۱۳۹۴ دی ۳, پنجشنبه

زنان در زندانهای جمهوری اسلامی مهوش ثابت (شهریاری) را آزاد کنید

زنان در زندانهای جمهوری اسلامی
مهوش ثابت (شهریاری) را آزاد کنید
گردآوری و تنظیم:آذر1394






مهوش ثابت (شهریاری)
زادروز: 1331
زادگاه:اردستان فارس 
شغل:  معلم و مدیر مدرسه 
بازداشت: 15 اسفند1386
اتهام: جاسوسی، توهین به مقدسات، تبلیغ برعلیه نظام و رواج فساد فی الارض
حکم: 20 سال
زندان: اوین
***********
هفت سال زندان بدون یک روز مرخصی
زندگی
مهوش ثابت (شهریاری )یکی از رهبران جامعه بهایی ایران، متولد 1331 اردستان فارس است. 
وی که پیش از انقلاب معلم و مدیر یکی از مدارس ایران بود پس از انقلاب همانند دیگر شهروندان بهایی از کار دولتی اخراج شد.خانم ثابت در سال 1366 به همراه چند تن از شهروندان بهایی دیگر موفق به تاسیس دانشگاه بهایی شد که به علت داشتن سابقه تدریس، مدیریت این گروه را برعهده گرفت و تا سال 1386 به این کار اشتغال داشت.
بازداشت و حکم
خانم ثابت اولین بار در سال 1384 درست در زمان جشن عروسی دخترش بازداشت شد و به مدت 35 روز در اداره اطلاعات محبوس بود. وی بار دیگر در تاریخ 15 اسفند ماه 1386 در مشهد بازداشت شد که این بازداشت سرآغاز بازداشت دیگر مدیران جامعه بهایی ایران بود. مهوش ثابت پس از انتقال به تهران؛ مدتی در بند 209 زندان اوین در بازداشت بود. در اردیبهشت سال 1387 شش مدیر دیگر جامعه بهایی نیز بازداشت شدند.
در ۲۳ بهمن ۱۳۸۷، دادسرای امنیت تهران از صدور قرار مجرمیت برای مهوش ثابت و شش تن دیگر از مدیران جامعه بهایی به اتهام "جاسوسی برای اسرائیل، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی" خبر داد. آنها در ۲۲ خرداد ۱۳۸۹، به اتهام "جاسوسی، توهین به مقدسات، تبلیغ برعلیه نظام و رواج فساد فی الارض" به بیست سال زندان محکوم شدند. این در حالی بود که مهوش ثابت به همراه فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی و وحید تیزفهم در آخرین جلسه دادگاه خود و در اعتراض به غیرعلنی و غیرحقوقی بودن رویه دادگاه، حاضر به حضور در دادگاه نشدند.
آن روز تابستانی مهوش ثابت برای ابلاغ حکم بیست سال زندانش از درون زندان اوین به دادگاه فراخوانده شد، آرامتر از همیشه بود. وقتی «قاضی مقیسه» حکم بیست سال زندان تعزیری را به وی ابلاغ کرد، مهوش که تا پیش از آن حرفی نزده بود، چشم در چشمان قاضی دادگاهش گفت:" آقای قاضی اگر حکم اعدام میدادید با کلاس تر بودها" لبخندی زده و از اتاق بیرون آمد.
در ۲۴ شهریور ۱۳۸۹، دادگاه تجدید نظر پس از حذف اتهاماتی چون جاسوسی و همکاری با دولت اسرائیل، این حکم را به ۱۰ سال کاهش داد. این حکم به صورت شفاهی به وکیل خانم ثابت ابلاغ شد. اما نهایتا حکم دادگاه تجدید نظر از سوی دادستان کل کشور، برخلاف شریعت تشخیص داده شد و مجددا به ۲۰ سال افزایش یافت.
بنا به نوشته یک زندانی آزاد شده؛ مهوش بین هشت ماه تا یک سال ممنوع الملاقات بود. وی نیمی از حبس خود را در سلول های انفرادی گذارنده و با خانواده و جهان خارج هیچ ارتباطی نداشته است.
وی زنی است که امیدش را از دست نداده و پس از 7 سال حبس با امیدواری در زندان میبافد و میبافد و هویه کاری میکند و پارچه ها را کنار هم میگذارد و هی به اخبار چشم میدوزد و هی چای دم میکند و هی در هواخوری قدم میزند و به همه محبت میکند و کتاب میخواند و شعر میگوید.


در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
telegram.me/NoToPrisonNoToExecution

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر