۱۳۹۹ مرداد ۴, شنبه

۵ معترض آبان‌ماه و یک زندانی سیاسی در معرض خطر اعدام



۵ تن از معترضین آبانماه و یک زندانی سیاسی در معرض خطر اعدام قریب الوقوع قرار دارند و جانشان به شدت تهدید می‌شود.
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۳مرداد۹۹،‌ بدنبال صدور احکام ظالمانه برای معترضان بازداشت شده در اعتراضات آبان۹۸، حکم اعدام ۵ تن از این معترضان از طرف قضاییه جنایتکار جمهوری اسلامی صادر شده و اجرای این احکام قریب الوقوع است.
این معترضین عبارتند از :
حسین ریحانی، از بازداشت شدگان آبانماه است و حکم اعدام وی پیشتر صادر شده است؛ یک منبع مطلع به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام خبر داد اعدام حسین ریحانی قریب الوقوع است و کسی را هم ندارد که به دادش برسد.
محمد کشوری فرزند حمید از شهرستان خرم آباد یکی از معترضان آبان ماه که حکم اعدام او یکشنبه ۸ تیر ماه ۱۳۹۹ صادر شده است.
حسین عثمانی هم پرونده ای دیاکو رسول زاده و صابر شیخ عبدالله که به ۳۰ سال حبس محکوم شده بود، توسط اطلاعات ارومیه به اعدام در هفته جاری تهدید شد.
امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی که وکلا برای آنها درخواست اعاده دادرسی کرده اند ولی حکومت با کارشکنی های بسیار در مسیر قانون و صحنه سازی و اعتراف گیری زیر شکنجه بدنبال اجرای حکم اعدام است و لذا تا زمانیکه قضاییه بطور کامل این حکم را نقض نکند جان این افراد همچنان در خطر است.
پرونده امیرحسین، محمد رجبی، سعید تمجیدی:
در رابطه با حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی ومحمدرجبی، بابک پاک نیا در چند پست توییتری از جمله اعلام کرده بود: بعنوان وکیل پرونده عرض میکنم هیچ اتهامی ناظر بر قتل، تجازو، سرقت با اسلحه گرم و بمب گذاری در پرونده وجود ندارد، فیلم منتشر شده در فضای مجازی که از فروشگاهی سرقت میشود اصلا ربطی به پرونده موکلین ما ندارد .
وی همچنین در گفتگویی با اعتماد از جزئیات این پرونده و کارشکنی‌هایی که در جریان رسیدگی به آن توسط نهادهای امنیتی و قضایی صورت گرفته، پرده برداشته و اعلام کرده بود که در صورت صدور حکم اعدام، تناسبی بین جرم و مجازات وجود نداشته است.

پرونده محمد کشوری:
حکم اعدام محمد کشوری فرزند حمید از شهرستان خرم اباد یکی از معترضان آبان ماه یکشنبه ۸ تیر ماه ۱۳۹۹ صادر شده است.
پرونده حسین ریحانی:
در خصوص حسین ریحانی وی در تاریخ ۱۷ آذر ۹۸ در منزل خود در اسلامشهر دستگیر شد. ماموران اطلاعات سپاه در حین دستگیری وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند و او را به بازداشتگاه سپاه در بند ۲-الف زندان اوین منتقل کردند. وی سپس به بازداشتگاه حفاظت اطلاعات قوه قضاییه یعنی بند ۲۴۱ زندان اوین و در نهایت به زندان تهران بزرگ منتقل شد.
در حال حاضر اتهام آقای ریحانی محاربه می باشد.
اتهام حسین ریحانی ارسال یک پیامک به دوستش میباشد که در آن اعلام کرده بود «یک بانک آتش گرفته است». براساس همین پیامک، مقامات گفتند وی درگیر آتش سوزی بانک در اسلامشهر بوده است!
حسین ریحانی متولد ۱ مردادماه ۱۳۶۶، متاهل و اهل شهرستان اسلامشهر است. وی تا پیش از بازداشت به عنوان کارگر در یک نجاری مشغول به کار بود. آقای ریحانی هفت برادر و یک خواهر دارد؛ وی پدر خود را سال‌ها پیش از دست داده و نان‌آور خانواده بوده است.
متن نامه حسین ریحانی:
“با سلام خدمت کسانی که صدای من را می شنوید. من حسین ریحانی فرزند یدالله، متولد ۱ مرداد ۱۳۶۶ و متاهل هستم. از وقتی که پدرم فوت شد، در این شرایط سخت اقتصادی کشور من خرج خانواده ام را درمی آوردم. من از سواد کافی برای نوشتن و حرف زدن برخوردار نیستم یعنی اصلا نه از قانون و نه از مملکت و نه از سیاست چیزی نمی دانم. شاید خنده دار باشد که جرم من تنها یک پیامک است که برای دوستم فرستادم. پیامی با این مضمون که «فلانی ها بانک را آتش زدند.» پس از ۱۸ روز یعنی در تاریخ ۱۷ آذر ۹۸ ماموران اطلاعات سپاه به طور وحشیانه ای مرا بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند.
ابتدا بسیار وحشت زده بودم و نمی دانستم چرا من را بازداشت کرده اند و عاقب چه خواهد شد. در زندان اوین بارها و بارها شکنجه روحی و روانی شدم. بارها با شلنگ به کمر، دست ها و پاهایم زدند. ۱۷ روز در اتاق سفید و ۱۳ روز در انفرادی بودم. نهایتا بعد از یک ماه مرا به زندان تهران بزرگ منتقل کردند. خودم هم نمی دانم چرا و چگونه به دلیل ارسال یک پیامک اتهام محاربه را به من نسبت دادند. تا به امروز تنها به خاطر مادرم و اینکه از حکم من باخبر نشود ساکت ماندم. چند روز پیش نیز نامه طلاق همسرم به دستم رسید. اکنون به معنای واقعی احساس می کنم دیگر چیزی برای از دست دادن ندارم.
هشت ماه بلاتکلیفی خسته ام کرده و حبس کشیدن فقط برای یک پیامک دیگر برایم غیرقابل تحمل شده است. تا به حال نه اجازه داده اند که وکیلی داشته باشم و نه از وضعیت پرونده ام باخبرم. تنها چیزی که می دانم آن است که پرونده ام در دیوان عالی کشور است. فقط میدانم که بی گناه هستم و هیچ جرم و خطایی مرتکب نشده ام. از شما کسانی این نامه را می خوانید می خواهم که با قلمتان به من کمک کنید. به من کمک کنید تا از این سرنوشت ناگوار نجات پیدا کنم.
حسین ریحانی/ تیرماه ۱۳۹۹ / زندان تهران بزرگ”
شایان ذکر است روز ۲۴تیر بدنبال اعلام تایید حکم اعدام سه معترض آبان ماه توسط سخنگوی قوه قضاییه مردم ایران و سراسری جهان در اعتراض به این حکم ظالمانه با هشتگ #اعدام_نکنید خواهان توقف حکم اعدام شدند. اما قضایه جمهوری اسلامی همچنان بر اعدام زندانیان پامی‌فشارد.
کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام از همه مردم ایران و همچنین سازمانهای حقوق بشری میخواهد با اعتراض نسبت به این احکام ظالمانه مانع از اجرای حکم اعدام این زندانیان شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر