۱۳۹۸ خرداد ۱۲, یکشنبه

وضعیت وخیم زندانی سیاسی اکبر باقری در زندان تهران بزرگ


زندانی سیاسی اکبر باقری که از ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری از زندان اوین به زندان تهران بزرگ تبعید شده، در شرایط جسمی وخیمی به سر می برد.
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام، او که مبتلا به خونریزی روده و کم خونی شدید مبتلا بوده است، هم اکنون به دلیل وضعیت بد بهداشتی زندان تهران بزرگ به بیماری پوستی نیز مبتلا شده است. 

اکبر باقری پیش از انتقال به زندان تهران بزرگ نیاز فوری به عمل جراحی در ناحیه روده داشت، اما نه‌تنها این عمل جراحی انجام نشد، بلکه موفق به دیدن پزشک نیز نشده و حتی اجازه مراجعه به بهداری این زندان به وی داده نشده است. از طرفی به خاطر وضعیت نامناسب بهداشتی محل نگهداری فعلی، به بیماری پوستی مبتلا و علاوه بر خارش مداوم، خال‌های قرمز رنگ بزرگی بر روی بدن وی پدیدار شده است.
اکبر باقری در حال حاضر در تیپ ۴، بند ۱، سالن ۱ زندان تهران بزرگ، بر خلاف اصل تفکیک جرائم، همراه زندانیانی که عمدتاً به خاطر اتهامات مرتبط با مواد مخدر بازداشت شده‌اند، تحمل حبس می‌کند. همچنین تاکنون هیچ پاسخی به درخواست بازگرداندن ایشان به زندان اوین داده نشده است.

لازم به ذکر است که روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه ۹۸، اکبر باقری از زندانیان سیاسی هوادار سازمان مجاهدین خلق بدون اطلاع قبلی و به طور ناگهانی از زندان اوین به زندان تهران بزرگ منتقل شد. وی که مبتلا به بیماری خونریزی روده است، در اعتراض به این جابجایی دست به اعتصاب غذای پنج روزه زد.
 او در فروردین ماه سال جاری به دلیل وخامت شرایط جسمی اش با وضعیت اورژانس به بیمارستان منتقل گردید و دو واحد خون به او تزریق شد. اما پس از دو روز با شرایط نامناسب جسمی و بدون رسیدگی جدی به بیماری اش به زندان بازگردانده شد.

 اکبر باقری در تاریخ دوم اسفند ۹۶ در تجمع اعتراض غارت شدگان در مقابل مجلس دستگیر شد. مأموران امنیتی حین بازداشت موبایل وی را ضبط و از آن بعنوان مدرک جرم استفاده کردند. وی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ اوین منتقل و مدت ۴۸ روز در سلولهای انفرادی ۲۰۹ تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفت.
وی در فروردین ۹۷ به بند ۴ زندان اوین منتقل شد.
پس از حدود ۴ ماه در شعبه ۱۶ توسط قاضی صلواتی به ۹ سال زندان محکوم شد. قاضی صلواتی وی را به اتهام اجتماع و تبانی به هفت و نیم سال و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و نیم زندان محکوم کرد. دادگاه تجدید نظر این حکم را عینأ تأیید کرد. 

در ابتدا دادگاه تجدید نظر برای آزادی موقت این زندانی سیاسی ۲۵۰ میلیون تومان وثیقه تعیین کرد. اما بعد از حدود سه هفته که خانواده اش وثیقه را تهیه کردند، قاضی صلواتی از آزادی وی ممانعت بعمل آورد.
اکبر باقری یک دختر ۶ ساله و مادر پیر دارد که سرپرستی آنان به عهده وی بوده است.
اکبر باقری پیش از این در اردیبهشت ۹۶ مورد هجوم نیروهای امنیتی به منزلش قرار گرفته و مأموران امنیتی وسایل شخصی و مدارک وی را با خود برده بودند. وی بعد ۲۰ روز با تلاش خانواده آزاد شده بود.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #زندان_اوین #زندانی_سیاسی #اکبر_باقری  #زندان_تهران_بزرگ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر