۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۷ اردیبهشت تا روز جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، و موج گسترده ای از بازداشتهای خودسرانه، قتل، صدور احکام حبس و اذیت و آزار زندانیان بودیم.


اعدام 
در هفته ای که گذشت دست‌کم۱۶  زندانی در در زندان‌های مختلف ایران به دار آویخته شدند.
صبح روز شنبه ۷ اردیبهشت ماه یک زندانی بلوچ به نام کمال شه بخش اهل روستای حاجی آباد از توابع زاهدان به اتهام حمل و فروش مواد مخدر در زندان کرمان به دار آویخته شد. کمال شه بخش مدت ۶ سال در زندان کرمان محبوس بود.

صبح روز شنبه ۷ اردیبهشت ماه دست‌کم یک زندانی در زندان مرکزی کرمانشاه اعدام شد.
این زندانی با نام فامیلی ابراهیمی حدود ۲۱ سال سن داشت که به اتهام قتل به قصاص نفس محکوم شده بود.
همزمان دو زندانی به نام‌های دورهان حیدری و میرهان هزروشاه قاسمی اهل سیستان و بلوچستان به اتهام قتل در زندان مرکزی شیراز اعدام شدند. این دو زندانی در تاریخ ۱۸ فروردین ماه از زندان مرکزی اصفهان جهت اجرای حکم اعدام به زندان مرکزی شیراز منتقل شده بودند.
صبح روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ماه دو زندانی به نام‌های کاوه و حبیب به اتهام تجاوز به عنف در زندان مرکزی شیراز اعدام شدند.
روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ماه حکم اعدام یک زندانی به اتهام مربوط به مواد مخدر در زندان کرمان به اجرا درآمد. این زندانی به نام محمد بامری دانشجوی ۲۴ ساله و اهل شهرستان دلگان بود که مدت ۵ سال در زندان کرمان محبوس بود. وی پیش از دستگیری دانشجو بود و به دلیل فقر و تنگدستی و برای تأمین هزینه تحصیل خود به کار مواد مخدر روی آورده بود.
سحرگاه روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ماه حکم اعدام یک شهروند کرد به نام احمد ایرانی در زندان مرکزی سنندج به اجرا درآمد. احمد ایرانی اهل شهرستان مریوان در سال ۸۸ طی یک نزاع دسته‌جمعی مرتکب قتل شده بود. وی از سال ۹۰ به اتهام قتل ، به قصاص نفس محکوم شده بود.

سحرگاه روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه چهار زندانی با اتهامات مربوط به مواد مخدر به صورت مخفیانه در زندان مرکزی اراک اعدام شدند.
این زندانیان به نام‌های سید حمید رضا حسینخانی ۳۷ساله، مجید کاظمی ۴۲ساله ،محمد همتی ۲۶ساله، محمد داود آبادی ۲۶ساله می‌باشند.

شایان ذکر است که روز پنج‌شنبه ۵ اردیبهشت ماه مهدی سهرابی فر و امین صداقت دو کودک–مجرم زیر ۱۸ سال در زندان عادل‌آباد شیراز بصورت مخفیانه اعدام شدند.
این دو نوجوان در سال ۹۶ در سن ۱۵ سالگی به اتهام تجاوز بازداشت شده و بدون اطلاع قبلی خود و وکیل‌شان به اعدام محکوم شده بودند.
به گزارش سازمان عفو بین‌الملل این نوجوانان تا فاصله کوتاهی پیش از مرگ اطلاع نداشتند که به اعدام محکوم شده‌اند و آثار جراحات شلاق روی جسدشان نشان از این دارد که پیش از اعدام شلاق خورده‌اند. خانواده‌ها و وکلای آن‌ها از برنامه اعدام مطلع نبودند و با شنیدن خبر شوکه شدند.

بازداشت‌ها
در هفته ای که گذشت همزمان با روز جهانی کارگر و روز معلم تجمعات اعتراضی در تهران و شهرهای مختلف صورت گرفت که این تجمعات از سوی نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و دهها تن بازداشت شدند.
در همین رابطه سندیکای کارگران شرکت‌واحد اتوبوس‌رانی تهران اعلام کرد در تظاهرات صبح روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت مقابل مجلس که با فراخوان تشکل‌های مستقل کارگری، بازنشستگان و دانشجویان برگزار شده بود، نیروهای امنیتی و انتظامی بیش از ۲۰ تن را دستگیر، و به بازداشتگاه ارگ منتقل کردند. تعداد زیادی از کارگران و خانواده بازداشتی‌ها به مقابل بازداشتگاه ارگ مراجعه کردند که دو تن از آنان نیز دستگیر شدند.
همچنین روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ماه، معلمان ایران در برابر اداره‌های آموزش و پرورش استان‌های مختلف دست به تجمع‌های اعتراضی زدند که در همین رابطه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران از بازداشت شماری از معلمان خبر داد.
در یک اقدام دیگر همزمان با سفر ابراهیم رئیسی به استان سیستان و بلوچستان در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ماه، نیروهای سپاه پاسداران با یورش به خانه های مردم در شهر جالق در این استان دهها تن از مردم و جوانان این شهر را ظرف کمتر از ۲ روز بازداشت کردند. دلیل این بازداشت‌ها اعتراض مردم جالق در آذرماه ۹۷ نسبت به مین گزاریهای بدون هشدار سپاه بوده است که منجر به انفجار چندین مین شده که شماری از شهروندان بلوچ کشته و زخمی شده بودند.
روز یکشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه، یک شهروند کُرد به نام آرمان نصیری ٣٧ ساله فرزند عثمان اهل امیرآباد بوکان به اتهام همکاری با یکی از احزاب کردی، در منزل پدری از سوی مأموران اطلاعاتی وابسته به اداره اطلاعات بوکان بازداشت شد. این شهروند کُرد متأهل و دارای یک فرزند هفت ساله می‌باشد.
صبح روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه چهار تن از شهروندان و معلمان اهوازی توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. سه تن از این شهروندان معلم بوده و در مدارس محل تدریس خود بدون ارائه حکم قضایی بازداشت شده‌اند. این شهروندان از اعضای امدادگران مردمی مناطق سیل زده نیز بوده‌اند.
روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه، امیرعلی مرادی، شهروند ساکن نظرآباد کرج بازداشت و جهت تحمل محکومیت ۳ ساله به زندان منتقل شد.
صبح روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ماه، اکرم نصیریان، شهروند ساکن تهران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. وی پس از انتقال به زندان اوین اجازه تماس و اطلاع دادن به خانواده خود را نداشت. اکرم نصیریان در امر سوادآموزی زنان و در گروه همیاری کمک به سیل زدگان فعالیت داشته است.
صبح روز سه شنبه ۱۰اردیبهشت سه شهروند بهایی ساکن سمنان به نام‌های بهنام اسکندرانی، یلدا فیروزیان و اردشیر فناییان، از سوی مأموران اداره اطلاعات بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. مأموران در زمان بازداشت تعدادی از وسایل شخصی این شهروندان را نیز ضبط کرده و با خود بردند.
روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت یک فعال کارگری کُرد به نام اسحاق روحی، اهل سنندج بازداشت شد. این فعال کارگری در شهرک نایسر سنندج توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است. همزمان یک شهروند دیگر به نام زانیار دباغیان، جهت تحمل مدت محکومیت یک ساله خود بازداشت و به زندان سنندج منتقل شد.
روز پنجشنبه ۱۲اردیبهشت مأموران نیروی انتظامی و یگان ویژه ضدشورش با گاز فلفل به تجمع غارت شدگان موسسه پدیده در مقابل استانداری مشهد حمله کرده و آنها را مورد ضرب وشتم قرار داده و شماری از آنان را بازداشت نمودند.

احضاریه ها و تهدیدها
صبح روز یکشنبه ۸ اردیبهشت مهرداد گریوانی، فعال مدنی ساکن تهران بنا بر احضاریه ای که پیش‌تر به وی ابلاغ شده‌بود، به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی فراخوانده شد.
روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۹۸، پروانه حسین پناهی، خواهر شهید راه آزادی رامین حسین پناهی، به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار شده و مورد بازجویی قرار گرفت. دلیل احضار وی پیگیری محل دفن برادرش رامین بوده است.
گلرخ ابراهیمی ایرایی و زندانی سیاسی آتنا دائمی، زندانی محبوس در زندان اوین به شعبه ۴ دادسرای اوین احضار شدند. در این احضاریه از این دو فعال مدنی خواسته شده که در رابطه با پرونده‌های جدیدی که توسط وزارت اطلاعات علیه آنان در دوران حبس باز شده است، روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت در این دادسرا حاضر شوند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان 
زندانی سیاسی سهیل عربی پس از ضرب و شتم و شکنجه های وحشیانه نیاز فوی به عمل جراحی دارد، اما دستگاه قضایی و عوامل زندان تهران بزرگ از اعزام وی به بیمارستان ممانعت می‌کنند. خانم فرنگیس مظلوم مادر سهیل عربی در این باره گفت: هفته پیش سهیل را به قرارگاه ثارالله سپاه منتقل کردند و به جرم تدریس زبان فرانسه و انگلیسی به زندانیان، توسط موسی موسوی از بازجویان سپاه مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته به طوری که وی نیاز فوری به بستری شدن در بیمارستان و عمل جراحی دارد اما مسئولان قضایی و عوامل زندان تهران بزرگ مانع این امر می شوند.
مسئولان زندان رجایی شهر کرج یک سالن مجهز به سیستم‌های امنیتی و فاقد امکانات ایجاد کرده و تهدید کرده اند که زندانیان سیاسی و عقیدتی – سیاسی اهل سنت را به این سالن منتقل میکنند. هدف از ایجاد این سالن که مجهز به سیستمهای امنیتی فوق العاده سخت و فاقد امکانات لازم و ضروری میباشد، ایجاد فشارهای روحی و روانی مضاعف بر زندانیان و مخصوصا زندانیان سیاسی و زندانیان عقیدتی – سیاسی اهل سنت است که از شهرهای مختلف به آنجا تبعید شده اند.
صدور احکام
روز شنبه ۷ اردیبهشت مختار زارعی، فعال مدنی کرد اهل سنندج به دو سال حبس تعزیری به اتهام «توهین به رهبر» و یک سال حبس تعزیری به اتهام «تبلیغ علیه نظام» محکوم شد.
حکم سه ماه و یک‌روز حبس تعزیری سیاوش رضاییان، فعال سابق دانشجویی که از سوی دادگاه انقلاب آمل با ریاست قاضی مهدوی صادر شده‌بود، در شعبه ۲۸ دادگاه تجدیدنظر مازندران عینا تایید شد. با تایید این حکم در دادگاه تجدیدنظر این فعال سابق دانشجویی دانشگاه مازندران طی روزهای آتی برای اجرای حکم به زندان آمل منتقل می‌شود.
دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان شرقی، حکم ده ماه زندان عباس لسانی که پیشتر از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام» برای او صادر شده بود را عینا تایید کرد.
یک زندانی متهم به قتل توسط شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران به اعدام، حبس و شلاق محکوم شد. همچنین در پرونده ای دیگر، شعبه یکم دادگاه کیفری استان البرز برای یک زندانی متهم به قتل حکم اعدام و حبس صادر کرد.

قتل
روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ماه همزمان با روز جهانی کارگر مأموران نیروی انتظامی یک خودرو شخصی کاسبکاران را به ظن حمل کالای قاچاق، هدف شلیک مستقیم خود قرار دادند که در نتیجه واژگون شدن اتومبیل، دو کاسبکار به نام‌های نعمت سعادت‌پور و رئوف خالدنژاد، اهل محله امیرآباد شهر اشنویه در دم جان خود را از دست دادند. این حادثه در محلی به نام چل‌آشان در نزدیکی پارک جنگلی قلاتوک در نقده اتفاق افتاد.
ظهر روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه نیروهای نظامی به یک خودروی حامل سوخت در نیکشهر شلیک کرده که در جریان آن یحیی فقیری، ۲۰ ساله اهل و ساکن جکیگور از توابع شهرستان سرباز در آتش سوخت و جان خود را از دست داد.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#حقوق_بشر  #زندانی_سیاسی #نه_به_اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر