۱۳۹۸ دی ۸, یکشنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۳۰ آذر تا روز جمعه ششم دی ماه ۱۳۹۸ در شهرهای مختلف سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران از طریق اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، صدور احکام حبس، اذیت و آزار زندانیان و قتل از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی همچنان ادامه یافت.
روز پنج‌شنبه پنجم دی‌ماه ۹۵ همزمان با چهلم شهدای اعتراضات سراسری در ایران، نیروهای امنیتی ده‌ها تن از هموطنانمان را که در شهرهای مختلف برای گرامیداشت یاد جانباختگان بر مزار آنان حضور یافته بودند، بازداشت نمودند.

اعدام
در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۳ زندانی در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند.
صبح روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه دو زندانی در زندان رجایی شهر کرج اعدام شدند. نام یکی از آنان فریبرز گودرزی، و دیگری فردی به نام مصطفی بود که به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بودند. در همین روز حکم اعدام یک زندانی با مشخصات «م الف» در زندان سیرجان به اجرا درآمد. این زندانی از سال ۹۴ به اتهام قتل در زندانی به سر می‌برد.

بازداشت‌ها
به‌رغم گذشت بیش از ۴۰ روز از اعتراضات سراسری آبان‌ماه در ایران که با افزایش ناگهانی قیمت بنزین آغاز شد، بازداشت و برخوردهای خشونت‌آمیز در شهرهای مختلف کشور به صورت گسترده جریان داشت.
-کانال تلگرامی «قرارگاه سایبری عمار»، متعلق به سپاه پاسداران، بازداشت و انتقال دست‌کم ۱۱۶ کودک زیر ۱۸ سال در جریان اعتراض‌های آبان‌ماه توسط وزارت اطلااعات و انتقال آن‌ها به کانون‌های اصلاح‌ و تربیت را تایید کرد.
-روز شنبه ۳۰ آذر مریم پایاب، فعال مدنی و یکی از معترضان زخمی شده در اعتراضات سراسری در بهبهان که از ناحیه کمر به ضرب گلوله مجروح شده بود، بازداشت گردید.
-در همین روز یک شهروند در شهرستان مریوان به نام شورش قادری ۳۳ ساله توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و ساعاتی بعد، پس از ضرب و شتم در حالی که از نواحی مختلف بدن به شدت آسیب دیده بود در یکی از میدان های شهر رها شد. شورش قادری ابتدا به بیمارستانی در مریوان و سپس به سنندج منتقل شد. پزشکان وضعیت وی را وخیم گزارش کردند. او از ناحیه‌ پشت، لگن، نخاع، گردن و چند جای دیگر به شدت آسیب دیده است.
-سازمان اطلاعات سپاه اعلام کرد که ۲ شهروند در قزوین به اتهام «سازماندهی آشوب و ناامنی» بازداشت شدند.

-در رشت نیز چهار شهروند از جمله یک زن تحت عنوان «عاملان تحریک مردم در شبکه‌های اجتماعی به تجمع» توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
-طی روزهای اول و دوم دی‌ماه سه شهروند ساکن شهرستان اشنویه به نام‌‌های محمدامین قاضی، کامل احمدی‌‌خانلر و کوروش عزیزی جهت تحمل دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان این شهر منتقل شدند. این سه شهروند پیش از این به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کرد مخالف نظام» هر یک به ۳ سال حبس محکوم شده بودند.
-در صومعه سرا در استان گیلان در جریان برگزاری مراسم چهلم نوید بهبودی یکی از شهدای اعتراضات سراسری دست کم ۱۲ نفر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.
-شامگاه دوشنبه دوم دی‌ماه تعدادی از اعضای خانواده پویا بختیاری از جمله پدر و مادر وی دستگیر شدند. خانواده بختیاری از مردم ایران خواسته بودند که در مراسم چهلم فرزندشان در پنج دی ماه شرکت کنند.
-روز سه شنبه ۳ دی ماه، سرپرست پلیس امنیت عمومی استان کرمان از بازداشت ۲ شهروند در ارتباط با اعتراضات مردمی آبان ماه خبر داد. وی این شهروندان را «عوامل اصلی آشوب و اغتشاش» عنوان کرد.
-روز سه شنبه ۳ دی ماه، فرمانده انتظامی شهرستان گلپایگان از بازداشت یک شهروند به دلیل فعالیت در فضای مجازی خبر داد. وی مدعی شد که این شهروند با فعالیت در شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام اقدام به برهم زدن امنیت روانی، تشویش اذهان عمومی و دعوت مردم به تجمعات غیرقانونی کرده است.

-روز چهارشنبه ۴ دی ماه، ۹ شهروند در ارتباط با اعتراضات آبان، تحت عنوان «لیدر اغتشاشات»، در شهرهای بم، کرج و اصفهان بازداشت شدند.
ساعت ۲ بامداد چهارشنبه ۴ دی ماه، احمد حاتم‌پور، شهروند اهل بهبهان توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در بهبهان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. ماموران بازداشت کننده در زمان دستگیری این شهروند، دلیل بازداشت او را یادداشت‌هایش در فضای مجازی درباره برگزاری مراسم چهلم کشته شدگان اعتراضات سراسری آبان ماه در بهبهان عنوان کردند.
-روز پنج‌شنبه در جریان برگزاری مراسم چهلمین روز شهدای اعتراضات سراسری آبان ماه حوریه فرج‌زاده طارانی خواهر شهرم فرج‌زاده از شهدای عاشورای سال ۸۸ در بهشت سکینه کرج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
-روز پنج‌شنبه، پنجم دی‌ماه، دو نفر توسط اطلاعات سپاه استان قزوین به اتهام «اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی» دستگیر شدند. اطلاعات سپاه قزوین بدون اشاره به نام آنها اعلام کرد که این دو نفر«قصد سازماندهی برای ایجاد آشوب و ناامنی را داشتند».
-صبح روز یکشنبه اول دی ‌ماه آرش گنجی منشی هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، در منزل مسکونی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. ماموران امنیتی پس از تفتیش منزل مسکونی و ضبط برخی لوازم منزل و مدارک، او را به مکان نامعلومی منتقل کردند.
-روز یکشنبه اول دی‌ماه یک نوجوان ۱۵ ساله اهل مریوان به نام میلاد فیضی پور، به دلیل اعتراض به کشتار کولبران و بویژه مرگ دو برادر کولبر، بنامهای فرهاد و آزاد خسروی از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
-روز دوشنبه ۲ دی‌ماه، همایون بهمنی، فعال محیط‌زیست اهل سنندج جهت تحمل حبس دو ساله خود راهی زندان مرکزی سنندج شد. اتهام مطروحه علیه وی «همکاری و ارتباط با احزاب کرد اپوزیسیون حکومت ایران» عنوان شده است.
-روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه، بابک دبیریان، فعال مدنی در شهر کرمانشاه توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید. نیروهای اطلاعاتی بدون ارائه مجوز قانونی در یکی از خیابان‌های کرمانشاه این فعال مدنی را بازداشت و سپس به منزل شخصی وی یورش برده و اقدام به تفتیش منزل و ضبط وسایل شخصی این فعال مدنی کردند.
-سه شهروند در استان قم به دلیل مدیریت یک کانال تلگرامی بازداشت شدند. فرمانده انتظامی استان قم محتوای این کانال تلگرامی را «ضد انقلاب» عنوان کرد و افزود: «این شهروندان ضمن شعار نویسی، اقدام به فراهم کردن امکانات اغتشاش کرده و مردم را تحریک به تجمعات اعتراضی می کردند».
-همچنین در هفته‌ای که گذشت مدیر یک کانال تلگرامی در تبریز توسط پلیس فتا بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
-روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه، یک شهروند کُرد به نام شفیع فقی‌زاده پس از صدور حکم جلب دادگاه بازداشت و جهت اجرای حکم به زندان اشنویه انتقال یافت. این شهروند کُرد طی مدت اخیر به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران» از سوی دادسرای عمومی و انقلاب اشنویه به پنج سال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم شده بود.

-روز چهارشنبه ۴ دی‌ماه، یک جوان کُرد به به نام سیدایوب موسوی، اهل روستای میرآباد از توابع اشنویه جهت اجرای حکم به زندان نقده انتقال یافت. اتهام مطروحه علیه وی «همکاری با یکی از احزاب کرد اپوزیسیون حکومت ایران عنوان شده است.» وی به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده است.
-شامگاه پنج‌شنبه ۶ دی‌ماه ۶۰ نفر از شهروندان شهرستان پیشوا در استان تهران به دلیل شرکت در یک مهمانی توسط نیروهای بسیج بازداشت شدند.

احضاریه‌ها
-روز دوشنبه ۲ دی ماه، ۲۲ تن از شهروندانی که در جریان اعتراض سراسری آبان ماه در ارومیه بازداشت شده بودند، طی ابلاغیه ای جهت آخرین دفاع به دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه احضار شدند.
-پدر و مادر پدر پویا بختیاری به وزارت اطلاعات احضار شده و از آنان خواسته شد که مراسم چهلمین روز فرزندشان را در یک مکان سر پوشیده برگزار کنند. منوچهر بختیاری، پدر پویا بختیاری، اعلام کرد که با این خواسته وزارت اطلاعات مخالفت کرد.
-پدر نوید بهبودی یکی از شهدای قیام سراسری آبان‌ماه نیز به مراجع امنیتی احضار شده است.
-در هفته‌ای که گذشت مأموران اطلاعاتی چهار شهروند کُرد به نام‌های کیهان عزیزی، آشنا حسن‌زاده، سروش امینی و اکبر محمدی را احضار و مورد بازجویی قرار دادند.
-روز سه‌شنبه سوم دی‌ماه، اداره اطلاعات بانه مدیران کانال‌های تلگرامی را احضار و آنها را تهدید کرده بود که از پوشش خبری اعتراضات مردمی در روز پنجم دی‌ماه خودداری کنند. حقوق بشر در ایران

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان
-حمزه درویش، زندانی اهل سنت محبوس در زندان رجایی شهر کرج صبح روز شنبه ۳۰ آذرماه همراه با ضرب و شتم به سلول انفرادی منتقل شد. دلیل این انتقال از سوی مسئولان زندان اعلام نشده است.
-دو زندانی در زندان مرکزی ارومیه در پی ابتلا به آنفولانزا و عدم رسیدگی‌های پزشکی جان خود را از دست دادند. این دو زندانی اهل ارومیه که حدودا ۵۰ سال سن داشتند به نام‌های علی پایا و امیر به دلیل ابتلا به بیماری آنفلوانزا به بهداری زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند، اما به دلیل عدم رسیدگی‌های پزشکی و تعلل در اعزام به بیمارستان جان خود را از دست دادند.
-شمار زیادی از زندانیان در زندان شیبان اهواز دچار بیماری آنفلوآنزا شده اند اما از مداوا و رسیدگی های پزشکی و درمانی محروم می‌باشند. به‌رغم شیوع این بیماری به صورت گسترده، مسئولان زندان اهمیتی به این موضوع نداده و حال برخی از زندانیان به وخامت گراییده است.
زندانی سیاسی مهدی حلفی (خانی پور) از جمله زندانیانی است که به این بیماری مبتلا شده است. پس از مراجعه خانواده این زندانی سیاسی پیگیری و کمک به فرزندشان با عدم پاسخگویی مسئولان زندان مواجه شده اند.
-مسئولان زندان سقز با درخواست معالجه پزشکی یک زندانی سیاسی کُرد به نام یاسین کنعانی در خارج از زندان مخالفت کردند. این در حالی است که یاسین کنعانی در زندان از بیماری سنگ کلیه رنج می‌برد و مسئولان زندان نسبت به وضعیت وی بی‌توجه هستند.
-وضعیت جسمانی عباس چلداوی، شهروند عرب محبوس در زندان مرکزی اهواز (شیبان) که در آبان ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت‌شده است، به دلیل ابتلا به بیماری قلبی و عدم دریافت داروهای مورد نیاز و همچنین عدم رسیدگی از سوی مسئولان زندان نامناسب گزارش‌شده است. گفته‌شده که این شهروند پیش از بازداشت تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و تحت درمان بوده است. حقوق بشر در ایران

صدور احکام
-دادگاه تجدیدنظر استان تهران محکومیت مونا معافی در دادگاه بدوی را عینا تایید کرد. این فعال مدنی در مرحله بدوی توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «اجتماع و تبانی بر ضد امنیت ملی» به تحمل ۲ سال حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شده بود.
-دادگاه تجدیدنظر استان سمنان، سه شهروند بهایی به نام‌های بهنام اسکندرانی، یلدا فیروزیان و اردشیر فناییان را به حبس محکوم کرد. براساس این حکم، یلدا فیروزیان به ۲ سال و نیم حبس تعزیری، بهنام اسکندریان به ۳ سال و نیم حبس تعزیری و اردشیر فنائیان به شش سال حبس محکوم شده اند.
-دادگاه تجدید نظر استان خراسان جنوبی ۹ تن از شهروندان بهایی ساکن بیرجند را مجموعا به ۲۸ سال و شش ماه زندان محکوم کرد. بر اساس رای صادره بهمن صالحی، خلیل ملاکی، بیژن احمدی و ساغر محمدی هر کدام به ۴ سال حبس تعزیری، شیدا عابدی به ۳ سال حبس تعزیری، سهراب ملاکی به ۳ سال و نیم حبس تعزیری و فیروز احمدی، سیمین محمدی و مریم مختاری هر کدام به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان علاوه بر این به ضبط مبالغی که توسط بهاییان بیرجند جهت انجام امورات جامعه بهایی جمع آوری شده بود نیز محکوم شدند.
-دادسرای عمومی و انقلاب اشنویه یک جوان ۲۴ ساله اهل اشنویه به نام سیدنجم‌الدین حسینی را به سه سال و شش ماه زندان محکوم کرد. اتهام وی «همکاری با یکی از احزاب کُرد» عنوان شده است.
روز چهارشنبه ۴ دی امیر عباسی، متهم سیاسی محبوس در زندان ارومیه توسط دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «توهین به رهبری» به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم شد. حقوق بشر در ایران

قتل
روز یکشنبه اول دی‌ماه، یک کولبر به نام «کیهان اکرم‌پور» در بیمارستانی در تهران جان خود را از دست داد. وی پیشتر در تاریخ ۲۴ شهریورماه در منطقه مرزی «سیف» سقز هدف تیراندازی نیروهای مرزبانی قرار گرفته و زخمی شده بود..

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر