۱۳۹۴ دی ۱۰, پنجشنبه

اجیر کردن نوجوانان برای جابه جایی مواد مخدر در بند ۵ زندان رجایی شهر

#ایران - اجیر کردن نوجوانان برای جابه جایی مواد مخدر در بند ۵ زندان رجایی شهر 

  حدود ۵۴ درصد از زندانیان ایران با جرائم مواد مخدر در زندان‌ها به سر می‌برند و درصد بالایی از جرائم دیگر من جمله فساد، فحشا، تجاوز، قتل و سرقت نیز با این موضوع ارتباط مستقیمی دارد. موضوع دیگر افزایش تعداد معتادان، کاهش روزافزون سن اعتیاد و فراگیر شدن آن در تمامی ابعاد جامعه و حتی تسری مواد مخدر در بین خانم‌های خانه‌دار با توجه به مسائل و مشکلات فردی و خانوادگی و … وضعیت نابسامانی را در جامعه و همچنین خطر جدی‌تری برای سلامت جامعه و تضمین آن ایجاد کرده و به آن دامن زده است.  
بند ۵ زندان رجایی شهر موسوم به بند جوانان است که قاعدتا می‌بایست شامل جوانان و نوجوانانی باشد که خواسته و یا ناخوسته مرتکب جرایمی شده‌اند که باید برای اصلاح و تربیت در چنین بندهایی نگهداری شوند و منظور از جدا کردن نوجوانان و جوانان از سایر زندانیان برای ایزوله کردن آنها به منظور اصلاح و تربیت و جلوگیری از هر گونه تماس با دیگر زندانیان زندان که دارای سابقه‌های طولانی و خشونت هستند می‌باشد. چرا که در بسیاری از موارد جرم برای آنها به مثابه امری عادی در آمده است.
اصولا می‌بایست حد فاصل سنی برای این افراد حدود ۲۵ سال باشد اما بر خلاف تصور در این محل که می‌بایست عاری ازهر نوع خشونت و مواد مخدر و دیگر رفتارها و مسائل ناپسند و زیان بار باشد متاسفانه محلی شده است که از آنجا مواد مخدر به سایر بندهای دیگر زندان پخش می‌شود.
سوالی که در اینجا به وجود می‌آید این است که در چنین جایی که به صورت در بسته می‌باشد و یا کنترل شدیدی بر آن حاکم است چگونه این اعمال صورت می‌پذیرد؟ برخی از زندانیان که از چندین سال قبل در آنجا نگهداری شده‌اند به مواردی اشاره کرده که جای تامل دارد. یکی از این موارد ایجاد درگیری و دعوا در بین زندانیان به منظور ایجاد رعب و وحشت توسط افراد اجیر شده در درگیری‌ها به دستور مستقیم امیریان معاونت داخلی زندان رجایی شهر صورت می‌گیرد و علت آن ساکت کردن زندانیان و نادیده گرفتن مسائلی از جمله فروش و پخش مواد مخدر توسط یکی از پاسدار بندهای خود که مشغول خدمت در قسمت انفرادی‌های زندان می‌باشد به نام صدیقی و از طریق وی به پاسدار بند فردی با نام دودهکی است. به گفته ناظران این فرد با نام دودهکی مواد را به روش‌های مختلف از جمله جاسازی در دیگ‌های غذا و سفارش کردن آن به یکی از زندانیان همان بند به نام ح.ر می‌سپارد تا این پروسه را به اتمام برسانند و به گفته شاهدان عینی، به دستور امیریان این زندانی با نام مخفف شده ح.ر که پخش کننده مواد مخدر در زندان است دارای آزادی‌های نامحدود با استثمار کردن دیگر زندانیان می‌باشد. در این موارد اگر زندانیان دیگر کوچکترین اعتراضی نسبت به این موضوع و اینگونه رفتارها داشته باشد مورد ضرب و شتم شدید توسط این زندانی و دیگر زندانیان اجیر شده قرار می‌گیرد و اگر این اقدامات را به مسئولان مربوطه گزارش نمایند با بی اعتنایی آنها مواجه می‌شوند و با سفارش پاسدارهای بند مجددا مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

لازم به توضیح است که زندانیان اجیر شده متاسفانه در اکثر مواقع ناچارا دست به چنین اقدامی می‌زنند چرا که اگر مخالفتی با سفارشات و دستورات نامشروع مسئولین نمایند خود آنها نیز مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و در قبال این اعمال درصد اندکی از فروش مواد مخدر به آنها جهت گذراندن زندگیشان داده می‌شود. با توجه به آنکه بارها شاهد گزارش و خبرهایی مبنی بر کشف مواد مخدر در زندان بوده‌ایم وضمن آنکه قاعدتا یک زندانی توانایی ورود آن همه مواد مخدر به زندان آن هم با تدابیر امنیتی موجود را ندارد انگشت اتهام به سمت مسئولین زندان متوجه است چرا که به کرات زندانیان عادی و سیاسی که در زندان رجایی شهر نگهداری می‌شوند صراحتا از ورود مواد مخدر توسط زندانبانان و مسئولین سخن به میان آورده‌اند و با توجه به آنکه مسئولین زندان برای پوشاندن اقدامات غیرقانونی خود مدت‌هاست شروع به بازرسی‌های غیرمعمول و توهین آمیز در مسیر بهداری و سالن ملاقات این زندان صورت می‌دهند، لذا ذکر ماده ۳۳ قانون مبارزه با مواد مخدر نیز ضرورت دارد.
مطابق ماده ۳۳ به منظور پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از هر قبیل، اعم از تولید، توزیع، خرید، فروش و استعمال آنها و نیز موارد دیگری كه‌ در این قانون ذكر شده است. ستادی به ریاست رئیس جمهور تشكیل و كلیه عملیات اجرائی و قضائی و برنامه‌های پیشگیری و آموزش عمومی و تبلیغ‌علیه مواد مخدر در این ستاد متمركز خواهد بود و اعضای مشخص شده ستاد در این قانون به شرح زیر است، لذا ارسال این گزارش به اشخاص و دفاتر آنها به منظور پیگیری و جلوگیری از تخلفات بیشتر مسئولین در زندان رجایی شهر ضروری است.
۱- رئیس جمهور
۲-  دادستان كل كشور
۳- وزیر كشور
۴- وزیر اطلاعات
۵- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی
۶- وزیر آموزش و پرورش
۷- رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
۸- فرمانده نیروی انتظامی
۹- سرپرست دادگاه انقلاب اسلامی ایران
۱۰- سرپرست سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی
۱۱- فرمانده نیروی مقاومت بسیج

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر