۱۳۹۷ خرداد ۲۸, دوشنبه

توقف اعدام رامین حسین پناهی خواسته گزارشگران حقوق بشر ملل متحد


امروز ۲۸ خرداد ماه برابر با ۱۸ ژوئن ۲۰۱۸ ؛ سه گزارشگر ويژه حقوق بشر مرتبط با اعدام، شکنجه و بهداشت، امروز با انتشار بیانیه ای خواستار عدم اجرای حکم اعدام رامین حسین پناهی شدند.


به گفته کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل، ایران باید اعدام رامین حسین پناهی را متوقف کند.
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام؛ سه گزارشگر ویژه سازمان ملل در ژنو؛ خانم آگنس کالامار، گزارشگر ویژه اعدام های غیرقانونی و خودسرانه؛ آقای دینیوس پوراس گزارشگر ویژه  حق سلامت؛ آقای نیلز ملزر گزارشگر ویژه شکنجه و رفتارهای ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز، خواستار لغو حکم اعدام رامین حسین پناهی شدند. اعلام رسمی شده است که وی پس از پایان ماه مبارک رمضان، اعدام خواهد شد.

اعدام آقای پناهی قبلا برای 3 می تنظیم شده بود، اما به تعویق افتاد. قابل فهم است که درخواست دادرسی برای بررسی قضایی توسط دادگاه عالی ایران در اواخر ماه مه رد شد و سپس حکم اعدام وی به اداره مسئول انجام آن (اجرای احکام) رسید.

کارشناسان ملل متحد گفتند: "مقامات ایران باید اعدام آقای پناهی را متوقف کنند و حکم اعدام علیه او را لغو کنند."

این گزارش در ماه گذشته توسط گزارشگر ویژه اعدام های غیرقانونی، خلاصه یا خودسرانه، آگنس کالامار منتشر شد که در آن اشاره شده بود نگرانی هایی مبنی بر اینکه آقای پناهی محاکمه منصفانه ای نداشته و اینکه او در زمان بازداشت بدرفتاری کرده و شکنجه شده است.

خانم آگنس کالامار گفت: «در حالی که گزارش ماه مه را تایید می کنیم، متاسف هستیم که  به نظر می رسد ایران قصد دارد درخواستهای قبلی این گزارشگران را مبنی بر لغو حکم اعدام و حصول اطمینان از محاکمه منصفانه رامین حسین پناهی را نادیده بگیرد.»

کارشناسان سازمان ملل متحد اظهار داشتند که نگرانی های قانونی بسیاری در مورد رسیدگی به این پرونده وجود دارد، از جمله اینکه که آقای پناهی شکنجه شده، امکان دسترسی به وکیل و مراقبت های پزشکی را نداشته است.

کارشناسان همچنین اعلام نگرانی کردند که اتهام رامین حسین پناهی  با استانداردهای بین المللی مطابقت ندارد.

اخبار زندان و زندانیان را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #گزارشگر_ویژه #زندان #گزارشگر_ویژه #اعدام #نه_به_اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر