۱۳۹۶ آبان ۱۷, چهارشنبه

وضعيت وخيم جسمی زندانی سیاسی آزاد شده غازی حیدری پس از آزادی از زندان

#حقوق_بشر #ایران -  وضعيت وخيم جسمی زندانی سیاسی آزاد شده غازی حیدری پس از آزادی از زندان 



به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ فعال عرب و زندانی سیاسی غازی حیدری پس از آزادی از زندان با وضعیت وخیم جسمی روبرو است و بیمارستانهای ترکیه از درمان این فعال حقوق بشر بدلیل مشکلات مالی ممانعت بعمل می آورند.

غازى حيدرى فعال عرب متولد 1354 اهل و ساكن اهواز كه در چهارشنبه 16 اردیبهشت 1388توسط اداره  اطلاعات اهواز دستگير شده بود. وي در مؤرخه 4/9/1388 در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي اهواز به رياست قاضي "مرتضى تورك "به 10 سال حبس تعزيري محكوم شده بود كه حكم وي نيز  در شعبه سيزده دادگاه تجديد نظر استان مورخه 1/12/1388 به رياست قاضي "غلامحسين ذات عجم "و مستشار دادگاه "محمود مهرگان " تأييد مي گردد. غازى حيدرى مى گويد: از روز بازداشت تا صدور حكم، من أصلاً قاضى مرتضى تورك را نديدم، حتى درخواست كردم كه قاضى را ببينم اما موفق نشدم.

غازي حيدري، قبل از بازداشت بعنوان مهندس مكانيك درشركت لوله سازي اهواز  شاغل بوده  است. اين روشنفكر ، نويسنده و فعال فرهنگي بجز فعاليتهاي فرهنگي وحقوق بشري هيچ گونه فعاليت ديگري نداشته است. اتهام هاى غازى حيدرى استفاده از اينترنت از طريق  ورود به وب سايتهاى فليتر شده مخالفين نظام ، استفاده از كتابهاي الكترونيكي، تهيه و ارسال نمودارهائي از آمار دستگير شدگان  و محكومين به اعدام و ضديت و عناد با نظام جمهوري اسلامي ايران بوده كه ايشان تمام اين اتهام ها را نزد قاضي انكار و اقرار به آنها نزد نيروهاي امنيتى را ناشي از شكنجه شديد دانسته است.

در روزهاي بازداشت وتحقيق سال 1388 در بازداشتگاه اطلاعات در اثر شكنجه شديد دو دنده از قفسه سينه مهندس حيدري مي شكند وحتى يكى از پرده هاى گوش را از دست مى دهد چندين ماه او را در سلول انفرادي همراه با شكنجه فيزيكي و روحى از جمله ضربه زدن بر آلت تناسليش نگه مي دارند. دو سال بعد در زندان كارون بدليل التهاب شدید ریه وضعيت او وخيم شده و او را به بيمارستان گلستان اهواز منتقل كرده اند و علیرغم شرایط وضعيت بحرانی او و اصرار پزشکان برای بسترى در بیمارستان، نیروهای امنیتی فقط اجازه چند ساعته براى درمان دادند.

غازي حيدري هنگام گذراندن دوران محكوميتش در زندان كارون اهواز ،بدليل درز فيلمي از زندان كارون متعلق به سه برادر حيدريان و علي شريفى چهار تن از شهروندان عرب اعدام شده در خرداد 1391 كه مدتي قبل از اجراي حكم اعدام آنان إرسال شد، يك ماه بعد از اعدام اين چهار تن، از 20 تیر 1391تا 7 شهریور 1391 توسط اداره اطلاعات اهواز بشدت شكنجه شده وحتى ناخن هاى او را كشيده بودند.مهندس حيدري بعد از ماندن چند ماه در بازداشتگاه اطلاعات از زندان كارون به زندان عادل آباد شيراز تبعيد مي شود.

قابل ذكر است با توجه به حكم دادگاه، قاضي پرونده با توجه به اصل كلي و شرعي برائت و اصل 37 قانون أساسي جمهوري اسلامي  و همچنين بند (الف) ماده (177) قانون آيين دادرسي كيفري حكم بر برائت حيدري صادر كرده است اما با توجه به اختيار دادگاه و رفتار و ارتباط أيشان با اشخاصي در خارج از كشور وي را به ده سال و شش ماه حبس تعزيري محكوم نموده است. در مورد درز فيلم سه برادر حيدريان و علي شريفى، دادگاه انقلاب اهواز 5 سال حبس تعزيرى اضافه بر حكم قبلى و تبعيد به زندان عادل آباد شيراز صادر كرده بود. در زندان شيراز يك پزشك متخصص گوش،او را به يكى از بيمارستان تخصصى در شيراز معرفى كرده و او را درمان كرده اند اما نیمی از شنوایی ايش را از دست داد.

مهندس حيدري در سال 1395 هنگام انتقال از زندان عادل آباد شيراز به زندان گرگان توانست از دست ماموران آزاد شود وبه بيرون از كشور بگريزد. غازى حيدرى هم اكنون در تركيه از ناحيه ريه رنج مى برد و خون استفراغ مى كند و از نظر جسمي بسيار ضعيف و لاغر شده است و نياز به معالجه دارد اما بدليل هزينه بالاى بيمارستان و عدم توانايى پرداخت هزينه درمان از انتقال او به بيمارستان تخصصي امتناع كرده اند.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#اهواز #زندان #عرب #ترکیه 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر