۱۳۹۶ آبان ۱۴, یکشنبه

جمعبندی نقض حقوق بشر ایران در ماه اکتبر ۲۰۱۷

#حقوق_بشر #ایران - جمعبندی نقض حقوق بشر ایران در ماه اکتبر ۲۰۱۷



جمعبندی که ملاحظه می کنید کاری از کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام است که در آن کوشیده ایم آماری از نقض حقوق بشر و سرکوب در زندانهای ایران را ارائه بدهیم. البته به دلیل سرکوب و خفقان در ایران این آمارها تمامی نقض حقوق بشر در ایران را دربر نمی گیرد.

اعدامها در ماه اکتبر ۲۰۱۷
در ماه میلادی اخیر  اجرای ۱۹حکم اعدام در ایران از منابع مختلف گزارش شده است. از این تعداد اعدامها؛ ۲مورد در ملاءعام و ۱۷مورد در زندانها اجرا شده است. 
اعدامها در ۱۰شهر و در زندانهای مرکزی قزوین؛ مرکزی کرمان؛ مرکزی رشت (لاکان)؛ رجایی شهر؛ مرکزی یزد؛ مرکزی مشهد؛ مرکزی زاهدان؛ مراغه و اعدام در ملاءعام در جهان آباد فهرج در استان کرمان و در میدان قمسال (کشاورز) شهر خوی صورت گرفته است.
طيف سني اعدام شدگان بين 23 تا 35سال بوده است. البته مشخصات بسياري از اعدام شدگان بصورت كامل و دقيق اعلام نشده و به همين علت طيف سني اعدام شدگان دقیق و کامل نيست.
اتهام زندانیان اعدام شده مواد مخدر؛ قتل و تجاوز به عنف اعلام شده است. یکی از زندانیان تحت عنوان محاربه (بستن جاده؛ گروگان گیری افاغنه و اخاذی از آنان) اعدام کرده است.
اما بيشترين اعدامها در ماه میلادی گذشته در زندان رجایی و مشهد صورت گرفت.

دستگیری در ماه میلادی گذشته
 بر اساس خبرهای منتشر شده در خبرگزاریها و خبرهای رسیده،‌ تعداد دستگیریها در ماه اکتبر حدود ۲۵۰ مورد بوده است.
تعدادی از دستگیرهای سیاسی در این ماه شامل شرکت کنندگان در مراسم هواداران کاظمینی بروجردی در عاشوراست. همچنین تعدادی از بازداشت شدگان از تجمعات معترضین به تجاوز سرایدار به 1دختر 12ساله در ارومیه و تعدادی نیز در شهرهای کردنشین و فعالین کردی بود.
 8نفر شرکت در تجمع مالباختگان در اهواز و 5نفر مدیر کانالهای تلگرامی که از مردم برای شرکت در مراسم پاسارگاد دعوت کرده اند نیز دستگیر شدند. همچنین خبر از احضار و دستگیری چند تن از فعالین کارگری برای تحمل حبس داشتیم.
دستگیریها توسط مأموران امنیتی؛ مأموران اطلاعاتی؛ نیروی انتظامی؛ نیروهای وابسته به سپاه؛ پلیس امنیت و مأموران دادگاه ویژه روحانیت صورت گرفته است.
البته روشن است که دستگیریهای مربوط به پاسارگاد بیشتر از این عدد است. اما بدلیل سانسور خبری از میزان دقیق آن اطلاعی در دست نیست.
در خصوص.دستگيريهاي خودسرانه در ماه اکتبر تعدادی از هموطنان در میهمانی؛ ۱۳ نفر به اتهام گرایش به شیطان پرستی و دو دختر جوان به اتهام موتورسواری در شهر دستگیر شدند.
این دستگیریها توسط سپاه؛ نیروی انتظامی؛ پلیس امنیت عمومی و نیروهای سایبری سازمان اطلاعات صورت گرفته است.
همچنین در ماه اخیر حداقل  33نفر از شهروندان بهایی و چند تن از نوکیشان مسیحی توسط  امنیتی و مأموران اطلاعاتی بازداشت شدند.

شکنجه های جسمی در ماه اکتبر ۲۰۱۷
در ماه اکتبر2017، مواردي از شكنجه جسماني؛ شکنجه روحی و روانی؛ قطع عضو و گرداندن در شهر وجود داشته است. 
مسلم شیری زندانی عادی زندان مرکزی اردبیل  بیش از 2هفته شکنجه و تنبیه شد. منصور قلندرزهی 3ماه و 10روز تحت شکنجه مداوم برای گرفتن اعتراف ساختگی علیه خود بود. پوریا جوادی به دلیل آزار و شکنجه نیروهای امنیتی با چاقو خودکشی کرد. بهنام امیری بعد از اعتراض به نداشتن محل خواب در زندان؛ به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به میله پرچم در میانه حیاط زندان با دستبند و پابند زنجیر شد. رسول حردانی در بند زندانیان جرائم خطرناک مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به قرنطینه زندان فرستاده شد. کامران شیخه؛ خسرو بشارت؛ انور خضری؛ رامین روزیان و سیامک اشرفی با تحریک مسئولین زندان از سوی 40زندانی جرائم خطرناک بند1 و مسئولین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به سلول انفرادی منتقل شدند و در آنجا توسط رئیس زندان و گارد زندان با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. اشکان احمدی در اعتراض به رئیس زندان بابت بسته شدن محل ورزش زندانیان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و به انفرادی فرستاده شد.
همچنین ابوبکر رستمی به دلیل مطالبه حقوق زندانیان و پرسش از مسئولانی که برای بازدید به زندان میروند به عنوان تنبیه به قرنطینه زندان تبعید شد. محمد اسکانی به دلیل دفاع از ابوبکر رستمی به عنوان تنبیه به قرنطینه زندان تبعید شد. شمس الدین باجی زهی به علت اعلام عدم استطاعت مالی و اینکه در حساب بانکی اش پولی نبوده که هزینه آزمایش را بدهد؛ به بخش قرنطینه زندان منتقل شده که بخاطر وضعیت بیماریش؛ مشکلات زیادی برایش به وجود آمده است. محمد رضا حدادی مورد عمل جراحی قرار گرفته بود؛ به بهانه اینکه ممکن است فرار کند وی را بدون گذراندن ریل نرمال در بیمارستان به زندان برگشت دادند. اقبال زارعی راد علیرغم گذشت 16ماه از حبس وی از حق هرگونه مرخصی محروم است و وضع جسمی و روحی بدی دارد.
قطع دست
در خصوص قطع اعضای بدن در ماه اکتبر 2017 بر اساس حکم صادره توسط دادگاه این شهر دست یک زندانی به نام «م.ن» را در زندان مرکزی مشهد قطع کردند و همچنین 1زندانی به نام «خ.س» در سطح شهر اسفراین گردانده شد.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#اعدام #زندانیان_سیاسی #نقض_حقوق_بشر #زندان #شلاق #دستگیری #قطع_دست

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر