۱۳۹۶ آبان ۱۸, پنجشنبه

زندانیان سیاسی عرب تبعیدی در زندانهای کشور

#حقوق_بشر #ایران - زندانیان سیاسی عرب تبعیدی در زندانهای کشور



تعدادی از فعالین عرب از استان خوزستان که در سالهای گذشته بازداشت؛ شکنجه و در دادگاه به احکام سنگین محکوم شده اند؛ هم اکنون در زندانهای کشور به صورت پراکنده در تبعید به سر می برند. 
کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ اسامی و مشخصات برخی از این فعالین عرب زندانی را بر اساس گزارشهای رسیده تدوین کرده است که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

۱- حسن بداغی پور معروف به حسن ناصری ۲۹ ساله مجرد فرزند ناجی تکنسین ساکن شهرستان شوش ، اتهام عضویت در سازمان آزادیخش و تبلیغ و تحریک افکار عموم . او به همراه 9 نفر دیگر در دادگاه شعبه یکم دادگاه انقلاب  شهرستان  دزفول محکوم شد. میزان محکومیت ۲۰ سال حبس، تبعید به سبزوار و تاکنون ۶ سال است که در حبس زندان سبزوار است. برای این زندانی هیچ گونه امتیازی در نظر گرفته نشده است. این زندانی در زمان محاکمه از داشتن وکیل محروم بوده و مورد آزار و شکنجه واقع شده است. او در بدو دستگیری به مدت ۳ ماه در اداره اطلاعات نگه داشته شده و دوباره ۸ ماه از انتقال به بند؛ دوباره او را به همراه دو نفر دیگر به نام های علی بیت عبدالله معروف به سجاد و احمد دبات را به اطلاعات  اهواز منتقل کردند و دوباره به مدت یک ماه تحت بازجویی و شکنجه قرار دادند و دوباره آنها را به زندان بر گرداندند و در حال حاضر هم در سبزوار در تبعید هستند.

۲-احمد دبات ۲۸ساله، متاهل داری یک فرزند دختر، تحصیلات دانشجوی رشته عربی در دانشگاه پیام نور دزفول که در سال ۸۸ با فشار وزارت اطلاعات از دانشگاه اخراج شد. دلیل اخراج وی این بود که برادرش یک فعال سیاسی پناهنده در دانمارک است. دبات ساکن شوش و متهم به عضویت در سازمان آزادیبخش اهواز است و در همان دادگاه دزفول به ۲۲ سال زندان و تبعید به زندان یزد محکوم شد.
 او اکنون نزدیک به ۶ سال است که در زندان است و به دلیل شکنجه ها و فشارهایی که تحمل کرده به نوعی ترس عصبی بی مورد مبتلا شده است و اغلب اوقات در حالت ترس و احساس ناامنی بسر می برد. اغلب شکنجه هایی که احمد متحمل شده به خاطر برادرش سعید دبات بوده است . این زندانی حتا به خاطر نام گذاری دخترش رغد مورد بازپرسی قرار گرفته است که چرا این اسم را انتخاب کرده است. 

۳-علی بیت عبدالله معروف به سجاد ۲۶ساله فرزند قاسم متاهل دارای یک فرزند پسر او ۴ ماه بعد از ازدواج دستگیر شد و پسرش بعد از زندانی شدن او به دنیا آمد. او تکنسین کشاورزی و متهم به عضویت در سازمان آزادیبخش اهواز و  اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام است. او نیز مورد شکنجه های وحشیانه عوامل حکومت واقع شده طوری که دو سال بعد  از تبعید مبتلا به بیماری صعب العلاج شد و اکنون نیازمند به پیوند ریه می باشد و بدون دستگاهی که به بدن او وصل شده قادر به ادامه زندگی نیست و به ناچاراو را به خانه اش منتقل کردند و آنجا به  دستور قضایی حبس در منزل می  باشد. هزینه های درمانش بسیار سنگین است و هر ماه چندین میلیون هزینه دارویش می شود که  خانواده اش قادر به تأمین آن نیستند.

۴-جعفر بیت عبدالله کعبی فرزند رحیم ۲۸ ساله مجرد دیپلمه ساکن روستای خلف مسلم از توابع شهرستان شوش است. او به اتهام عضویت در سازمان آزادیبخش اهواز و تبلیغ علیه نظام دستگیر و زندانی شده است. او مورد شکنجه شدید واقع شده که می توان آثار آن را در شکستگی بینی دید. این زندانی در دادگاه شهرستان دزفول به ۱۵ سال حبس و تبعید به شهرستان یزد محکوم شده است. او ۶ سال است که در زندان بسر می برد و خانواده اش وضعیت مالی و اجتماعی خوبی ندارند و به همین دلیل هم امکان پیگیری کارهای قضایی فرزندشان را ندارند.
۵-علی کنانی فرزند قاسم معروف به جعجع ۲۶ ساله مجرد ساکن شهرستان شوش متهم به عضویت در سازمان آزادیبخش اهواز و اقدام علیه امنیت ملی است. وی در دادگاه دزفول به دلیل رد اعترافات اجباری اش محکوم به ۲۰ سال زندان و تبعید به زندان ساری شده است ( قاضی صرفا به دلیل اینکه او اعترافات اجباری اش در زیر بازجویی را رد کرده بود به جای ۱۵ سال ۲۰ سال زندان به او داد.) . او در ایام بازجویی مورد شکنجه های شنیعی قرار گرفته بود طوری که یکی از پاهایش که پلاتین داشت عفونت داخلی کرده است و اکنون پزشکان به فکر قطع پای او هستند تا از گسترش عفونت به قسمت های دیگر بدن جلوگیری کنند. او از چند ماه پیش به مرخصی استعلاجی رفته است و پزشکان برای او دوره درمانی نوشته اند اما وزارت اطلاعات با این امر مخالف است و اصرار دارد که زندانی برغم همه این مشکلات به زندان برگردد.

۶-عباس سگوری فرزند کعب علی ۴۰ ساله مجرد دارای تحصیلات متوسطه متهم به عضویت در سازمان آزایبخش و تبلیغ و تحریک مردم علیه نظام است. او دردادگاه دزفول به ۱۵ سال زندان و تبعید به زندان همدان محکوم  شده است.  وی در اداره اطلاعات اهواز مورد شکنجه های جسمی و روحی سنگینی واقع شد. او اکنون اوضاع نابسامانی در زندان همدان دارد.  او هم ۶ سال است که در حال تحمل زندان است. شغل این زندانی؛ بنایی بوده و صرفا به دلیل اینکه اهل تسنن بوده و مذهب اهل سنت را تبلیغ کرده برای او پرونده سازی شده است و رئیس اداره اطلاعات اهواز همانند لاجوردی در دهه ۶۰ او را تهدید کرد که کاری می کنم که موهای سرت مثل دندانت سفید شود.

۷-یوسف لطیفی فرزند علی دیپلمه راننده ماشین های سنگین و لودر و متهم به عضویت در سازمان آزایبخش اهواز که در دادگاه دزفول به ۱۰ سال زندان و تبعید به زندان وکیل آباد شیراز محکوم شده است.
 نامبرده سرپرست مادر پیر و خواهر جوانش  قبل از دستگیری بوده که اکنون بی سرپرست مانده اند. او قبلا مستمری بگیر اداره بهزیستی و کمیته امداد بوده که بازجوها همین را مستمسک فشار بر او برای گرفتن اعترافات اجباری کردند چون قطع مستمری بهزیستی معادل با  فقر و نداری کامل مادر و خواهرش می شد و از این جهت ظلم بزرگی در حق او مرتکب شدند.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#زندان #اهواز #عرب #تبعید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر