۱۳۹۸ دی ۱۶, دوشنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران – دسامبر ۲۰۱۹


گزارش نقض حقوق بشر در ایران -کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام اقدام به تهیه گزارشی آماری از سرکوب و نقض حقوق بشر در ایران در ماه میلادی دسامبر ۲۰۱۹ کرده است. این گزارش به شمار اعدام، بازداشت ، قتل و شکنجه شهروندان توسط نیروهای امنیتی پرداخته است که در زیر می‌آید:

۱. اعدام :
در دسامبر۲۰۱۹، طبق اخباری که جمع‌آوری و ثبت شده، در زندان‌های مختلف تعداد ۳۹زندانی، اعدام شده‌اند. خبر اعدام تعداد زیادی از این نفرات در رسانه‌های حکومتی منعکس نشده است. این اعدام‌ها در ۱۵زندان، ۱۵شهر و ۱۵استان که شامل زندان‌های مرکزی تبریز، رجایی شهر کرج، مرکزی اردبیل، مرکزی زاهدان، مرکزی ارومیه، سپیدار اهواز، مرکزی یزد، مرکزی مشهد، مرکزی بروجرد، دیزل آباد کرمانشاه، مرکزی کاشان، مرکزی بندرعباس، مرکزی سنندج، مرکزی زنجان و سیرجان صورت گرفته است.
از این تعداد اعدام صورت‌گرفته، ۳۴زندانی مرد و ۵زندانی زن هستند. میانگین سنی اعدام شدگان بین ۲۶ تا ۶۰سال بوده که عموما به اتهام قتل و مواد مخدر، اعدام شده‌اند. بیشترین اعدام‌ها در زندان‌های گوهردشت و دیزل آباد کرمانشاه صورت گرفته است.

۲. بازداشت :
در ادامه موج سرکوب پس از قیام ‌آبان۹۸، در ماه دسامبر شمار زیادی از جوانان و شهروندان دستگیر شدند. طبق اخباری که تاکنون موفق به جمع‌آوری و ثبت آن شده‌ایم تعداد ۷۲۹۹نفر تحت عناوین مختلف دستگیر شده‌اند که وضعیت دستگیری‌های این ماه به این قرار است:

دستگیریهای سیاسی:

در این ماه ۶۳۷۷ نفر توسط گارد ضدشورش، نیروی انتظامی، نیروهای سپاه، مأموران امنیتی و لباس شخصی دستگیر شده‌اند که ۶۳۲۸نفر در رابطه با اعتراضات سراسری آبان۹۸ و دستگیری‌های پس از آن و ۴۹ نفر هم تحت عناوین مختلف مانند جهت اجرای حکم زندان، فعالیت در فضای اینترنت و … بازداشت شده‌اند.
دستگیری پیروان سایر ادیان:
۵نفر از هموطنان بهایی و نوکیش مسیحی در این ماه توسط مأموران اطلاعاتی و امنیتی دستگیر شدند.
دستگیریهای خودسرانه:
طی این ماه ۹۱۳نفر تحت عناوین شکار غیرمجاز، شرکت در میهمانی مختلط و … دستگیر شدند.
دستگیریهای اجتماعی:
طی این ماه ۴نفر طی یک درگیری دستگیر شدند.

۳. شکنجه :
بعد از قیام آبان۹۸ تعداد بسیار زیادی دستگیر شدند. با وجود قطع ارتباطات در ایام قیام و جو سرکوب و سانسور رسانه‌ها در ایران، اخبار زیادی از شکنجه دستگیرشدگان، منعکس نشده است.

۴. قتل های خودسرانه :
در این ماه طبق اخبار جمع‌آوری شده ۲کولبر، ۱شهروند و ۱کاسبکار در اثر شلیک مستقیم نیروی انتظامی و نیروهای مرزی کشته شدند.
یک شهروند بلوچ به ظن همکاری با قاچاقچیان مواد مخدر، پس از بازداشت و ضرب و شتم با شلیک مستقیم ماموران در پایگاه انتظامی، کشته شد. یک بازداشتی نیز در اثر شکنجه نیروهای امنیتی در بازداشتگاه کشته شد.
۱زندانی در اثر ابتلا به آنفولانزا و ۱زندانی در اثر بیماری در زندان جان سپردند.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر