۱۳۹۴ فروردین ۲۸, جمعه

ايران- اطلاعيه آقاي احمد شهيد - گزارشگر ویژه برای تحقیق و گزارش دهی پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران - روي وبلاگ خودش 26 فروردین 1394



ايران- اطلاعيه آقاي احمد شهيد - گزارشگر ویژه برای تحقیق و گزارش دهی پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران - روي وبلاگ خودش
26 فروردین 1394

تمجید صلح و امنیت، یادآوری حقوق بشر

در طول چند هفته گذشته، توافق اولیه بین جمهوری اسلامی ایران وقدرتهای جهانی توجه جامعه بین المللی را به خود جلب کرده است. اعلام این چهارچوب توافق خود تصدیقی بر قدرت بالقوه دیپلماسی و گفت و گو برای دفع خصومت ها است. اگر این توافق به موفقیت دست یابد میتواند منجر به برداشته شدن تحریمها علیه ایران که در من گزارشهایم اشاره کردم که نگرانی هایی در زمینه حقوق بشر ایجاد کرده است، شود.
ازین رو من هم با موافقان از سراسر دنیا هم صدا میشوم که امیدوارند این توافقنامه به موفقیت بیانجامد و طلیعه دوره نوینی از درک و همکاری بین المللی باشد.
درست در هنگامی که جامعه بین المللی مشغول به کار و تجلیل از این توافق بود، جامعه بین المللی ماموریت گزارشگر ویژه برای تحقیق و گزارش دهی پیرامون وضعیت حقوق بشر در ایران را از طریق شورای حقوق بشر سازمان ملل تمدید کرد. پیام واضح بود: درحالی که به سمت صلح و ثبات حرکت میکنیم، باید همچنان یادآوری کنیم که حقوق بشر نیز به همان اندازه برای عضویت در جامعه بین المللی اهمیت دارد.
مذاکرات اخیر ارتباط چندانی به حقوق بشر نداشت. ایران و دیگر مذاکره کنندگان نیز بر این موضوع به طور عمومی اذعان داشتند. این به منظور کاهش اهمیت موضوعاتی که به آن پرداخته شد نیست چرا که دستیابی کامل به حقوق بشر بدون صلح و امنیت امکان پذیر نیست. اما اکنون که سخت ترین مرحله مذاکرات گذشته است وقت آن است که جمهوری اسلامی ایران و دیگر قدرتهای جهانی به یاد داشته باشند که خلاف گزاره بالا نیز صحیح است: صلح حقیقی و پایدارهیچگاه با قربانی کردن حقوق بشر به دست نمی آید.
من امیدوارم که تمامی طرفین از جنب و جوش فرصت به دست آمده استفاده کنند تا تعهدشان را به اصلاحات جدی حقوق بشری دوچندان کنند. من مانند همیشه مشتاق و آماده همکاری با دولت ایران هنگامی که به جلو حرکت میکند، هستم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر