۱۳۹۷ خرداد ۱۹, شنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت


از روز شنبه ۱۲خرداد ماه تا روز جمعه ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۷ درگوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله صدور احکام حبس و شلاق، آزار و اذیت زندانیان ، قتل و شکنجه در زندانها بودیم.


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام ، روز یکشنبه ۱۳ خرداد ماه ۹۷ یک زندانی محکوم به اعدام به نام “نورمحمد شیمواری” حدودا ۲۵ ساله، از بند ۶ زندان مرکزی زاهدان جهت اجرای حکم به سلولهای انفرادی این زندان منتقل شد.
همچنین درخواست اعاده دادرسی رامین حسین‌پناهی زندانی سیاسی محکوم به اعدام توسط دیوان عالی کشور پذیرفته ‌نشد و دستگاه قضاییه در حال توطئه برای اعدام این زندانی سیاسی پس از ماه رمضان می باشد.

آزار و اذیت و فشار بر زندانیان
دستگاه قضایی حاکمیت ولایت فقیه در زنجان به مسئولین زندان این شهر ابلاغ کرده است که به مناسبت ماه رمضان؛ زندانیان می توانند از داشتن حق مرخصی برخوردار شوند. صادقی فر رئیس زندان زنجان تمامی زندانیان را به مرخصی فرستاده است و تنها زندانیان کرد محبوس در این زندان از حق مرخصی محروم شده‌اند. به گفته زندانیان، نزدیک به ٢٥ تا ٣٠ زندانی کرد در این زندان محبوس هستند که از سوی مسئولین زندان زیر فشار بوده و از کمترین تسهیلات نسبت به دیگر زندانیان برخوردارند.

زندانی سیاسی سهیل عربی که در سلول تیپ یک زندان تهران بزرگ در اعتصاب غذا است، مورد تهدید و اذیت و آزار و شکنجه های روحی و جسمی قرار دارد.
یک مأمور اطلاعات زندان بنام حاج عباسی به عمد دو نفر از محکومین به قتل را به سلول انفرادی سهیل فرستاده و به طور مستمر به این دو قاتل مواد شیشه می دهد. حاج عباسی به این دو نفر که بشدت به شیشه معتاد هستند گفته است که اگر سهیل را بترکانید شیشه بیشتری به شما خواهم داد.

ایوب اسدی از دراویش گنابادی بازداشتی در حادثه گلستان هفتم، که هم اکنون در زندان تهران بزرگ محبوس است، از بیماری «ام اس نخاعی» و «ام اس چشمی» رنج می‌برد ولی زندانی مذکور از دریافت خدمات پزشکی محروم مانده است و با ضعف شدید قدرت حرکت، تکلم و بینایی مواجه است.
زندانی سیاسی مسعود قنبرزهی، پس از تحمل ۳ هفته بازداشت همراه با شکنجه (تخت معجزه) و بدرفتاری در بازداشتگاه اداره اطلاعات زاهدان، به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

وضعیت جسمانی بهفر لاله زاری به دلیل ابتلا به بیماری‌های گوارشی و حملات تنفسی وخیم است.
شماری از زندانیانی که با مسئولان زندان همکاری می کنند، او را مورد تهدید و آزار روحی قرار می‌دهند. مسئولان امنیتی- قضایی تاکنون با مرخصی درمانی و یا اعزام او به بیمارستان موافقت نکرده‌اند.

علیرغم وخامت حال و وضعیت عمومی زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد محکوم به حبس ابد در زندان خوی، مسئولین این زندان همچنان با معالجه پزشکی وی مخالفت می‌کنند.

صادق قیصری، روزنامه‌نگار و فعال دانشجویی سابق دانشگاه بهشتی بیش از ۳ ماه است که در بازداشتگاه زندان تهران بزرگ در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد. مقامات قضایی از پاسخگویی به مکاتبات صادق قیصری از زندان تهران بزرگ و همچنین سوالات خانواده‌اش درباره اتهام و زمان دادگاه و آزادی وی خودداری می‌کنند.

جمعی از زندانیان سیاسی بلوچ که به صورت تبعیدی در زندان مرکزی اردبیل دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند، در اعتراض به تبعیض و قتل شهروندان بلوچ و با اشاره به محرومیت‌های فراوان اعمال شده علیه شهروندان بلوچ، طی نامه‌ای سرگشاده‌ای خواستار حمایت نهادهای حقوق بشری از شهروندان بلوچ شدند.

محکومیتها
شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران؛ یک مرد را به اتهام “رابطه نامشروع” به ۱۰۰‌ ضربه شلاق و یکسال تبعید محکوم کرد. کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.
شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی بهنام رضاوندی، بدون رسیدگی به موضوع ضرب و شتم و آزار جنسی در زمان بازداشت تیمور خالدیان، وی را به اتهام شرکت در اعتراضات سراسری دی ماه ۹۶، به بیست ماه حبس تعزیری و سه ماه حبس تعلیقی محکوم کرده است.

حمیدرضا امینی یک فعال تلگرامی به اتهام سب النبی محاکمه می شود. دستگاه قضاییه نظام ولایت فقیه قصد دارد در تیر ماه ۹۷ وی را به اتهام سب النبی محاکمه کند. این در حالی است که حمیدرضا امینی تاکنون این اتهام را نپذیرفته است.

شیما بابایی، فعال مدنی به دلیل بی حجاب ظاهر شدن در انظار عمومی به دو ماه حبس تعزیری و یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.

بکتاش آبتین، شاعر، فیلمساز و عضو سابق هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران توسط شعبه ۲ دادگاه انقلاب کرج به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به پنج میلیون تومان جریمه نقدی و سه ماه کار اجباری در سازمان بهزیستی محکوم شد.

قتل و مرگهای خاموش در زندان
قتل یک زندانی ۲۰ ساله زیر شکنجه در بازداشتگاه اطلاعات اهواز
اداره اطلاعات اهواز يك جوان ۲۰ ساله از فعالین عرب اهل شهر سوسنگرد را زير شكنجه به قتل رساند. روز سه شنبه ۱۵ خرداد ماه ۱۳۹۷، اداره اطلاعات اهواز طی تماسی با خانواده حاتم مرمضی، به آنها اطلاع دادند كه جهت دريافت جسد فرزندشان به اين اداره مراجعه كنند.

قتل یک زندانی سیاسی سابق در زیر شکنجه 
رحمان قربانی در اداره آگاهی خوی در زیر شکنجه کشته شد.رحمان قربانی فرزند رمضان اهل نالوس از توابع اشنویه، روز شنبه ۱۲ خرداد ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به اداره آگاهی خوی منتقل و سپس به فاصله کوتاهی از بازداشت، خبر مرگ او به خانواده اش داده شد.

شایان ذکر است که دستگاه قضاییه نظام ولایت فقیه در یک اقدام غیرقانونی و برای اعمال محدودیتهای هر چه بیشتر روی زندانیان؛ وکالت پرونده های”سیاسی و امنیتی” برای وکلای مستقل را ممنوع اعلام کرد.
قوه قضائیه فهرستی شامل ۲۰ وکیل مورد اعتماد حکومت را که به تایید صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه رسیده است، در اختیار مراجع قضایی تهران گذاشته که بر اساس آن تنها وکلای مذکور اجازه بر عهده گرفتن پرونده‌های امنیتی و سیاسی را دارند. اعضای هیأت مدیره کانون وکلا در زمان تصویب به این تبصره اعتراض کرده و آن را غیرقانونی دانستند.

اخبار زندان و زندانیان را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #بازداشت  #زندان #تظاهرات_سراسری #بابل #دانشجو  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر