۱۳۹۹ مرداد ۵, یکشنبه

تایید حکم ۲ باراعدام برای ۵ نفر از بازداشت شدگان دیماه ۹۶



دیوان عالی کشور حکم اعدام ۵ نفر دیگر از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه ۹۶ را تایید کرد. – این خبر متعاقبا تکمیل میشود
خبرها حاکی است که حکم اعدام ۵ نفر از بازداشت شدگان اعتراضات دیماه ۹۶ توسط دیوان عالی کشور تایید شده است. به گفته برخی منابع این افراد هر کدام به اتهام «محاربه» و «بغی» به اجرای دوبار اعدام محکوم شده‌اند!
اسامی پنج نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات دیماه ۹۶ که حکم اعدام آنها در دیوان عالی کشور تایید شده عبارت است از:
۱- مهدی صالحی قلعه شاهرخی
۲- محمد بسطامی
۳- مجید نظری کندری
۴- هادی کیانی
۵- عباس محمدی

۵تن از معترضین دیماه ۹۶ زیر حکم اعدام
وکیل یکی از ۵معترض محکوم به اعدام گفته است: «در اعتراض دی۹۶ در خمینی‌شهر اصغر رشیدی به ضرب گلوله کشته شد. خانواده‌ از نیروی انتظامی شکایت کردند، اما دوستانش که در میان معترضین بودند بازداشت شدند و نهایتا هر کدام به اتهام محاربه و بغی به دوبار اعدام محکوم شدند.
این افراد در اعتراضات دی۹۶ در خمینی شهر اصفهان حضور داشته‌اند اما تحت فشار وادار به اعتراف علیه خود شده‌اند.
در دادنامه پنج معترض محکوم به اعدام اصفهان ذکر شده است: «با توجه به زندانی بودن متهمین مذکور، در اغتشاشات ۹۸ در خمینی‌شهر (محل سکونت معترضین) هیچ اغتشاش یا تخریبی صورت نگرفته است.»
بنابراین آنها بدون داشتن هیچ جرمی به محاربه و بغی متهم شده و به ۲ بار اعدام محکوم شده اند.
شایان ذکر است پیشتر نیز حکم اعدام ۵ نفر از معترضین آبان ماه در دیوان عالی کشور تایید شده بود. منجمله سه تن از آنها که بدلیل یک اعتراض جهانی دیوان عالی مجبور به پذیرش اعاده دادرسی در مورد پرونده شان شد.
گفتنی است در اعتراض به این احکام ضد انسانی، مردم ایران و جهان با بیش از ۱۱ میلیون بار هشتگ اعدام نکنید اعتراض خودشان را نشان داده بودند.
همچنین ایالات متحده آمریکا و سازمان عفو بین الملل و بسیاری وزرای کشورهای مختلف در موضع گیری های جداگانه ای خواهان لغو این احکام ضدانسانی شده بودند.
شایان ذکر است اعتراضات سراسری دیماه ۹۶ در اعتراض به گرانی از مشهد شروع شد و به سرعت به سایر شهرها گسترش یافت. از صبح روز هفتم دی ماه، تظاهرات بزرگی در مشهد در اعتراض به گرانی و سیاستهای اقتصادی دولت روحانی آغاز شد. این تظاهرات و اعتراض بسرعت در سایر شهرهای ایران گسترش پیدا کرد و دو هفته پیاپی در بیش از ۱۴۲ شهر استمرار داشت.
تظاهرکنندگان ابتدا شعارهایی علیه گرانی سردادند اما به فاصله اندکی، شعارها رنگ سیاسی بخود گرفت و رأس حاکمیت یعنی خامنه‌ای را هدف قرار داد.
مردم در شهرهای مختلف با شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «مرگ بر دیکتاتور»، «گرانی بهانه است کل نظام نشانه است»، «اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا»، اعتراض خود را علیه تمامیت نظام فاسد و جنایتکار ولایت فقیه نشان دادند.
در این اعتراضات دهها تن بازداشت و نزدیک به ۴۵ نفر بدست نیروهای حکومتی کشته شدند.
این خبر متعاقبا تکمیل خواهد شد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر