۱۳۹۶ شهریور ۱۲, یکشنبه

گزارش ارائه شده آنتونیو گوترز به مجمع عمومی ملل متحد در باره قتل عام تابستان ۱۳۶۷

#حقوق_بشر #ایران -گزارش سازمان ملل در باره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران



آقای آنتونیو گوترز دبیر کل سازمان ملل متحد؛ روز گذشته ۱۱ شهریور ماه برابر دوم سپتامبر؛ سند گزارش نقض حقوق بشر در ایران را به مجمع عمومی ملل متحد ارائه کرد.
در مقدمه این گزارش آمده است که این سند؛ گزارش گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران؛ خانم عاصمه جهانگیر است که در ماه اوت تهیه شده و اینک آقای گوترز آن را به مجمع عمومی ارائه می کند.

در قسمتی از این گزارش به قتل عام تابستان ۱۳۶۷ (مارس ۱۰۸۸) پرداخته شده است. 
خانم جهانگیر چنین گزارش می دهد:
در ماه مارس؛ خانواده هایی که از گور جمعی واقع در شهر مشهد بازدید کردند؛ استان خراسان رضوی جایی که گمان می رود بیش از ۱۷۰ زندانی سیاسی دفن شده باشند, طبق گزارشی کشف شده که مساحتی که قبلاً مسطح بوده است با خاک پوشیده شده تا بر روی قبرها تلی از خاک انباشته شود. در اواسط ماه مه, طبق گزارشی بولدوزرها که در کنار موقعیت قبرها در اهواز, واقع در قطعه لم یزرع ۳ کیلومتر شرق قبرستان بهشت آباد,در حال کار دیده شده اند, جایی که بقایای دست کم ۴۴ نفر که در تابستان سال ۱۹۸۸ کشته شده بودند واقع گردیده است. طبق گزارشات, طرح این است که النهایه قطعه بتون ریزی شده روی موقعیت قبرها با خاک یکسان شود و روی آن «محوطه سبز» یا ساختمان تجاری ساخته شود.
این گزارش اضافه می کند:
 گزارشگر ویژه در اولین گزارش خود به شورای حقوق بشر پرونده مریم اکبری منفرد را مطرح کرد که از رسیدگی های پزشکی محروم شده و تهدید به قطع حق دیدار شده بود. این تهدید و محرومیتها بخاطر انتشار نامه ای بود که در آن خواستار تحقیق در اعدام های سال 1988 شده بود. 
در ماه مه همسر خانم اکبری منفرد برای بازجویی توسط وزارت اطلاعات و امنیت احضار و تهدید شد که همسر او اگر که به نوشتن نامه های سرگشاده درمورد وقایع سال 1988 ادامه دهد؛ ممکن است با سه سال دوره زندان اضافی و تبعید به یک زندان دور افتاره در سیستان و بلوچستان مواجه شود.

در بند دیگر این گزارش نوشته شده است:
 بین ژوئیه و اوت 1988 هزاران زندانی مرد؛ زن و نوجوان گزارش شده است که بدنبال فتوای صادر شده توسط رهبر عالی وقت آیت الله خمینی اعدام شده اند. طبق گزارش یک کمیسیون سه نفره که با این دید که تعیین کند چه کسی باید اعدام شود تشکیل شده بود. اجساد قربانیان گزارش شده, در گورهای بی نام ونشان دفن شده و خانواده های آنان هرگز درمورد مکان آنها مطلع نشده اند. این وقایع معروف به قتل عام های سال 1988 می باشد و هرگز رسماً تایید نشده است . در ژانویه 1989 رینالدو گالیندوپل نماینده ویژه کمیسیون حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران, بخاطر «انکار جهانی» اعدام ها ابراز نگرانی کرد و از مقامات ایرانی خواستار انجام تحقیقات شد. چنین تحقیقاتی هرگز انجام نشد.

در بند دیگری از این گزارش به نوار منتشر شده با صدای آقای منتظری در باره قتل عام استناد شده است:

در اوت 2016 یک نوار ضبط شده از ملاقاتی در سال 1988 میان مقامات ارشد دولتی و روحانیون منتشر شد. این نوار اسامی مقاماتی را که اعدام ها را انجام داده و از آن دفاع می کردند را افشا کرده بود. ازجمله وزیر دادگستری کنونی و یک قاضی عالی کنونی و رئیس یکی از بزرگترین بنیادهای مذهبی دراین کشور و کاندید انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه بود. بدنبال انتشار این نوار ضبط شده برخی از مقامات مذهبی و رئیس قوه قضائیه پذیرفتند که اعدام ها انجام شده و در مواردی از آنها دفاع کردند.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید
#قتل_عام #زندان #مجمع_عمومی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر