۱۳۹۸ مرداد ۲۹, سه‌شنبه

محکومیت مجدد شیراحمد شیرانی و صابر ملک رئیسی به زندان


 زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی اردبیل شیراحمد شیرانی و محمدصابر ملک‌رئیسی که بیش از ۹ سال است که در زندان به‌سر می‌برند به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم شدند. به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام دادگاه انقلاب اردبیل زندانیان سیاسی تبعیدی شیراحمد شیرانی و محمدصابر ملک رئیسی را در یک دادگاه غیابی، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یک سال حبس تعزیری دیگر محکوم کرد.
به این دو زندانی سیاسی دادنامه داده نشده و فقط به آنان اجازه داده شد که از روی دادنامه بنویسند. به آنها ابلاغ شده تنها اجازه دارند استنساخ کنند.

زندانیان سیاسی شیراحمد شیرانی و محمدصابر ملک رئیسی پیش از این در سال ۹۷، در حالیکه نهمین سال از حبس خود را در زندان مرکزی اردبیل در تبعید می گذراندند، با پرونده سازی تحت عنوان «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» از طریق نشر اخبار خود و سایر زندانیان در «شبکه های معاند در جهت تخریب نظام» روبرو شده و حدود سه ماه در قرنطینه زندان مرکزی زاهدان محبوس بودند.

در اواخر سال ۹۷ محمدصابر ملک رئیسی، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به ۶ ماه زندان محکوم و شیراحمد شیرانی، به دلیل نبودن مدارک از اتهام مطروحه تبرئه شد.
این دو زندانی سیاسی روز ۱۹ فروردین ماه ۹۸ از بابت بخش دوم این پرونده به شعبه یک دادگاه انقلاب اردبیل احضار شدند.
محمدصابر ملک رئیسی پس از یک بازگشت کوتاه به بند، مجددا به قرنطینه زندان اردبیل منتقل شد و هم اکنون مدت سه ماه است که بدون امکان تماس با خانواده و تلفن در بند قرنطینه بدون حکم و مجوز قانونی محبوس است.

متن دادنامه ای که به موجب آن این دو زندانی سیاسی تبعیدی به یکسال حبس تعزیری محکوم شده اند، به این شرح است:

«درخصوص اتهام آقای محمدصابر ملک رئیسی فرزند دادعلی متولد ۱۳۷۰دارای سابقه کیفری موثر و شیراحمد شیرانی فرزند چاکر متولد ۱۳۶۳ دارای سابقه محکومیت کیفری متهم هستند به فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران
موضوع:
وزارت کل اطلاعات استان اردبیل به خواسته اطلاعات زندان اردبیل بدین شرح که متهمان با دستاویز قراردادن برخی کمبود و کاستیها در زندان اردبیل و با قرار دادن برخی محدودیتها و مشکلات جسمی و روانی که به آنها وارد شده است، صرفنظر از ایجاد آنها یا استحقاق ایشان برای به دست آوردن امتیازات در زندان، حسب المورد با برقراری تماس و وصل به سایتها و شبکه های اجتماعی معاند نظام اخبار زندان را منتشر نموده و با انتشار مشکلات نظام جمهوری اسلامی ایران با تعبیر به رژیم و غیره موجب تبلیغ علیه نظام و بدبینی شدند و مطالب منتشر شده نیز عمدتا همان کمبود و کاستیهای ادعایی متهمان است که در تحقیقات به آن اشاره کردند.
معذلک به گزارش اداره کل اطلاعات استان اردبیل و تحقیقات ارائه شده متهمان … با ارسال اخبار به شبکه های هرانا، گوناز تی وی، رادیو مجاهد، کانال تلگرامی جنبش دادخواهی و امثالهم که حاوی مطالب منتشر شده از متهمان بوده و برابر تحقیقات معموله متهم ردیف اول صراحتا اعلام کرده با سرپل اطلاعاتی بخش مجازی گروهها ارتباط داشته و متهم ردیف دوم نیز گرچه منکر چنین ارتباطی بوده حتی با در نظر گرفتن دارا بودن شماره سرپلهای ارتباطی و اطلاعات منتشره از وی که بعضا با اظهارات وی نیز منطبق می باشد و مجموع اقدامات نه تنها بر علیه سازمان زندانها بلکه بر علیه جمهوری اسلامی تبلیغ نموده و موجب دلسردی مردم از نظام شده و زمینه دسیسه دشمن داخلی و خارجی را فراهم آورده است.
لذا دادگاه معطوف به …تشخیص داده مستندا به ماده ۵۰۰ قانون… متهمان را به یک سال حبس تعزیری محکوم می‌نماید. رأی صادره حضوری بوده و ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل تجدیدنظرخواهی در مقابل دادگاه می باشد.
ابلاغ رأی حضوری بوده و متهم می تواند آن را استنساخ نماید.

شعبه انقلاب استان اردبیل وحید مهدوی راد»

لازم به یادآوری است که محمدصابر ملک رئیسی، متولد ۱۳۷۰، اهل شهرستان چابهار، در سال ۱۳۸۸ هنگامی‎ که ۱۷ سال بیشتر نداشت، از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. علت بازداشت او عدم دسترسی مأموران اطلاعات به برادر بزرگترش بود. او ابتدا در اداره اطلاعات زاهدان بازجویی و پس از آن به زندان زاهدان منتقل شد. محمدصابر ملک‌ رئیسی سپس به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی و محاربه» به «۱۵ سال زندان در تبعید» محکوم و پس از قطعی شدن حکم ۱۷ سال زندان ابتدا به زندان ارومیه و سپس به زندان اردبیل تبعید شد.

آقای شیراحمد شیرانی متولد ۱۳۶۳ فرزند چاکر، اهل زاهدان و ساکن تهران، در تاریخ ۱۳ خرداد ۸۹ توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت و به مدت ۲ سال در سلول انفرادی بازداشتگاه اداره اطلاعات مورد بازجویی و شکنجه قرار داشته است. وی سپس به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق محاربه به تحمل ۲۲ سال حبس در تبعید محکوم شد.

بازجویی و اعتراف گیری از هر دو زندانی در شرایط طاقت فرسا با شکنجه همراه بوده است. این دو زندانی سیاسی هم اکنون در بند ۷ زندان اردبیل در تبعید به سر می برند.

اخبار ما را در سایت جوانه ها

و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#اردبیل #حقوق_بشر #شیراحمد_شیرانی #زندانی_سیاسی #صابر_ملک_رئيسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر