۱۴۰۰ فروردین ۷, شنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول فروردین ماه ۱۴۰۰


 

کانون حقوق بشری نه به زندان–نه به اعدام، گزارش نقض حقوق بشر در ایران هفته اول فروردین ماه ۱۴۰۰ را در فاصله زمانی جمعه ۲۹اسفند۹۹ تا روز جمعه ۶فروردین۱۴۰۰ شامل سرکوب و نقض حقوق بشر از طریق، اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، اذیت و آزار زندانیان و صدور احکام حبس از سوی ارگان‌ها و نهادهای امنیتی منتشر کرد.

گزارش نقض حقوق بشر و سرکوب در سال ۱۳۹۹ در ایران توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام منتشر شد. درا ین گزارش از جمله آمده است:
در سال ۱۳۹۹ دستکم ۲۸۹ نفر اعدام و بیش از ۱۳ هزار نفر بازداشت و روانه زندانها و بازداشتگاهها شدند.
این آمار شامل :‌ ۲۵۰ مرد/ ۱۱زن / ۶ کودک-مجرم و ۲۱ زندانی سیاسی است.

-مادران و خانواده های شهیدان و جانباختگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ و ۸۸ در آستانه سال۱۴۰۰ با حضور بر سر مزار فرزندان رشید خود و گلباران مزار آنان، مراسم نوروز را برگزار کردند؛
بهیه نامجو، مادر نوید افکاری سفره هفت‌سین خود را بر مزار فرزند اعدام شده‌اش پهن کرد. نوید افکاری کشتی‌گیر شیرازی بود که در پی شرکت در اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ بازداشت و به اعدام محکوم شد.
«سوران منصورنیا»، برادر «برهان منصورنیا»، جان باخته اعتراضات آبان ۹۸ در کرمانشاه، در صفحه اینستاگرام خود، با انتشار تصویر مادرش بر سر مزار برادرش در لحظه تحویل سال نوشت: «روزی بیاید که مادری این‌گونه به عزای فرزند ننشیند… تصویر مادرم ثریا منوچهری بر مزار برادرم برهان منصورنیا در اولین دقایق سال….»
مادر جواد شیازی که در آبان ۹۸ کشته شد با عکسی از لحظه و محل تیر خوردن جواد نوشته: «پسرم آمدیم قتلگاهت عید دیدنیت.»
و بسیار مادران دیگر….
همچنین مادران و خانواده برخی زندانیان با حضور در مقابل زندانها و پهن کردن سفره هفت سین در نزدیکی زندان، خواستار آزادی عزیزانشان شدند.

-شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو به تمدید ماموریت جاوید رحمان رای داد. شورای حقوق بشر سازمان ملل با ۲۱ رای موافق به تمدید ماموریت جاوید رحمان گزارشگر ويژه حقوق بشر در امور ایران رای داد.

-سازمان عفو بین الملل خواهان آزادی بی قید و شرط مهران رئوف، فعال کارگری ایرانی-بریتانیایی که از حدود شش ماه پیش در تهران در بازداشت بسر می برد، شده است.

-سازمان عفو بین الملل از آغاز سال ۱۴۰۰ در سلسله فراخوانهایی خواستار آزادی بی قیدوشرط زندانیان سیاسی از زندانهای ایران شد. برخی زندانیانی که این نهاد بین المللی از آنها نام برده و خواستار آزادی آنها شده است عبارتند از: زندانیان سیاسی اسماعیل عبدی، آرش صادقی، یاسمن آریایی، علی یونسی، آتنا دائمی، صبا کردافشاری، ، سهیل عربی، مژگان کاووسی، رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن، مریم اکبری منفرد، فاطمه داوند، منیره عرب شاهی، زینب جلالیان، عباس لسانی،  نیلوفر بیانی، امیرسالار داوودی و…

-سید هاشم خواستار نماینده معلمان ایران که در سن هفتاد سالگی در زندان وکیل آباد مشهد شرایط بسیار سخت و دشواری را پشت سر می گذارد در پیامی بمناسبت نوروز ۱۴۰۰ از جمله گفت: «همانطور که بارها گفته و نوشته ام به وصیتم عمل کنید و مرا در کنار زندانیان اعدام شده تابستان ۶۷ دفن کنید این نامه را با اشک هایم و با عشق به آزادی ملت قهرمان ایران نوشته‌ام». وی «بر تحریم سراسری «نمایش انتخابات رژیم، تاکید کرده است.»

-گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی وبلاگ‌نویسی که در سال ۱۳۹۱ در پی شکنجه در بازداشتگاه پلیس فتا کشته شد، طی پیامی به مناسبت سال نو به «چهار دهه جنایت» جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: «تا این حکومت برقرار باشد راه نجاتی برای مردم وجود ندارد».

بازداشت در ایران هفته اول فروردین:

کرج-روز شنبه ۳۰ اسفند ۹۹ ساعت ۱۵ مسئولین زندان مرکزی کرج از اسماعیل عبدی خواستند، همه وسایل خود را جمع آوری کرده و آماده ی انتقال شود. مسئولین زندان نگفتند که می خواهند وی را به کجا ببرند. اسماعیل عبدی دو هفته است، توسط نیروهای امنیتی بطور مرتب بین زندانهای گوناگون و کلانتری های کرج و تهران با دستبند و پا بند جابجا می شود.

رشت-زندانی سیاسی آتنا دائمی از زندان لاکان رشت پس از تبعید اجباری طی پیام کوتاهی گفت: «فریاد من بر سر شماها همچنان بلند است و هرگز از مواضعم کناره گیری نخواهم کرد».

کرج- سعید اقبالی، فعال مدنی روز دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰، از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد.

زندان ارومیه- مسئولان زندان مرکزی ارومیه با آزادی مشروط یک زندانی مذهبی به نام محمد حسین‌پور فرزند علی اهل شهرستان پیرانشهر مخالفت کردند.

کُردستان–طی دو روز اول فروردین ۱۴۰۰ بیش از ده شهروند در شهرهای مریوان، سنندج و سقز به دلیل شرکت در مراسم ویژه نوروز در این شهرها توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

اشنویه-پنج شهروند به نام‌های صالح حسن‌پور، علی حسن‌پور، عیسی حسن‌پور، مراد ره‌آورد و هادی خالندزاده، اهل اشنویه از سوی مأموران امنیتی بازداشت شدند.

مریوان-در تاریخ۴ فروردین۱۴۰۰، یک شهروند کُرد به نام جمال گرامی ٢٠ ساله اهل مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مریوان-یک شهروند کُرد به نام آرام نیک‌پی ٣٤ ساله فرزند حسن اهل مریوان پس از احضار به اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شد.

نقده-یک شهروند کُرد به نام کریم معروف‌پور ٢٧ ساله اهل شهرستان نقده توسط نیروهای امنیتی در سردشت بازداشت شد.

گنبدکاووس-تعدادی از معترضان به آزار جنسی دو دختر هفت و هشت ساله توسط مردی ۵۵ ساله، در یکی از روستاهای گنبدکاووس، پس از تجمع اعتراضی در این شهر بازداشت شدند.

دزفول-رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان دزفول از بازداشت متصدیان یک تور گردشگری خبر داد. وی «مختلط بودن،‌ ظاهر نامناسب و رقص و پایکوبی» را از عوامل بازداشت این شهروندان عنوان کرد.

 احضار در ایران هفته اول فروردین:

تهران-ژیلا کرم زاده مکوندی، فعال مدنی، طی احضاریه ای جهت تحمل دوران محکومیت خود به واحد اجرای احکام دادسرای شهید مقدس احضار شد. خانم مکوندی، به ۶ سال حبس محکوم شد و این حکم عینا به تایید دادگاه تجدیدنظر رسید.

اذیت و آزار وفشار بر زندانیان در ایران هفته اول فروردین:

شیراز-کسری نوری، درویش گنابادی جمعه ۲۹ اسفندماه به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد. وی با انتشار یک پیام صوتی درباره اعتصاب غذای سه روزه خود و دیگر زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف ایران گفت این اعتصاب غذا تلاشی برای «اعتراض به ستمگر» است.

شیراز-محمدرضا حدادی، کودک-مجرم محکوم به اعدام، طی نامه‌ای گفت: «پس از ۱۸ سال، دیگر توان تحمل حبس را ندارم».

کرج- افشین بایمانی، ‌زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج علیرغم درد در ناحیه قلب و توصیه پزشکان بهداری زندان برای انتقال به بیمارستان از رسیدگی پزشکی محروم مانده است. امین وزیری، دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی تاکنون از صدور مجوز اعزام این زندانی خودداری کرده است.

ارومیه-زندانی سیاسی ابراهیم خلیل صدیقی همدانی ۶۲ ساله که در زندان مرکزی ارومیه محبوس و به بیماری دیابت مبتلا است نیاز فوری برای اعزام به بیمارستانی خارج از زندان دارد اما رئیس و عوامل زندان از اعزام او جهت درمان ممانعت بعمل آوردند.

تهران–محمد بیگی، زندانی سیاسی و یکی از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ دوران محکومیت ۶ سال و ۶ ماهه خود را در زندان تهران بزرگ سپری می‌کند. آقای بیگی در تاریخ ۲ آذرماه ۹۸ و در جریان اعتراضات سراسری توسط سپاه بازداشت شد.

کرج-امین وزیری معاون دادستان و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی با مرخصی زندانی سیاسی آرش نصری (نصیری) برای حضور در مراسم تدفین دخترش مخالفت کرد. این امر باعث اعتراض همگانی زندانیان سیاسی بند ۴ زندان رجایی شهر گردید.

ارومیه-مأموران و شکنجه گران خامنه‌ای در زندان مرکزی ارومیه با گرسنگی دادن به زندانیان و تهدید آنها به افزایش مدت زندانشان، فشارهای ضدانسانی بر زندانیان را افزایش داده‌اند.

کرج-با گذشت دو روز از تبعید سعید اقبالی، فعال مدنی از زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج او کماکان در یک سلول انفرادی به همراه دو زندانی محکوم به اعدام نگهداری می‌شود. وی کماکان از رسیدگی پزشکی محروم است.

بوکان- هادی رستمی زندانی محکوم به قطع ۴ انگشت دست به ۴ سال حبس و ۸۰ضربه شلاق دیگر، به اتهام توهین به مدیر زندان مرکزی ارومیه و اخلال در نظم زندان محکوم شد.

رشت- آتنا دائمی در زندان رشت تهدید شد. در پی تبعید آتنا دائمی از زندان اوین به زندان لاکان رشت با درخواست وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی، خانواده این زندانی سیاسی گفتند که او در زندان لاکان تهدید شده که «اسمش در سیستم زندان ثبت نشده و مراقب باشد که سر به نیست نشود. این در حالی است که وکیل آتنا دائمی فاش کرد که تبعید او به درخواست و با گزارش «مدیرکل بازداشتگاه‌های امنیتی وزارت اطلاعات» انجام شده است.

صدور احکام در ایران هفته اول فروردین:

مراغه-میرموسی ضیاء گرگری و مختار ابراهیمی، دو فعال ترک به ترتیب به ۱ و ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند. مختار ابراهیمی از بابت اتهام «تشکیل دسته و گروه علیه نظام و عضویت در کانالهای و گروههای معاند نظام» به ۱۰ سال حبس تعزیری و میرموسی ضیاء گرگری از بابت اتهام«فعالیت تبلیغی علیه نظام»به ۱ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

پیرانشهر-دادگاه ویژه روحانیت ارومیه، ماموستا رسول حمزه‌پور را به سه سال حبس تعزیری محکوم کرد .ماموستا رسول حمزه‌پور، اهل پیرانشهر و امام جماعت روستای اندیزه می باشد. اتهام وی تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

تهران-دادگاه تجدیدنظر استان تهران آرشام رضایی، محمد ابوالحسنی و شکیلا منفرد، را در یک پرونده مشترک به مجموعا ۶ سال و ۴ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. شکیلا منفرد به ۶ سال حبس تعزیری و آرشام رضایی و محمد ابوالحسنی هر کدام به ۱۵ ماه حبس تعزیری و ۴ ماه کار اجباری در جهاد کشاورزی محکوم شده بودند.

خراسان جنوبی-دادگاه تجدیدنظر استان خراسان جنوبی محکومیت حمیدرضا عادلی فر، شهروند اهل شهرستان فردوس را عینا تایید کرد. این شهروند به ۳ سال حبس تعزیری، ۴۰ ضربه شلاق و پرداخت جزای نقدی محکوم شده است.

پیرانشهر-حکم محکومیت سه شهروند اهل پیرانشهر به نام های شورش عبدالله نژاد، نجم الدین سخنور و صلاح آجی در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی عینا تایید شد. این شهروندان هر کدام به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

قتل شهروندان در ایران هفته اول فروردین:

نوسود-یک کولبر اهل ثلاث‌باباجانی بنام بهروز مرادی، در حین کولبری در ارتفاعات مرزی نوسود با شلیک مستقیم پاسداران مرزی زخمی شد.بهروز مرادی، کولبر جوانی که روز اول فروردین۱۴۰۰  در ارتفاعات نوسود هدف گلوله ماموران وحشی سپاه پاسداران قرار گرفت، بجای نان و شیرینی، تن مجروحش را برای خانواده اش عیدی برد.

خرم آباد –ماموران نیروی انتظامی در شامگاه دوشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۰ با شلیک مستقیم به سمت خودروی یک کاسبکار کُرد در جاده خرم آباد او را به قتل رساندند. این کاسبکار کرد محمد صادقی، نام داشت و در دم جان سپرد.

کرمانشاه-یک زندانی در زندان مرکزی اسلام‌آباد غرب به دلیل خونریزی و عدم رسیدگی پزشکی جانباخت. شهاب درون پرور، ۳۵ ساله به دلیل خونریزی شدید معده و عدم توجه توسط کادر بهداری زندان جانباخت. وی متاهل و پدر یک فرزند ۱۰ ساله بود.

نوسود-در پی شلیک مستقیم مأموران نظامی در مناطق مرزی نوسود در استان کرمانشاه، در دو تیراندازی جداگانه ۲ کولبر زخمی شدند. اسامی این دو کولبر زحمتکش صابر عزیزی و بهروز مرادی، اهل شهرستان ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه، می باشد.

سلماس-روز چهارشنبه ۴ فروردین۱۴۰۰‌، یک کولبر بر اثر سرمازدگی در ارتفاعات مرزی سلماس واقع در استان آذربایجان غربی جان خود را از دست داد. وی فهیم مامدی قزلکند ۳۵ساله اهل سلماس، متاهل و دارای دو فرزند بود.

کرونا در زندانهای ایران هفته اول فروردین:

مشهد- وضعیت جسمی زندانی سیاسی شکوه الزمان مجد، ۶۱ ساله و اهل نیشابور، در بند زنان زندان مشهد، بدلیل ابتلا به کرونا وخیم گزارش شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر