۱۳۹۷ خرداد ۲, چهارشنبه

گزارشی از بازداشتگاهها و گستردگی دستگیری مردم در تظاهرات سراسری مردم خوزستان

#ایران #حقوق_بشر - گزارشی که پیش رو دارید؛ آخرین اخبار بازداشت شدگان تظاهرات بزرگ و سراسری مردم خوزستان در فروردین ماه سال جاری است. 


این گزارش که توسط فعالین حقوق بشری اهوازی تهیه و به دست کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام رسیده است؛ حاصل گفتگو با تعدادی از بازداشت شدگان قیام مردم اهواز است که به تازگی آزاد شده اند. بازداشت شدگان صحبت از تعداد بالای دستگیریهای مردم و جوانان تا هزار نفر و استفاده مسئولین حکومتی از بازداشتگاههای قدیمی برای بازجویی و زندانی کردن مردم می کنند. 

نهادهای امنيتی دست اندرکار بازداشت مردم در تظاهرات سراسری مردم اهواز قرارگاه ابوالفضل العباس، اداره اطلاعات، اطلاعات ناجا و بسيج بوده اند.

محل نگهداری بازداشت شدگان:

بازداشت شدگان در زندان های سپیدار (بند زنان و مردان)؛ زندان شیبان (مجتمع حرفه آموزی اهواز)؛ بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز در چهارشير و بازداشتگاههای دیگر تحت بازجویی؛ فشار و شکنجه قرار دارند.
بر اساس همین گزارش مسئولین حکومتی بازداشتگاههای قدیمی که مدتها از دور استفاده خارج و متروکه بود را دوباره بازگشایی کرده و بازداشت شدگان را به این اماکن منتقل کرده و تحت بازجویی قرار دادند.
از این جمله این مراکز می توان به بازداشتگاه گلف (پایگاه منتظران‌شهادت متعلق به سپاه در بلوار مدرس اهواز که در مسیر جاده رامهرمز در بخش غربی شهر قرار دارد)، بازداشتگاه سپاه ششم اهواز و كانون نوجوانان (زندان فجر سابق) نام برد.

به گفته بازداشت شدگانی که با وثیقه آزاد شده اند؛ آمار دستگیریها به بیش از ۱۰۰۰ نفر می رسد. مردمی که در روزهای اول و دوم تظاهرات دستگیر شدند؛ پس از ۲۴ ساعت با قید كفالت يا فيش حقوقی آزاد شدند اما در روزهای بعد كه تظاهرات به مناطق ديگر گسترش پيدا كرد، مجددا دستگیر و به بازداشتگاه ها و زندانهای ذكر شده منتقل گردیدند.

شيوه بازداشت بطور خودسرانه بوده است. به گفته يكی از بازداشت شدگان؛ خانواده ها را بطور دسته جمعی بازداشت کرده و حتی کودکان خردسال خانواده را نیز با خود به بازداشتگاه منتقل می کردند. بطور مثال جليل هوايی(ساعدی) همراه با همسر؛ داماد؛ دختر؛ فرزند ۱۲ ساله اش حیدر و کودک خردسال ۳ ساله اش؛ همگی به زندان فجر منتقل شدند.

در بین بازداشت شدگان کودکان و نوجوانان؛ افراد معلول ذهنی؛ بیماران روانی نیز وجود دارند. حتی در موردی یک بیمار روانی که به تازگی از تیمارستان مرخص شده بود جزو بازداشت شدگان بود.

يكی از بازداشت شدگان كه نخواست نامش فاش شود؛ گفت: «فقط در زندان شيبان حدود ۵۰۰ نفر را در يك بند مجزا آوردند و بيش از ۲۵ نوجوان را به زندان فجر يا كانون نوجوانان منتقل كردند. در بين ما افراد معلول از منطقه ملاشيه و عين دو (سيدكريم) بودند. مثلا سعيد نعمتی معلول ذهنی از ملاشيه و يك بیمار روانی از اهالی منطقه عين دو؛ كه تازه از تيمارستان بيرون آمده بود در بین بازداشتی ها بودند. در هنگام بازجوئی، بازجو از این بیمار روانی سوال كرده كه آيا خانواده ات اسلحه دارند. او جواب مثبت داده و سپس پدر و ديگر برادرانش را بازداشت كردند كه اخيرا همه اعضای خانواده با قرار وثيقه آزاد شدند». 

افراد زير ۱۸ سال در زندان فجر اهواز (كانون اصلاح نوجوانان) و زنان در زندان سپيدار زندانی هستند.
مردان را در زندان شيبان (مجتمع حرفه آموزی اهواز)، بند مردان زندان سپيدار و بازداشتگاه اداره اطلاعات اهواز در چهارشير،بازداشتگاهی در نزديكی فرودگاه اهواز (نزديك دژبانی فرودگاه)، بازداشتگاه گلف (پایگاه منتظران‌شهادت متعلق به سپاه)، بازداشتگاه سپاه ششم اهواز زندانی کرده اند. 
براساس این گزارش ها؛ آمار زنان زندان سپيدار ۱۵۰ نفر است كه در بين آنها ۱۵ زن در تظاهرات مردم اهواز بازداشت و در بند نسوان زندان سپيدار زندانی هستند. اسامی بعضی از زنان بازداشت شده عبارت است از: 
خديجه نيسی، عایشه نيسی، ناجيه شرهانی(طرفی)، ليلا بروايه، عزت كعبی و ناديا محمدی پور(حميدی) 
تاكنون فقط ناجيه شرهاني با قرار وثيقه ۳۰۰ ميليون تومانی تا صدور حكم آزاد شده است. 
از مردان بازداشت شده تعداد زيادی با قرار وثيقه تا صدور حكم آزاد شدند. اما تعداد زیادی از بازداشت شدگان همچنان در زندان هستند . قرار وثيقه های صادره از ۱۰۰ ميليون تومان تا ۵۰۰ ميليون تومان می باشد. بسیاری از خانواده ها قادر به تامین این میزان وثیقه نیستند. بنابراین فرزندانشان همچنان در زندان باقی مانده اند.
لازم به یادآوری است که در  فروردين ماه ۱۳۹۷ تظاهرات بزرگ سراسری در اعتراض به توهین یکی از شبکه های تلویزیون دولتی؛ به مردم عرب اهواز برگزار شد. این تظاهرات سپس در كوت عبدالله و بازار مركزی اهواز برگزار شد. تظاهرات به شهرهای دیگر خوزستان از جمله آبادان، اميديه، شادگان؛ حميديه و ماهشهر و مناطق مختلف شهرستان اهواز گسترش پيدا كرد. صدها تن بازداشت شدند که فعالان حقوق بشر توانستند اسامی و مشخصات ۱۹۰ تن از بازداشت شدگان را مشخص كنند.

اخبار زندان و زندانیان را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #اهواز #شیبان #زندان #تظاهرات  #خوزستان #سپیدار

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر