۱۳۹۹ بهمن ۱۴, سه‌شنبه

سنگ اندازی مستمر و ممانعت از درمان زندانی سیاسی اکبر باقری




 اعزام زندانی سیاسی اکبر باقری به بیمارستان برای چندمین بار در نتیجه سنگ اندازی عوامل و کارگزاران زندان تهران بزرگ، بی نتیجه ماند و این زندانی سیاسی بدون ویزیت پزشک به زندان بازگردانده شد. با توجه به اینکه از طرف دادیار زندان تنها اجازه یکبار اعزام وی به بیمارستان داده شده، اعزام مجدد این زندانی سیاسی به بیمارستان با موانع دیگری روبروست.

یک منبع مطلع به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام گفت: «روز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه ۹۹، قرار بود زندانی سیاسی اکبر باقری به بیمارستان خارج از زندان جهت عمل جراحی دستگاه گوارشی منتقل شود. اما به دلیل اعزام دیرهنگام وی موفق به دیدن پزشک و به جریان افتادن پروسه معالجه نشد. تیم اعزام که اکبر باقری و ۴ زندانی دیگر را به بیمارستان منتقل می کرد، ساعت ۹ صبح از زندان خارج شد و هنگام ظهر که به بیمارستان رسید، زمان قرار از بین رفته و ۵ زندانی بیمار بدون نتیجه از بیمارستان به زندان بازگردانده شدند».

پس از اعتراض اکبر باقری به این امر، به وی گفته شد که اعزام زودتر از ساعت ۹ انجام نمی گیرد.

به این ترتیب این اعزام که پس از دو سال تاخیر، کارشکنی و آزار و اذیت انجام گرفته بود، به نتیجه نرسید. این درحالی است که خانواده اکبر باقری هزینه عمل جراحی را به سختی تهیه کرده و وی هزینه بیمارستان و عمل جراحی را شخصا می پردازد. چرا که زندان به بیمارستانها مقروض است و بیمارستانها زندانیان را نمی پذیرند. از سوی دیگر شرایط جسمی او وخیم است و بطور مستمر با درد، کم خونی و ضعف مستمر مواجه است.

به گفته یک منبع مطلع، یکی از آزار و شکنجه زندانیان بیمار از جمله اکبر باقری این بود که به آنان دستبند و پابند زده شد. او و زندانیان دیگر در محوطه بیمارستان با پابند به صندلی بسته شده و تحقیر می شدند.

سایت جوانه ها بارها و بارها نسبت به وضعیت وخیم جسمی این زندانی هشدار داده از جمله روز دوشنبه ۷ بهمن ماه ۹۹ نیز در خبری نوشته بود: «رئیس کل زندان تهران بزرگ بنام اصغر فتحی، از اعزام زندانی سیاسی اکبر باقری به بیمارستان ممانعت بعمل آورد. پیش از این نیز اعزام وی به بیمارستان برای عمل جراحی و درمان بیماری هایش، بارها با کارشکنی مسئولان زندان روبرو شده است. اینک جان و سلامت این زندانی در خطر است».

همچنین در تاریخ ۴ مهر ۹۹ در خبر دیگری آمده بود: « زندانی سیاسی اکبر باقری در شرایط بسیار نامناسب جسمی در زندان به سر می برد. این در حالیست که به دستور پزشک زندان، او باید در بیمارستان بیرون از زندان مورد معالجه و عمل جراحی قرار بگیرد».

به این ترتیب واضح است که جان و سلامت و حقوق زندانی نه تنها برای سیستم قضایی سرکوبگر ولایت فقیه هیچ اهمیتی ندارد بلکه انتقال به بیمارستان برای معالجه هم به ابزاری برای شکنجه و اذیت و آزار زندانی تبدیل شده است.

 

درباره زندانی سیاسی اکبر باقری:

زندانی سیاسی اکبر باقری از بازداشت شدگان تجمعات مقابل مجلس است. اکبر باقری روز ۲اسفند۱۳۹۶ در تجمع اعتراض غارت‌شدگان در مقابل مجلس دستگیر شد. مأموران امنیتی حین بازداشت موبایل وی را ضبط و از آن بعنوان مدرک جرم استفاده کردند.

اکبر باقری پس از بازداشت به بند۲۰۹ زندان اوین منتقل و مدت ۴۸روز در سلولهای انفرادی۲۰۹ تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفت. وی در فروردین۱۳۹۷ به بند۴ زندان اوین منتقل گردید .

پس از حدود ۴ماه در شعبه۱۶ قاضی صلواتی وی را به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۷سال و نیم و به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یکسال و نیم و در مجموع به ۹سال زندان محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر این حکم را عینأ تأیید نمود. در دادگاه تجدید نظر برای آزادی موقت این زندانی سیاسی ۲۵۰میلیون تومان وثیقه تعیین شد. اما پس از حدود ۳هفته که خانواده این زندانی وثیقه را تهیه کردند، قاضی صلواتی از آزادی وی ممانعت بعمل آورد. اکبر باقری یک دختر ۶ساله و مادر پیر دارد که سرپرستی آنان به عهده وی بوده است. خانواده وی در کرمانشاه سکونت دارند و به دلیل دوری راه و بیماری، قادر به ملاقات وی نیستند.

اکبر باقری قبلا هم در اردیبهشت۱۳۹۶ با هجوم مأموران امنیتی در منزلش دستگیر شد. مأموران امنیتی وسایل شخصی و مدارک وی را با خود برده بودند. وی پس از ۲۰روز با تلاش خانواده‌اش آزاد شده بود.

این زندانی سیاسی روز ۲۵ ردیبهشت۱۳۹۸ بدون اطلاع قبلی و به طور ناگهانی از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد. وی که مبتلا به بیماری خونریزی روده است، در اعتراض به این جابجایی دست به اعتصاب غذای خشک زد. وی هم‌اکنون در زندان تهران بزرگ به سر می‌برد و شرایط جسمی او بسیار وخیم است.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر