سرکوب، قتل و کشتار را می توان در جای جای اعتراضات مردم، در فریاد مرگ بر دیکتاتور مردم مریوان در تشییع جنازه کولبر ۱۴ ساله یخ زده در کمین سپاه دید.
با امید به ثمررسیدن خیزشها و خونهای مردم ایران توجه شما را به جمعبندی حقوق بشر در آذرماه ۹۸ جلب می کنیم. متذکر می شویم که با توجه به سرکوب و خفقان حاکم، آمار ارائه شده تنها گوشه ای از واقعیات را بیان میکند و چه بسا تعداد دیگری از اعدام، بازداشت و قتل در آینده برملا شود.





در آذرماه حداقل ۲۶ زندانی در زندانهای کشور اعدام شدند. در بین اعدام شدگان ۲ کودک_مجرم، ۴ زن و ۲ تن از متهمان مواد مخدر دیده می شوند. اجرای اعدام در زندان گوهردشت بیشترین آمار را داشته است. دیگر زندانها که حکم اعدام در آنها به اجرا درآمد، زندانهای بیرجند، کرمان، تبریز، کاشان، اردبیل، ارومیه، یزد، مشهد، بروجرد، کرمانشاه، سپیدار اهواز و سنندج بوده است. 
اتهام زندانیان عمدتا قتل و مواد مخدر عنوان شده است. 
دو کودک_مجرم اعدام شده محمد دهقان زاده فرزند صاحبعلی متولد ۱۳۶۹ و علی قاسمی فرزند وجیه الله متولد ۱۳۶۸ بودند. این دو زندانی در مرداد ماه سال ۸۸ دستگیر شده و پس از ۱۰ سال حبس و انتظار برای اعدام به چوبه های دار سپرده شدند. پیش از این اسامی ۴۶ تن از زندانیان کودک_مجرم محکوم به اعدام در زندان اردبیل را منتشر کرده بودیم و نام این دو نفر نیز در میان آنان ذکر شده بود.
قضاییه دیکتاتوری ولایت فقیه ۴ زن زندانی را نیز در آذرماه به دار آویخت. اتهام هر ۴ زندانی قتل عنوان شده بود. سمیه شهبازی جهرویی یکی از این زنان که در زندان سپیدار اعدام شد، از خود در مقابل تجاوز دفاع کرده و مرتکب قتل شده بود.

تصویر دیگری از آبان خونین، کشتار بیش از ۱۵۰۰ شهروند بیگناه در تظاهرات سراسری مردم ایران

پس از اعتراضات گسترده و سراسری مردم ایران در شهرهای مختلف که از شامگاه جمعه ۲۴ آبان ماه پس از اعلام گرانی بنزین آغاز شد و طی ۴ روز حدود ۲۰۰ شهر را در بر گرفت، اینترنت به طور کامل به مدت ۱۶۳ ساعت در ایران قطع شد. قطع کامل اینترنت در ایران توسط وزارت مخابرات به منظور مخفی نگاه داشتن ابعاد سرکوب معترضین از طریق کشتار و بازداشت‌های خودسرانه و گسترده صورت گرفت. مقامات حکومتی در هراس از گسترش و ادامه دار شدن اعتراضات سراسری در ایران، اقدام به سرکوب وحشیانه معترضین در شهرهای مختلف کردند.
پس از گذشت بیش از یک‌ماه از اعتراضات سراسری مردم ایران و کشتار هولناک مردم و جوانان توسط ماموران ولایت فقیه در کف خیابانها با شلیک تیر مستقیم به سر و قلب جوانان، هر روز ابعاد بیشتری از این جنایت علیه بشریت آشکار می‌شود. شمار کشته شدگان در اعتراضات سراسری آبان ماه ۹۸ نزدیک به ۲ هزار تن برآورد می شود. این جنایت هولناک تنها طی سه روز صورت گرفت.


شمار کشته شدگان در تهران نزدیک به ۵۰۰ تن گزارش شده است. در شیراز نزدیک به ۳۰۰ نفر از مردم و جوانان به شهادت رسیدند. به گزارش شاهدان عینی تنها در سردخانه بیمارستان نمازی شیراز بیش از ۲۰۰ جسد منتقل شد.
شایان ذکر است که هنوز از آمار واقعی شهدا و جانباختگان اطلاع قطعی و نهایی در دست نیست.

شماری از کشته شدگان جوانان زیر ۱۸ سال می‌باشند. از جمله آنان می‌توان به اسامی نیکتا اسفندانی ۱۴ ساله، ساسان عیدی‌وندی ۱۷ ساله ، امیررضا عبدالهی ۱۳ ساله، رضا نیسی ۱۶ ساله و محمد بریهی ۱۷ ساله اشاره نمود.


قتل بازداشت شدگان در زیر شکنجه

کشتار در خیابانها و کوچه های شهرهای ایران تنها گوشه ای از قتل هموطنان است. گزارشها حاکی است که شماری از مردم پس از دستگیری در زندانها و بازداشتگاهها کشته شده اند. اجساد تعدادی از آنها با تهدید و ارعاب به خانواده هایشان تحویل داده شد. اجساد عده‌ای نیز در بیابان یا در عمق رودخانه ها رها گردید. 
حمید شیخانی، ۳۵ ساله و متاهل و دارای یک کودک ۷ ساله در تظاهرات کوره (شهرک طالقانی) ماهشهر دستگیر شد و جنازه اش را روز ۲ آذر به خانواده اش تحویل دادند.
ارشاد رحمانیان ۲۸ساله فرزند یک معلم بازدانشسته پس از دستگیری در آبان ۹۸ زیر شکنجه شد. روز ۲۴ آذرماه پیکر وی در سد گاران در حالیکه آثار شکنجه و شکستگی جمجمه داشت، پیدا شد.

کاوه ویسانی فرزند فتح الله اهل یکی از روستاهای کامیاران توسط اطلاعات سپاه بازداشت شد و بعدا پیکر بی جانش را در روستای باباریز رها کردند.
در اهواز یکی از جوانان اهوازی به نام رضا بلیطی زاده متولد ۱۳۶۳ زیر شکنجه نیروهای حکومتی به شهادت رسید. جسد این جوان را یک چوپان در بیابان پیدا کرد.

ارائه درصدی از آمار دستگیرشدگان توسط مقامات حکومتی
احضار و دستگیری هموطنان در آذرماه

ابعاد سرکوب معترضان در اعتراضات سراسری آبان ماه به قدری بالا بود که عوامل وابسته به حاکمیت ناگزیر به بخشی از آن اذعان کردند. روز سه‌شنبه ۵ آذرماه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از بازداشت بیش از «هفت هزار نفر» در اعتراضات سراسری خبر داد.
 احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان، در نماز جمعه تهران روز اول آذر بازداشت شدگان را «یاغی و محارب» توصیف کرد و خواستار اشد مجازات برای آنها شد. همچنین روزنامه کیهان نیز در شماره ۲۷ آبان خود نوشت: «مراجع قضایی مجازات اعدام با طناب دار را برای لیدرهای آشوب اخیر قطعی می‌دانند.» این اظهارنظرها در حالی است که هیچیک از بازداشت شدگان، از حق انتخاب وکیل و طی پروسدورهای حقوقی برخوردار نبوده‌اند.
دستگاه اطلاعاتی و قضایی همچنان به بازداشت هموطنان معترض ادامه می دهد. در پی بازداشت‌های گسترده در جریان اعتراضات سراسری در شهرهای مختلف کشور، ماموران امنیتی همچنان در شهرها و استان‌های کشور با یورش‌ به منازل شهروندان، تحت عنوان «لیدر و عامل اغتشاشات» اقدام به بازداشت مردم و جوانان می‌کنند. بر اساس آمار در آذرماه بیش از ۲۶۰۰ تن بازداشت شده اند. گستردگی و بی آبرویی حاکمان به حدی است که روزانه مقامات و فرماندهان نیروی انتظامی استانهای مختلف به این بازداشتها اذعان می کنند.
 به نمونه هایی از این اعترافات مقامات حکومتی توجه کنید:
روز ۱۶ آذرماه فرمانده انتظامی استان فارس: بازداشت ۱۵ شهروند معترض تحت عنوان «لیدر و عامل اغتشاشات» در شهرستان ممسنی
روز ۱۸ آذرماه، فرمانده انتظامی استان کردستان: بازداشت ۸ شهروند معترض تحت عنوان «لیدر و عامل اغتشاشات» در شهرستان مریوان 
روز سه شنبه ۱۹ آذر ماه برخی مسئولان انتظامی و قضایی در استان‌های اصفهان، البرز، فارس، تهران و کرمانشاه: بازداشت ۱۹ شهروند معترض تحت عنوان «لیدر و عامل اغتشاشات»
فرمانده انتظامی استان کردستان: شناسایی و دستگیری ۸ نفر از سرشاخه‌های اصلی اغتشاشات مریوان
فرمانده انتظامی غرب استان تهران و فرمانده انتظامی شهرستان نجف‌آباد: بازداشت ۳۶ شهروند
روز پنجشبه ۲۱ آذر ماه، فرمانده انتظامی البرز و فرمانده انتظامی فارس: بازداشت ۱۱ شهروند معترض تحت عنوان «لیدر و عامل اغتشاشات»
روز چهارشنبه ۲۰ آذر، فرمانده انتظامی غرب استان تهران و فرمانده انتظامی شهرستان نجف‌آباد: بازداشت ۷ شهروند معترض تحت عنوان «لیدر و عامل اغتشاشات» خبر دادند.
نیروهای امنیتی در استان فارس ۳ تن از شهروندان را به اتهام «ارتباط با شبکه های معاند نظام»، «اقدامات غیرقانونی در فضای مجازی» و «اغتشاش گری» بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
روز پنجشنبه ۲۱ آذر، بازداشت دست‌کم سه شهروند در جریان تجمع اعتراضی مقابل ساختمان صدا و سیمای رشت
فرمانده انتظامی کرمانشاه: ۲۵۰ نفر تحت عنوان لیدر اغتشاشات با سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سال
غلامرضا حسنوند رییس انتظامی شهرستان پردیس تهران: ۴ نفر تحت عنوان لیدر اغتشاشات
مجید کاویانی دادستان عمومی انقلاب شهرستان قدس: بازداشت تعدادی تحت عنوان «لیدر اغتشاشات»
وزارت اطلاعات نیز طی اطلاعیه‌ای از بازداشت تعدادی از شهروندان، در رابطه با «مراسم روز دانشجو» در دانشگاه‌های تهران و برخی شهرستان‌ها خبر داد. وزارت اطلاعات مدعی شد: «اعضای اصلی یکی از شبکه‌های مخالف نظام که درصدد اخلال و ایجاد درگیری در ایام ۱۶ آذر به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه‌های تهران و برخی شهرستان‌ها بودند، شناسایی و بازداشت شدند. همچنین برخی از افراد مرتبط با این افراد شناسایی شدند.»

انعکاسات بین المللی و محکومیت دیکتاتوری ایران به دلیل سرکوب و کشتار شهروندان

۱.کارشناسان سازمان ملل شکنجه بازداشت شدگان اعتراض سراسری در ایران را محکوم کردند. ۱۶کارشناس حقوق بشر سازمان ملل از جمله جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در بیانیه‌ای با اشاره به سرکوب شدید و مسلحانه اعتراض‌ سراسری در ایران نسبت به سرنوشت هزاران تن از بازداشت‌شدگان ابراز نگرانی کرده‌اند.
کارشناسان مستقل حقوق‌بشر سازمان ملل ‌متحد روز جمعه ۲۹ آذر هشدار دادند که پس از سرکوب شدید اعتراضات گسترده در ماه گذشته، احتمال بازداشت هزاران نفر هنوز موجود است و زنگهای هشدار را در مورد گزارشهایی مبنی بر شکنجه شدن زندانیان به صدا درآوردند.
کارشناسان مستقل، که توسط سازمان ملل منصوب شده‌اند، نوشتند: «گزارشها حاکی است که زندانیان گاهی اوقات برای گرفتن اعترافات اجباری، مورد شکنجه قرار می‌گیرند و یا انواع دیگری از بدرفتاریها را تحمل می‌کنند».
در بخشی از بیانیه مشترک کارشناسان سازمان ملل اشاره شده است که گروهی از بازداشت‌شدگان که از سوی نیروهای امنیتی مجروح شدند از دریافت خدمات پزشکی محروم‌اند و این افراد در بازداشتگاه‌های شلوغ و پر ازدحام نگهداری می‌شوند.
کارشناسان مستقل افزودند: برخی، از معالجه پزشکی از جمله برای صدمات ناشی از استفاده بیش از حد نیروهای امنیتی از قهر، از درمان پزشکی محروم شده‌اند. هنوز افراد دیگری در حالت «قطع ارتباطات یا در زمره ناپدیدشده‌های اجباری هستند» نگاه داشته می‌شوند.

۲.مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه شصت و ششمین قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران را تصویب کرد. این قطعنامه پیشتر آبان ماه سال جاری در کمیته سوم سازمان ملل به تصویب رسیده بود.
در قطعنامه مصوب مجمع عمومی ملل متحد، جامعه جهانی از نقض حقوق اولیه انسانی و آزادیهای اساسی و شمار بالای اعدامها و به‌ویژه اعدام نوجوانان و هم‌چنین شکنجه و رفتار بیرحمانه در زندانهای ایران ابراز نگرانی کرد. این قطعنامه نگرانی نسبت به تعداد بالای اعمال و اجرای مجازات اعدام از جمله «اعمال مجازات اعدام علیه افراد زیر سن قانونی و اعدام علیه افراد بر اساس اعترافات اجباری را که با نقض قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد را مورد تأکید قرار داد.
همچنین این قطعنامه شش صفحه‌ای نسبت به «محدودیت‌ شدید آزادی اندیشه، مذهب و اعتقادات» و نیز «فشار فزاینده» علیه اقلیت‌های مذهبی از جمله اعضای جامعه بهاییان، دراویش گنابادی و صوفی‌ها ابراز نگرانی می‌کند.
۳.پارلمان اروپا نیز با تصویب قطعنامه‌ای با اکثریت قاطع آرا، حکومت ایران را به‌خاطر کشتار مردم ایران در جریان اعتراض سراسری آبان ماه محکوم کرد و از سازمان ملل ‌متحد خواستار انجام تحقیقات جامع، مستقل و شفاف درباره وقایع اخیر در ایران شده است.
در این قطعنامه تصریح شده که نیروهای امنیتی بر روی معترضان غیرمسلح آتش گشوده‌اند و شلیک به سوی آنها به قصد کشتن انجام شده است. همچنین از حکومت ایران خواسته شده است که تعداد کل کشته‌ها و بازداشت‌ شدگان را علنی کند و تحقیقات سریع، بی‌طرفانه، مستقل و شفاف در مورد اتهام استفاده بیش از حد از زور از جمله هدف قرار دادن مستقیم معترضان توسط نیروهای امنیتی به‌عمل بیاورد و همه عاملان خشونت را مواخذه کند.
پارلمان اروپا می‌خواهد همه خانواده‌ها از محل اقوام بازداشت شده خود مطلع شده و اجازه دیدار به وکلا و ناظران بین‌المللی با همه دستگیر شدگانی بدهد که در جریان اعتراضات بازداشت شده اند.
در این قطعنامه تأکید شده است که «در جریان اعتراضات اخیر در ایران، تعداد بسیار زیادی زخمی شده‌اند و هزاران نفر از جمله روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر و دانشجویان دستگیر گردیده‌اند. با این حال مقامات ایران از اعلام رسمی آمار کشته‌شدگان خودداری می‌کند و اجساد قربانیان را به خانواده‌هایشان تحویل نمی‌دهد».
۴.دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا نام دو قاضی جنایتکار قوه قضاییه ایران به نام‌های قاضی صلواتی و محمد مقیسه را به فهرست افراد تحت تحریم های آمریکا اضافه کرد.
دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه داری ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «این دو قاضی دادگاه‌های انقلاب، شهروندان این کشور و همچنین ایرانی‌های دوتابعیتی را برای اعمال حق آزادی بیان و آزادی اجتماعات مجازات کرده اند.»
۵.سازمان عفو بین الملل ضمن انزجار عمیق از کشتار بی‌رحمانه مردم ایران با انتشار بیانیه ای کشتار معترضان ایرانی را ناشی ازچراغ سبز مقام‌های بلندپایه حکومتی در ایران برای سرکوب مردم دانست.



در این بیانیه آمده است:
«ویدئوهای تأییدشده، گفته‌های شاهدان عینی در داخل ایران و اطلاعات دریافتی از فعالان حقوق بشر در خارج کشور نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی طی روندی غیرقانونی و هولناک دست به کشتار معترضان زده‌اند و با به کارگیری برخوردهای مرگبار و خارج از موازین قانونی به سرکوب اعتراضاتِ عمدتاً مسالمت‌آمیزی پرداخته‌اند که در پی افزایش شدید قیمت بنزین در ۲۴ آبان در بیش از ۱۰۰ شهر در سرتاسر کشور شکل گرفته است.»
سازمان عفو بین الملل همچنین در فراخوانی خواستار اعمال فشار روی مقامات حکومتی ایران جهت آزادی فوری بازداشت شدگان در جریان اعتراضات سراسری مردم ایران شد.
عفو بین الملل پیش از این نیز در روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «هزاران نفر دستگیر شده‌اند، از جمله نوجوانانی که فقط ۱۵سال سن دارند. بازداشت‌شدگان در معرض خطر ناپدید شدن قهری و شکنجه قرار دارند. بنا به منابع موثق، دست کم ۳۰۴ نفر از معترضان کشته شده‌اند.»


از شما هموطنان عزیز درخواست می‌کنیم اخبار مربوط به جانباختگان و بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ را به آدرسهای زیر برای ما ارسال نمایید:
info@javanehha.com 

@MaryamHashemai

همراهان و دوستان گرامی 
فعالیت ما برای دفاع از حقوق زندانیان سیاسی – عقیدتی در زندان‌های ایران و لغو حکم اعدام است. در این فعالیت حقوق بشری  به کمک‌های شما نیازمندیم. 
ما خواهان لغو حکم اعدام و آزادی تمامی زندانیان سیاسی – عقیدتی در ایران هستیم. 
#پنجم_دی



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر