۱۳۹۷ اردیبهشت ۱۵, شنبه

گزارشی از نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت

گزارشی از نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت

از روز شنبه ۸ اردیبهشت ماه تا روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ درگوشه و کنار شهرهای ایران همچنان شاهد نقض حقوق بشر از جمله اعدام ، بازداشتهای خودسرانه و صدور احکام حبس و زندان توسط دستگاه قضاییه و همچنین ماموران اطلاعاتی و امنیتی و لباس شخصی ها بودیم.


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ در این بازه زمانی دستکم ۵ زندانی در زندانهای مختلف ایران اعدام شدند.
اعدامها در زندانهای مرکزی اصفهان ، رجایی شهر کرج ، زندان ساوه ، زندان مرکزی زاهدان و اسلام آباد غرب انجام شد.

صدور احکام اعدام و حبس
طی هفته گذشته شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ تنکابن به ریاست قاضی ابراهیمی، حکم هشت تن از شهروندان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی ماه در این شهر را به صورت گروهی صادر کرد. بر اساس احکام صادر شده، ۲ تن از این افراد هر یک به ۶ ماه حبس تعزیری و ۴ تن نیز هر یک به ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند. ۲ تن دیگر نیز تبرئه گردیدند. پیش از این نیز سه تن دیگر که در رابطه با همین پرونده بازداشت شده بودند، هر کدام به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده بودند.
در یک تحول دیگر؛ صبح روز دهم اردیبهشت ماه قضات شعبه دهم دادگاه کیفری استان تهران یک پسر جوان را که متهم به قتل همکلاسی‌اش بود به اعدام محکوم کردند.

اعتصاب غذای زندانیان
معلم زندانی و فعال صنفی معلمان آقای اسماعیل عبدی؛ محبوس در زندان اوین که از ۴ اردیبهشت ماه ۹۷ در اعتراض به نقض گسترده حقوق شهروندی معلمان و کارگران دست به اعتصاب غذا زده بود، پس از گذشت یک هفته همچنان در سایه‌ی بی‌توجهی مسئولان به اعتصاب خود ادامه می‌دهد.
چنگیز قدم خیر، زندانی سیاسی محبوس در زندان مسجدسلیمان، به نشانه اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی، از روز اول اردیبهشت ماه در زندان مسجدسلمیان دست به اعتصاب غذا زدە است.
روح الله مردانی، معلم و دانشجوی رشته ادبیات دانشگاه تهران که از ۲۸بهمن ۹۶ در زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت ماه یازدهمین روز اعتصاب غذایش را پشت سرگذاشت.
زندانی سیاسی ارژنگ داودی از ۱۲ اسفند ۹۶ در زندان زاهدان در اعتراض به کمی هوا و کمی آفتاب بیش از ۶۰ روز است که در اعتصاب غذا به سر می ‌برد.

بازداشتها
روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه در جریان تجمعات کارگران و بازنشستگان به مناسبت روز جهانی کارگر، تعدادی از تجمع کنندگان، در مقابل مجلس بازداشت شدند. در میان بازداشت شدگان دو تن از زنان تجمع کننده نیز بچشم می خورد. مأموران نیروی انتظامی با شوکر به زنان حمله کردند.
همچنین در روز ۱۱ اردیبهشت بر اثر حمله مأموران لباس شخصی به تجمع کارگران در شهر سقز، یک فعال کارگری به نام عثمان اسماعیلی بازداشت شد.

طی هفته گذشته حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران حاکمیت ولایت فقیه در ارومیه، یکی از اهالی روستای فلکان از توابع منطقه‌ی مرگور را دستگیر و به بازداشتگاه این نهاد امنیتی منتقل نمود.
روز شنبه ۸ اردیبهشت، نیروهای امنیتی در استان کرمانشاه چهار عضو خانوادە یک جوان پیشمرگه را بازداشت کردند کە دو نفر از آنها زن هستند.
روز شنبه ۸ اردیبهشت، پنج دختر در لباس پسرانه که برای تماشای بازی فوتبال سپاهان و استقلال به ورزشگاه نقش جهان اصفهان رفته بودند، قبل از ورود به داخل ورزشگاه دستگیر شدند.
در تبریز ناصر علیرضایی، به اتهام انتشار اخبار کشته شدن یک دختر نوجوان تبریزی در نتیجه تعقیب و گریز پلیس گشت ارشاد، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
یک شهروند کرد اهل بوکان از سوی مأموران وزارت اطلاعات پس از دو بار احضار متوالی به ادارە اطلاعات این شهر، بازداشت گردید.
نیروهای اطلاعاتی یکی از اهالی کرمانشاه به نام علی عزیزیز را پس از دیپورت به ایران از سوی کشور دانمارک بازداشت کردند. وی در بازداشتگاه اطلاعات کرمانشاه تحت بازجویی و خشونت قرار دارد.

آزار و اذیت زندانیان
ابراهیم شاهوزهی؛ زندانی محکوم به اعدام که در زندان مرکزی زاهدان محبوس است، از دسترسی به خدمات پزشکی لازم برای درمان مشکلات بینایی اش محروم است. این زندانی نامه‌ای برای قاضی پرونده‌اش نوشته و درخواست کرده هر چه زودتر حکمش اجرا شود تا از “این بدبختی نجات پیدا کند”.
محمد ثلاث؛ درویش محبوس در زندان رجایی شهر کرج، از بدو ورود تا کنون در بخش قرنطینه این زندان در شرایطی نامناسب نگهداری می‌شود.
امیرمهدی جلایری، فعال سیاسی و مدیر چند کانال تلگرامی که در سال ۹۵ با اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق نشر اکاذیب” توسط قاضی شیری به ۲ سال حبس تعزیری محکوم شده بود، پس از چندین ماه نگهداری در انفرادی و بند ۱۰۱ و ۱۰۳ زندان بیرجند، به تازگی به بند کارگری این زندان منتقل شده است، مسئولان زندان به این زندانی کار اجباری با اعمال شاقه تحمیل می‌کنند.
زندانی سیاسی گلرخ ابراهیمی ایرایی علیرغم نیاز به رسیدگی‌های پزشکی ناشی از هشتاد روز اعتصاب غذا؛ از بیمارستان به زندان قرچک ورامین بازگردانده شد.
در زندان مرکزی زاهدان ، با فرارسیدن فصل گرما، مشکلات زندانیان رو به افزایش است. عدم رسیدگی پزشکی، وجود پررنگ مواد مخدر، محرومیت از تغذیه مناسب، نبود تهویه از جمله مشکلاتی است که این زندانیان با آن روبه‌رو هستند. همچنین به آن‌ها گفته شده هزینه تامین امکانات سرمایشی و تهویه را خود زندانیان بایستی پرداخت کنند.
بیش از ۵۰۰ نفر از کسانی که در اعتراضات فروردین ماه سال ۹۷ در اهواز بازداشت شده‌اند، همچنان در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های مخفی اداره اطلاعات و سپاه پاسداران تحت شکنجه‌های شدید روحی و جسمی به سر می‌برند.
صادق قیصری، روزنامه نگار و دانشجوی سابق دانشگاه بهشتی که در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶، در خیابان پاسداران در تهران بازداشت شده بود، بیش از دو ماه است که بدون دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده در زندان مرکزی تهران بزرگ بسر می برد.
احمدرضا جلالی، پزشک و استاد دانشگاه که به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شده است، نیاز مبرم به مراقبت‌های پزشکی دارد، اما با بی‌اعتنایی قوه قضاییه مواجه می‌باشد.
روز سه شنبه یازدهم اردیبهشت؛ زندانی سیاسی محکوم به اعدام رامین حسین پناهی جهت اجرای حکم به قرنطینه زندان سنندج منتقل شد. به گفته یکی از اقوام نزدیک رامین حسین پناهی ، حکم اعدام این زندانی قرار بود روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷ به اجرا دربیاید. بدنبال انتشار این خبر؛ نشتمان حسین پناهی خواهرزاده رامین حسین پناهی روز سه شبنه ۱۱ اردیبهشت ماه پس از شنیدن خبر انتقال رامین به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام؛ اقدام به خودکشی کرده و به زندگی خود پایان داد.
گفتنی است که روز ۱۲ اردیبهشت ماه ۹۷ خانم اگنس کالامار متخصص حقوق بشر سازمان ملل خواهان لغو فوری حکم اعدام رامین حسین پناهی شد.
سازمان عفو بین الملل نیز با صدور یک بیانیه فوری خواستار لغو حکم اعدام زندانی سیاسی رامین حسین پناهی شد.
سرانجام براثر فشارهای بین المللی روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، رامین حسین پناهی به بند عمومی زندان سنندج بازگردانده شد. اما با وجود بازگرداندن وی به بند عمومی؛ تا زمان لغو حکم اعدام تهدید و خطر اعدام وی همچنان وجود دارد. دادستان کردستان در حال زمینه چینی برای اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی میباشد.

افشای جنایت کشتار سال ۱۳۶۷
در هفته ای که گذشت دو نهاد حقوق بشری بین المللی شامل سازمان عفو بین الملل و سازمان عدالت برای ایران؛ اقدام به افشای یک جنایت در ایران کردند.
سازمان عفو بین‌الملل و سازمان عدالت برای ایران دو نهاد پیگیر وضعیت حقوق بشر در ایران براساس تحقیقی مشترک درباره هفت “گور جمعی” اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران “عامدانه” مشغول از بین بردن آثار جرم مربوط به قربانیان اعدام‌های دهه شصت در آن مکان‌ها است. این دو ارگان بین المللی حقوق بشر در بیانیه‌ای مشترک اعلام کرده‌اند شواهد جدیدی، از جمله تصاویر ماهواره‌ای، فیلم‌های ویدئویی و عکس‌هایی از تبریز، قروه، مشهد، اهواز و شهرهای دیگر به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد بر روی بعضی از گورها برای از بین آثار کشتار؛ بتن ریخته شده یا با بولدوزر آنها را خراب کرده اند.

درکانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
و پیج اینستاگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران  #حقوق_بشر #بازداشت #اعدام #زندان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر