۱۳۹۶ اسفند ۱۶, چهارشنبه

در زندان رجایی شهر چه می گذرد؟

#ایران #حقوق_بشر - گوشه کوچکی از وضعیت اسفناک زندان رجایی شهر 



یکی از هموطنان گزارشی در خصوص وضعیت اسفناک غذایی و صنفی؛ بهداشتی؛ تنفسی و فساد حکومتی در زندان رجایی شهر (گوهردشت کرج) برای کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام ارسال کرده است؛ که توجه شما را به آن جلب می کنیم.
در حالی که در قانون زندانیان و زندانبانان مورد قبول رژیم به صراحت ذکر شده که وظیفه زندانبانان صرفا نگهداری از زندانیان می باشد و زندانبانان حق هیچگونه تعرض و توهین به زندانیان ندارند؛ ولی هر زندانبانی در اولین صحبت از واژه زندان من استفاده می کند و با مجوزی که در حکومت جنایتکار آخوندی و از طرف خلیفه ارتجاع به آنها داده شده است؛ زندانبانان خود را در مورد هیچگونه عملی در مقابل  هیچکس پاسخگو نمی دانند. و بهمین دلیل است که در ۳۹ سال گذشته زندانبانان به سبب افزایش جنایاتی که مرتکب می شوند؛ فقط ارتقاء شغل میگیرند.
نمونه هایی از اعمال خود محور که در زندان گوهردشت به وقوع می پیوندد و هیجکدام از مقامات ریز و درشت زندان و سازمان زندانها و دادستانی و دادگستری و وزارت اطلاعات بدون انجام هیچ عکس العملی به سادگی از کنار آن می گذرند و خود در حد توان به تشدید آن می پردازند؛ عبارتند از:

۱.اکثر قریب به اتفاق سالن های زندان رجایی شهر(گوهردشت کرج) با مشکل کمبود هوا جهت تنفس روبرو می باشند. این کمبود در زمانی تشدید می شود که بدانیم بجز چند سالن از مجموع ۳۶ سالن موجود در گوهردشت روزانه کمتر از ۴ ساعت امکان استفاده از هواخوری را دارند و دو یا سه سالن اصلا امکان هواخوری ندارند.
۲.اکثر سالن ها در نیمه دوم سال با مشکل نداشتن امکان گرمایش و آب گرم و در فصل تابستان برای تامین سرمای مورد نیاز با مشکل مواجه می شوند.
۳.در حالی که طبق قانون زندانهای خود رژیم هر زندانی باید از حداقل ۱۲متر فضا برای زیستن همراه با تخت و تشک و بالش برخوردار باشد؛ این مقدار در اکثر سالن ها به سه متر و بدون تخت و تشک تبدیل شده و در سالنهایی که از امکان داشتن تخت البته بدون تشک برخوردارند به یک الی دو متر تقلیل پیدا کرده است.
۴.در حالی که باید در غذای هفتگی زندانیان حداقل سه وعده از گوشت استفاده گردد عملا از گوشت هیچگونه خبری نیست و عمده غذای زندانیان شامل سویا؛ عدس و لوبیای نپخته می باشد و اینک که حدود سه ماه از افرایش قیمت تخم مرغ به شانه ای ۱۸ هزار تومان می گذرد؛ همان هفته ای دو عدد تخم مرغ نیز بعنوان شام شب نیز حذف گردیده است.
۵.از میوه فصل که باید در سهمیه غذایی هفتگی زندانیان وجود داشته باشد سالیان سال است که خبری نیست.
۶.از سهمیه بهداشتی زندانیان که ماهانه شامل یک عدد شامپو؛ یکعدد صابون؛ یک قوطی پودررختشویی؛ یک عدد ژیلت و مایع ظرفشویی و دستشویی و جوهر نمک و مایع سفید کننده و خمیر دندان و مسواک و لباس که تهیه آنها به عهده سازمان زندانهاست؛ حدود سه ماه است که خبری نیست . البته زمانی که این مواد را به زندانیان ارائه می دادند نیز از محصولات بی کیفیت و بدون استاندارد تهیه می شد. همچنین لباس فقط منحصر به یک زیر پیراهن و یک شورت در هر ۶ ماه یکبار می باشد.
۷.داروهای موجود در بهداری زندان در حد بیماریهایی مانند سرماخوردگی می باشد؛ آنهم به میران یک سوم تجویز پزشک و عمده داروهای مورد نیاز زندانیان به هزینه شخصی زندانی خریدار می شود. در حالی که هر فرد از بدو ورود به زندان زیر پوشش بیمه درمانی سازمان زندانها قرار میگیرد و باید هرگونه دارو و درمان بصورت رایگان صورت گیرد و اعرام زندانیان جهت درمان به بیمارستانها گاها سالها زمان می برد.
۸.امکان استفاده از کتابخانه وجود ندارد.
۹.امکان استفاده از باشگاه ورزشی وجود ندارد.
۱۰.دسترسی به تلفن فقط محدود به ۵ شماره از پیش اعلام شده توسط زندانی میسر است. البته زندانیان سیاسی بطور کامل از استفاده کردن از تلفن محروم هستند.
۱۱.دسترسی به روزنامه نیز بسیار محدود و در مواردی مانند سالن ۱۰ زندانیان سیاسی امکان ندارد.
۱۲.امکان استفاده از ادامه تحصیل و فراگیری رشته های محدود فنی نیز فقط در اختیار تعدادی محدود و بصورت رانت قرار می گیرد و زندانیان سیاسی از این امکانات محروم می باشند.
۱۳.بعلت نبودن امکانات بهداشتی و فضای کافی و فشردگی بیش از حد زندانیان وجود ساس و شپش و دیگر موارد یکی از هدایای  زندانبانان به زندانیان می  باشد.
۱۴.توزیع سازمان یافته انواع مواد مخدر و قرص های روانگردان و متادون از فعالیت های روز افزون زندانبانان می باشد و البته با درآمدهای نجومی و با فروش روزانه بیش از یک کیلو گرم و از قرار هر گرم حدود یکصد هزار تومان 
۱۵.از دیگر امکاناتی که توسط زندانبانان و با قیمت های گزاف در زندان عرضه می گردد فیلم های پرنوگرافی می باشد. حال آن که برای وارد کردن یک کتاب درسی و یا حتی کتب مجاز در معیارهای رژیم آخوندی باید از هفت خوان زندانبانان گذشت.
۱۶.در هر بند مکانی به عنوان فروشگاه وجود دارد که بعضی اقلام مورد نیاز زندانیان مانند مواد غذایی ؛میوه جات؛ لوازم بهداشتی؛ شوینده با مارک های متفرقه تقلبی و تاریخ مصرف گذشته به قیمت های گزاف و بعضا گرانتر را قیمت درج شده ؛ عرضه می گردد.
۱۷.تحقیر؛ توهین و تهدید در برخوردهای زندانبانان با زندانیان نیز از موارد بسیار رایج در زندان می باشد.

و نکته این که هرگونه اعتراض به هر کدام از موارد فوق با تنبیه زندانی از جانب زندانیان جواب  داده می شود و اگر زندانی زیر ا عدام باشد با تهدید به جریان انداختن حکم مواجه می شود. خلاصه این  که به همان اندازه که فساد و غارت و چپاول و ایجاد فضای رعب و وحشت دربیرون از زندان توسط حاکمان جمهوری اسلامی در سراسر میهن اعمال می شود در داخل زندان هم توسط زندانبانان در حق زندانیان اعمال می گردد.

کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #رجایی_شهر  #گوهردشت #کرج #بهداشت  #غذایی #زندانبان #زندانی  #تنفسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر