۱۳۹۸ اردیبهشت ۱۴, شنبه

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعدام ۲کودک در ایران را محکوم کرد

میشل باشله کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعدام ۲نوجوان ۱۷ساله توسط حکومت ایران را محکوم کرد.


میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بیانیه ای که روز جمعه ۱۳ اردیبهشت منتشر کرد، گفت اعدام اخیر دو پسر ۱۷ ساله در ایران که به تجاوز و سرقت متهم شده بودند «رقت انگیز» است.

خانم باشله در این‌باره گفت: من بهت زده شده ام. اعدام ۲پسر ۱۷ساله بعد از محاکمه‌یی که به نظر می رسد به طور جد ضمانتهای پایه‌یی روالهای قانونی را نقض کرده است اسفناک است.

در اطلاعیه کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل آمده است: مهدی سهرابی‌فر و امین صداقت در دوران بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند و آنها را وادار به اعتراف دروغین کردند در حالی که هر دو در ابتدا تمام اتهامات را رد کرده بودند. نه قربانیان و نه خانواده آنها خبر نداشتند که حکم اعدام قرار است اجرا شود. اعدام این دو نوجوان در ۲۵آوریل ۲۰۱۹ (۵اردیبهشت ۱۳۹۸) در شیراز صورت گرفته است و گزارش می شود که به آنها قبل از اعدام شلاق زده شده است. شلاق زدن نیز در هر دو کنوانسیون حقوق شهروندی و حقوق سیاسی و کنوانسیون حقوق کودکان ممنوع اعلام شده است و به عنوان مجازاتی ظالمانه، غیرانسانی و رفتاری تحقیر کننده شناخته شده است.

همچنین یونیسف در بیانیه‌ای اعلام کرد: «طبق گزارش‌های دریافت شده، در جمهوری اسلامی ایران، دو پسر ۱۷ ساله در زندان شیراز در جنوب ایران جایی که ظاهرا در آن‌جا بازداشت شده بودند، اعدام شدند.»

این سازمان یادآوری کرد که طبق کنوانسیون سازمان ملل در مورد حقوق کودک، هیچ‌ کودکی نباید تحت‌ شکنجه‌ یا سایر رفتارهای بیرحمانه‌ و غیرانسانی یا مغایر شئون‌ انسانی قرار گیرد. طبق این کنوانسیون، مجازات‌ اعدام‌ و یا حبس‌ ابد، بدون‌ امکان‌ بخشودگی را نمی‌توان‌ در مورد کودکان‌ زیر ۱۸ سال‌ اعمال‌ کرد.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #کودک_مجرم #زندانی_سیاسی #اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر