۱۳۹۴ دی ۱۰, پنجشنبه

گفتگو با مولوی عبدالله پارسا در مورد بازداشت دو روحانی اهل سنت در سرباز

#ایران - گفتگو با مولوی عبدالله پارسا در مورد بازداشت دو روحانی اهل سنت در سرباز
 


مولوی امان الله بلوچی فرزند حبیب الله و حافظ عبدالرحیم کوهی فرزند ابراهیم دو روحانی و فعال اهل سنت  هستند که در تاریخ 28 آبان توسط وزارت اطلاعات در 
شهرستان سرباز و ایرانشهر دستگیر شدند. 
آقای مولوی عبدالله پارسا مدرس حوزه علمیه منبع العلوم پادیگ در مورد دستگیر آنها توضیحاتی میدهد. لازم به ذکر است که مامورین امنیتی برای دستگیری آقای پارسا نیز اقدام کردند که بدلیل نبودن وی در منزل دستگیر نشد.
متن گفتگو :
کمپین فعالین بلوچ:  جناب مولوی پارسا ، این دو مولوی اهل سنت ، مولوی امان الله و حافظ عبدالرحیم چه زمان بازداشت شدند؟
مولوی عبدالله پارسا:  روز پنچ شنبه 28 آبان  مولوی امان الله که یکی از مدرسین فعال اهل سنت هست و در یکی از مکاتب منطقه کیشکور مشغول تدریس بودند وقت 

برگشت به منزل در پل سرباز توسط نیروها سپاه و اطلاعات با ضرب و شتم و درحالی که به وی دست بند و چشم بند می زنند بازداشت می شود، و در همین روز یکی دیگر از علمای اهل سنت بنام حافظ عبدالرحیم که برای کاری به ایرانشهر می رود در پمپ بنزین شهر ایرانشهر بازداشت می شود. 
کمپین فعالین بلوچ: لطفا اندکی بیشتر از فعالیت های این دو روحانی اهل سنت بگوید.
مولوی عبدالله پارسا:  حافظ عبدالرحیم بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه منبع العلوم کوه ون، در یک مدرسه دینی در قصرقند مشغول تحصیل می شود، اما به علت مشکلات اقتصادی و بیماری فرزندش که فلج هست و او مجبور بود فرزندش را برای مداوا به تهران و مشهد ببرد و حقوق مدرسه کفاف نمی کرد اجبارا در کنار درس حوزوی به کار آزاد و گاهی به فروش سوخت تنها شغل مردم بی کار منطقه روی آورده بود و مولوی امان الله هم یکی از علمای اهل سنت بود همانطور که عرض کردم ایشان در منطقه کیشکور سرباز در روستای ککدان مشغول تدریس بودند، باید عرض کنم که مردم منطقه این دو روحانی را می شناسند و بنده را هم می شناسند که کار و فعالیت ما فرهنگی بوده است.
کمپین فعالین بلوچ: به چه اتهامی بازداشت شدند؟
مولوی عبدالله پارسا:  اتهام آنها مشخص نشده ولی از فحوای سخنان مسئولان پس از بازداشت این افراد که به طور ضمنی به این مساله اشاره کرده بودند این افراد را به 
همه ناامنی های سرباز در سالهای اخیر متهم کردند، اما شما مردم قضاوت کنید مگر چه ناامنی هایی هست و چند نفر باید دستگیر بشوند؟ هر کس را که از فعالان اهل 
سنت هست بازداشت می کنند و به یک سری اتهامات مشخص نسبت می دهند  قبلا مولوی نقشبندی به همراه فرزندش مولوی عبدالغفار و هم پرونده ای آنها را به اتهام 

ناامنی های سرباز بازداشت کردند! و چند سال در بازداشت و زیر شکنجه بودند حتی که اعتراف دیکته ای از آنها گرفته و در رسانه ها پخش کردند باز آنها آزاد شدند و در 
سال گذشته 30 جوان نصیراباد بازداشت شدند به اتهام ناامنی منطقه و یه تعداد را آزاد کردند حالا باز الان این دو روحانی اهل سنت را بازداشت کردند حالا معلوم نیست 
این ناامنی ها توسط مولوی نقشبندی و همراهان هست و یا جوانان نصیرآباد هست و یا این دو روحانی؟ مردم خودشان قضاوت کنند، مگر چقدر ناامنی هست که همه 

مردم سرباز باید بازداشت بشوند؟
کمپین فعالین بلوچ: چرا باید همچنین تهمتی به آنها بزنند؟
معلومه سپاه می خواهد منطقه را تحویل بگیرد اما وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی به دنبال این هستند که منطقه تحت تسلط آنها باشد و می گویند ما باید افراد دستگیر 
کنیم و جایزه بگیریم خودشان این امنی ها را ایجاد می کنند و باز افرادی را دستگیر می کنند تا به اربابان خود بگویند که هستیم که اجازه نا امنی نمیدهیم، حالا بعد از 
بازداشت این افراد در منطقه کهیری سرباز ناامنی شده این کار کی هست؟ در نیکشهر منطقه چانف ناامنی شده این کار کی بود؟ باز در خود سرباز سرکور مدعی شدند که 
ده بمب کار گذاشته را از کار انداختیم اینها را چه کسی انجام داده؟ وقتی نیروی های امنیتی مدعی میشوند من این بمب ها را پیدا کردم سپاه باهاش درگیر میشه تو حق 
نداری چرا این بمب ها را از اینجا بیرون می آوری این به چه معنی هست؟ چون خود سپاه این کار را کرده بود و میخواست سیاست های خودش را پیش ببرد.
کمپین فعالین بلوچ: شما این اتهامات را چطور می بینید؟
ابتدا عرض کنم بعد از بازداشت این دو روحانی روز جمعه برای دستگیری من امده بودند خانه من را محاصره کرده بودند، یکی از دوستانم گفت شما صبر کنید یک ریش سفید و کسی که با آنها رابطه داره او را پیدا کنیم و به وسیله او،  تو را با آنها روبرو می کنیم، بعد از دو روز جایی را مشخص کردند که بیا تا تو را با انها معرفی کردیم و شما به اتهاماتی که به تو وارد می کنند  جواب بده، من رفتم یکی از روئسای سپاه به نمایندگی از آقای ظریفی رئیس کل تیپ سلمان ایرانشهر آمده بود، این آقا به من گفت شما به همراه بقیه کسایی که متهم هستند و بازداشت نشدند چند تا بمب پیدا کنید،  ما در نتیجه هم شما را تامین می دهیم و هم مولوی امان الله و حافظ عبدالرحیم را همان 
لحظه آزاد می کنیم! من تعجب کردم که من آمده بودم تا رفع ابهام کنم و اگر اتهامی بر من وارد بشه جواب بدهم و رد کنم اما شما دارید من را به طور ضمنی بیشتر متهم 
می کنید؟! من اصلا نمی دانم بمب چیست! همه اهل منطقه می دانند و من را می شناسند من در منبع العلوم کوه ون مشغول تدریس بودم و اهل بمب و غیره نبودم و 
نیستم، این آقا به من گفت که آقای ظریفی به من گفته و از تهران زنگ زدند که اگر بمب می آوری که خوب در غیر این صورت الان برو بیرون (از کشور) که ما تو را تامین نمیدهیم و تو مجرم هستی، تعجب کردیم که این چه منطق و عقل هست، و چرا با مدرک ثابت نمی کنند که من مجرم هستم، ممکن است که افرادی خائن برای گرفتن 
مدال و خود شیرنی پیش اینها می روند و دروغ ها و اتهاماتی به افرادی می زنند که هیچ صحتی ندارد و قبول کنند یا خودشان غرض داشته باشند.
کمپین فعالین بلوچ: پس شما این اتهامات را رد می کنید؟
مولوی عبدالله پارسا: من همه این اتهامات را رد می کنم نه من و نه این عزیزانی که بازداشت شدند و همچنین افرادی که سر زبان ها هست و دارند آنها را متهم می کنند 
هیچ گونه ارتباطی با این ناامنی ها ندارند، و هیچ کاری نکردند و اگر در این مورد مدرک و ثبوتی دارند نشان بدهند، خود آقایی که به نمایندگی از آقای ظریفی با من صحبت می کرد قسم یاد کرد و گفت اینکه می گویند ده بمب در منطقه سرکور پیدا کردیم یک صحنه سازی هست، چرا وقتی یک بمب میتونه یک خودرو را منفجر کنه ده تا کار بگذارند؟! خودشون می گویند این کنترولی که برای این بمب ها استفاده میشه دویست میلیون قیمت آن هست حالا قیمت ده کنترل می شه دو میلیارد، اینها همه اتهامات بی اساس و خنده آور هستند.
و مشکلی که با بنده دارند و می خواهند من را بازداشت کنند و تحت فشار قرار بدهند اینکه که همانطور که میدانید اولین بار که سپاه در روستای پادیگ آمد و پایگاه زد آنهم با تصرف زمین های شخصی مردم، با مخالفت اهالی این روستا مواجه شدند، جایی که سپاه پایگاه زده بلندتر از خانه من است و طوری که حیاط خانه من کاملا در دید افراد هست و زن و بچه های من نمی تونند در حیاط بشینند چون این پایگاه و برجکی که درست کردن مزاحم هست من چند بار رفتم با آنها صحبت کردم با نرمی و گفتمان با آنها صحبت کردم اما توجه نکردند وقتی من چندین بار به پایگاه رفتم و اعتراض کردم، من را تهدید کردند و گفتند تو چه کاره هستی ما عبدالمالک را از هوا پایین آوردیم!
کمپین فعالین بلوچ: آیا خانواده با این بازداشت شدگان ملاقاتی داشتند و می دانند که فرزندانشان در کجا نگهداری می شوند و توسط چه ارگانی بازداشت شدند؟
مولوی عبدالله پارسا:  خانوده هیچ گونه اطلاعی از محل نگهداری آنها ندارند و هیچ گونه تماس و ملاقاتی با عزیزان خود نداشتند، هرچه خانواده مراجعه می کنند به نتیجه 
ای نمی رسند.


در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
telegram.me/NoToPrisonNoT

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر