۱۳۹۴ مهر ۶, دوشنبه

گزارشی از وضعیت زندان و تهدیدهای مکرر زندانیان به شکنجه، اعدام و مرگ

#ایران - گزارشی از وضعیت زندان و تهدیدهای مکرر زندانیان به شکنجه، اعدام و مرگ


از سالهای گذشته تا به امروز با توجه به افزایش احکام زندانیان به خصوص در رابطه با زندانیان عقیدتی_سیاسی، و از سوی دیگر نگهداری بسیاری از آنها حتی پس از اتمام دوران محکومیت و با افزایش بازداشتی ها به ازای هر 20 نفر حتی بیست متر هم به فضای زندان ها اضافه نشده است و مسائلی مانند کمبود محل نگهداری در زندان، وضعیت اسف بار تغذیه، بهداشت و درمان در زندان ها رو به افزاش رفته و این مسائل نگرانی در مورد زندانیان را افزایش می دهد.
با توجه به اینکه صحبت از وضعیت زندانیان تنها منوط به زندانیان سیاسی و عقیدتی نیست چرا که بخش عظیمی از زندان ها را زندانیان عادی تشکیل می دهند و وضعیت انها نیز بسیار ناگوار و فاجعه ای است که نباید به سادگی از آنها گذشت. متاسفانه در زندان های ایران نه تنها حقوق بشر رعایت نشده بلکه نقض قوانین زندان ها نیز به شدت به چشم می خورد. با توجه به عدم رسیدگی و درمان در زندان به خصوص در بخش زندانیان عادی که اکثرا از جرایم مواد مخدر و بیماری های واگیر دار و خطرناکی مانند ایدز و هپاتیت هستند صحبت در این مورد لازمه زمان و وقت بسیار است.
از سویی در زندان ها افرادی نگهداری می شوند که مجرم نبوده و نیستند و از سویی زندانیانی که مرتکب جرایم شده و در هر دو صورت زندان مکان مناسب برای هیچ کدام از انها نبوده و نخواهد بود چرا که انان که مجرم نبوده اند به صورت غیرقانونی و با اعمال فشار و تهدید و زور در زندان ها به سر می برند و انها که مجرم هستند در فضای زندان یا دچار بیماری ها کشنده شده و البته به هیچ عنوان در فضا و جو موجود زندان، تنبیه اصلاح و تربیت نمی شوند.
به هر صورت در زندان های ایران برای یکایک افراد، زندانی شدن و کنار آمدن با شرایط موجود دردی است که تحملش به مراتب سخت تر می باشد اما تحمل این مسائل را مسئولین نیز با افزایش فشار بر زندانیان به خصوص امنیتی سیاسی و عقیدتی ها سخت تر می کنند.
یکی از مسائل مهم تهدیدهای مکرر زندانیان به رو به رو شدن با احکامی مانند اعدام و مرگ می باشد و مرگ ناگهانی شاهرخ زمانی با توجه به تهدیدهای مکرری که در گذشته و در زمان زنده بودن این زندانی رخ داده بود نشان دهنده در خطر بودن سلامت دیگر زندانیان است جدای از وضعیت جسمانی زندانیانی که از نظر وضعیت سلامتی در وضعیت نامساعد قرار دارند و امکانات درمان و دارو برای آنها بسیار محدود و یا حدف شده است تهدیدهای مکرر و انتقال به اطلاعات و تهدید به شکنجه همچنان ادامه دارد و این سرکوب و شکنجه ها نشان دهنده در خطر بودن یکایک زندانیان به خصوص خالد حردانی، سعید عابدینی، سعید ماسوری و صابح کهندل می باشد چرا که از 11 مهر سال 92 تهدید به مرگ برای این زندانیان گسترش پیدا کرد و در اخبار گزارشات رسیده از زندان بارها شاهد اینگونه اخبار و تهدیدها بوده ایم.
اگر نگاهی به اخبار و گزارشات چند سال گذشته بیندازیم متوجه اخباری از این دست می شویم کما اینکه در اکثر آنها نام اشخاص ذکر شده به چشم می خورد. تهدیدهایی که برای شاهرخ زمانی عملی شد و بعید نیست که دیگر زندانیان را نیز شامل شود. این تهدید ها به صورت معمول از سوی بازجویانی مانند بازجو علوی صورت گرفته که مطمئنا از سوی مسئولان قضایی و امنیتی و بالاتر بوده است.
در گذشته بازجویی به نام علوی شاهرخ زمانی، سعید ماسوری، خالد حردانی و صالح کهندل را تهدید به مرگ و اعدام کرده بود و صراحتا در پیام های تهدید خود اشاره کرده بود که اگر این زندانیان بخواهند به فعالیت های سیاسی خود ادامه دهند با حکم اعدام مواجه خواهند شد. آنچه کاملا واضح و روشن است و نباید از کنارش گذشت کشته شدن شاهرخ زمانی و در خطر بودن جان زندانیان دیگر است چرا که مطمئنا پیام های بازجو علوی با عنوان روبه رو شدن با حکم اعدام چیزی جز مرگ سفید نبوده همان طور که در گذشته نیز کشته شدن زندانیانی مثل رامین آقا زاده قهرمانی، ستار بهشتی، اکبر محمدی، عبدالرضا رجبی، هدی صابر، افشین اصانلو، حسن ناهید، زهرا کاظمی ، زهرا بنی یعقوب، امیدرضا میر صیافی و ... را شاهد بودیم. زندانیانی که جنایت کار نبوده و تنها برای گرفتن حق و گفتن حقیقت فریاد ازادی خواهی سر داده بودند.
وقتی به سادگی تهدید می کنند و به راحتی اب خوردن تهدیدها را عملی کرده و صدای کسی در نمی آید نمی شود نگران جان زندانیان دیگر نبود و با بی تفاوتی از مسائل این چنینی عبور کرد.
پر واضح است که هر روزه زندانیان سیاسی عقیدتی بسیاری در معرض این تهدیدها قرار دارند کما اینکه در چند روز گذشته خبر انتقال سعید عابدینی به اطلاعات و تهدید به شکنجه وی را نیز شنیدیم. این موارد و روز به روز گسترش فشار بر زندانیان در زندان های ایران به خصوص زندانیان سیاسی عقیدتی نگرانی از وضعیت آنها

#ایران #تهران #اوین #رجایی_شهر #گوهردشت #معلمان #كارگران #پرستاران #دانشجویان #زنان #جوانان #زندانيان #دانشگاه #دانشجو #زندان #حقوق_بشر #اعدام #اعتراض #قيام 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر