۱۳۹۹ مرداد ۴, شنبه

اسامی و مشخصات و وضعیت دردناک۱۰ زن زندانی سیاسی در زندان سپیدار اهواز




اسامی و مشخصات و وضعیت دردناک۱۰ زن زندانی سیاسی در زندان سپیدار اهواز برای اولین بار توسط کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام منتشر میشود؛
وضعیت زنان در زندان سپیدار اهواز بشدت دردناک و نابسامان است، در این میان شرایط برای زنان زندانی سیاسی بدلیل عدم رعایت اصل تفکیک جرائم به‌مراتب سخت‌تر است بطوریکه مسئولان زندان از این وضعیت بعنوان ابزاری برای شکنجه زنان و بخصوص زندانیان سیاسی استفاده میکنند.
اخیرا گزارشی به کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام رسیده است و ضمن آن اسامی ۱۰ تن از این زنان زندانی سیاسی که در شرایط بسیار بد و نامناسب در این زندان جهنمی محبوس هستند گزارش شده است.
کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام برای اولین بار این اسامی را منتشر و در اختیار خوانندگان و همچنین مجامع حقوق بشری قرار داده است.


اسامی و مشخصات این زنان زندانی به شرح زیر است:
۱. زينب عفراوی، بازداشت در ۳۰ شهریور ۹۷
۲. مريم حمادی، ٢٨ ساله، متاهل و دارای دو فرزند
۳. فاطمه تونيت زاده، بازداشت در مهر ۹۷، مادر مريم حمادی
۴. زويده عفراوی، ٥٥ ساله، بازداشت در مهر۹۷، اهل روستای آلبوعفری سوسنگرد
۵. قيسيه عفراوی، بازداشت در مهر ۹۷، ۶۰ ساله، اهل روستای آلبوعفری سوسنگرد (او خواهر زویده عفراوی می باشد)
۶. مريم زبيدی، بازداشت در ۲۴ اسفند ۹۶، ۵۳ ساله، اهل منطقه زیتون اهواز، متاهل و مادر ۴ فرزند
۶. مكيه نيسی، متولد ۶۴ ، متاهل و دارای سه فرزند.
۷.  معصومه سعيداوی، ٤٨ ساله
۸.  سوسن سعيداوی، ٤٥ ساله (خواهر معصومه سعیداوی)
۹. سكينه صگور، ٣٥ ساله، متاهل و دارای فرزند
۱۰.  الهه درويشی، ٢٠ ساله، متاهل و دارای یک فرزند
این زنان که همگی از شهروندان اهوازی هستند، پس از بازداشت مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته اند. برخی از آنان حین بازداشت باردار بوده و در همین وضعیت تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفتند.
یکی از این زنان زندانی به نام الهه درویشی که در سن ۱۸ سالگی بازداشت شده بود، فرزندش را در زندان بدنیا آورد.
همچنین سکینه صگور پس از شکنجه های وحشیانه در اداره اطلاعات با جسمی خونین، در حالیکه دستبند به دست و زنجیر به پا داشت، جهت وضع حمل به بیمارستان منتقل و فرزندش در چنین شرایطی متولد شد.
یکی دیگر از این شهروندان مریم زبیدی نام دارد که مادر ۴ فرزند، سه پسر و یک دختر است. مریم همراه با دو پسر ۲۹ و ۲۶ ساله خود، بنامهای محمد و بنیامین آلبوغبیش بازداشت شد. یکی از پسران او، بنیامین در ۵ تیرماه ۹۸ زیر شکنجه جان باخت.
وضعیت زنان زندانی در زندان سپیدار اهواز بسیار نامناسب گزارش شده است.
سایت جوانه‌ها پیشتر و در گزارشی از شکنجه زنان زندانی در زندان سپیدار اهواز در هوای بسیار گرم خبر داده بود. در این گزارش از جمله آمده بود:
این زنان زندانی در شرایطی که دمای هوا در شهرستان اهواز بین ۴۰ تا ۵۰درجه در نوسان است، از نبود وسایل سرمایشی در رنج و عذاب هستند. تنها کولر بند زنان خراب شده و آنان حتی از داشتن پنکه نیز محروم هستند. و در همین شرایط آب زندان نیز بعضا قطع میشود.
این در حالی است که تراکم جمعیت در هر کدام از بندهای این زندان بسیار بالاست و نبود جا موجب ایجاد هوای بسیار آلوده در بند و بروز بیماری های تنفسی و پوستی زیاد در میان زندانیان می‌گردد.
همچنین در گزارش دیگری از این زندان آمده بود: «بیش از ۵۰ تن از زنان در زندان سپیدار اهواز پس از ابتلاء به بیماری کرونا و داشتن علائم تب و لرز مشابه، به قرنطینه این زندان منتقل شده‌اند. زندانیان باقیمانده در بندها نیز علائمی مشابه سرماخوردگی دارند.»
در همین زندان خانم نجات انور حمیدی زندانی سیاسی قدیمی از زندانیان دهه شصت به بیماری کرونا مبتلا شده و بدلیل محرومیت از رسیدگی پزشکی در شرف از دست دادن بینایی چشمانش قرار دارد.
کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، توجه سازمانهای بین المللی حقوق بشری را به زندانهای ایران جلب کرده و خواستار اعزام یک هیات برای بازدید از وضعیت زندانهای ایران است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر