۱۳۹۸ خرداد ۲۵, شنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۱۸ خرداد تا روز جمعه ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۸در شهرهای مختلف ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشت‌های خودسرانه، صدور احکام حبس و اذیت و آزار و قتل زندانیان بودیم.





ماشین کشتار دستگاه قضاییه نظام ولایت فقیه در هفته‌ای که گذشت با پایان یافتن ماه رمضان موجی از اعدام‌ها را در زندان‌های مختلف از سر گرفت.

اعدام
به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام در هفته ای که گذشت دست‌کم ۵ زندانی در زندان‌های ایران به دار آویخته شدند.
روز یکشنبه ۱۹ خردادماه یک زندانی به اتهام قتل در زندان گرگان اعدام شد، این زندانی به نام هاشم امیری، ۴۷ ساله از سال ۹۴ به اتهام قتل به اعدام محکوم شده بود و در زندان گرگان تحمل حبس می‌کرد.
صبح روز دوشنبه ۲۰ خردادماه یک زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اتهام «محاربه از طریق سرقت مسلحانه» به دار آویخته شد.
صبح روز چهارشنبه ۲۲ خردادماه سه زندانی که روز سه شنبه ۲۱ خرداد جهت اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی زندان رجایی شهر منتقل شده بودند به دار آویخته شدند. مشخصات دو تن از زندانیان اعدام شده
امیر طهماسب متهم به افساد فی‌الارض و تجاوز به عنف و صمد بسیده، متهم به قتل می‌باشد. از مشخصات سومین زندانی اعدام شده اطلاعی در دست نیست.
همچنین صبح روز چهارشنبه ۲۲ خرداد ماه ، حکم اعدام یک زندانی به اتهام قتل دو مأمور نیروی انتظامی در اردبیل به اجرا درآمد. محل دقیق اجرای حکم اعدام مشخص نشده است.

بازداشت‌ها

روز شنبه ۱۸ خردادماه حمید کبیرمهر متهم سیاسی که پیشتر توسط دادگاه تجدیدنظر به دو سال حبس تعزیری محکوم شده بود، پس از مراجعه به شعبه اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان رباط کریم جهت اجرای حکم بازداشت شد.
روز یکشنبه ۱۹ خرداد یک شهروند اهل سنت به نام‌ مجید هاشمی ۲۵ ساله توسط ماموران اطلاعات سپاه در اهواز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. گفته می شود بازداشت وی به دلیل فعالیت های مذهبی او صورت گرفته است.
روز یکشنبه ۱۹ خردادماه، امید شاه‌محمدی، فعال صنفی معلمان دیواندره به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت و جهت اجرای محکومیت یک ساله خود به زندان مرکزی سنندج منتقل شد.
روز یکشنبه ۱۹ خرداد دست‌کم ۱۰ تن از اعضای یک تور طبیعت گردی در شهرستان آمل توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شدند.
روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه ۳ تن از گردشگران سد لفور سوادکوه به دستور مستقیم دادستانی مازندران بازداشت شدند.
صبح روز دوشنبه۲۰ خرداد ماه، یک فعال محیط زیست به نام مسعود کنعانی معروف به خادم النخیل توسط نیروهای امنیتی در شهر اهواز، در منزل شخصی اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
صبح روز دوشنبه ۲۰ خرداد ماه محمد پارسی وبلاگ نویس و فعال سیاسی بازداشت و جهت تحمل سه سال حبس تعزیری خود به زندان اوین منتقل شد.

احضاریه ها
روز شنبه ۱۸ خرداد رسول طالب مقدم، از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با دریافت ابلاغیه ای به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران احضار شد. آقای طالب مقدم، در جریان تجمع روز جهانی کارگر در مقابل ساختمان مجلس به همراه ده‌ها تن دیگر بازداشت و پس از چند روز با تودیع قرار آزاد شده بود.
روز شنبه ۱۸ خردادماه ، عثمان اسماعیلی، فعال کارگری با دریافت ابلاغیه‌ای جهت تحمل مدت محکومیت سه ماه خود به شعبه‌ی اجرای احکام دادسرای عمومی و انقلاب سقز احضار شد. بر اساس این گزارش، دادگاه انقلاب سقز در تاریخ ۲۶ دی ماه ۹۷ عثمان اسماعیلی را از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” با استناد به ماده‌ی ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به سه ماه حبس تعزیری محوم کرده بود.
روز یکشنبه ۱۹ خرداد پروین محمدی، از فعالان کارگری بازداشت شده در پارک جهان نما، جهت ارائه آخرین دفاعیات در دادسرای ناحیه ۱ کرج حاضر شد.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان 
زندانیان محبوس در زندان قزلحصار کرج با مشکلات متعددی در این زندان روبرو هستند. با شروع فصل گرما و نبودن الزامات بهداشتی و بی توجهی از سوی عوامل زندان، بیماری‌های پوستی چون گال در میان هزاران زندانی زندان قزلحصار شیوع پیدا کرده است. این موضوع به یک وضعیت بحرانی منجر شده و به دلیل بی توجهی مسئولان زندان، خود زندانیان به شیوه‌های مختلف سعی در کنترل وضعیت دارند. این موضوع در کنار نبود امکانات رفاهی اولیه، بهداشتی و پزشکی و تغذیه نامناسب زندانیان بر مشکلات محبوسین افزوده است.
عباس طاهری، یکی از زندانیان زندان رجایی شهر کرج که به اتهام «قتل عمد» به اعدام محکوم شده پس از اعتصاب غذا و اقدام به خودکشی به سلول انفرادی منتقل و تهدید به اجرای حکم زودهنگام شد.
این زندانی ۲۴ ساله بارها به عنوان زندانی معترض به شرایط غیرقانونی زندان، مورد ضرب و شتم در این زندان قرار گرفته بود. وی که پیش از انتقال به انفرادی، در بند ۳ نگهداری می‌شد تاکنون چندین بار از عوامل زندان خواسته بود که او را به بند دیگری منتقل کنند اما هیچگاه با درخواست او موافقت نشد. رئیس بند سه فردی به نام سعید احمدی به او گفته است فقط در صورتی منتقل خواهی شد که خودکشی کنی.
روز دوشنبه ۲۰ خرداد, امیر ستاری رئوف, زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی تبریز که در حال سپری کردن دوران حبس ۷ ماهه خود در زندان می‌باشد، در اعتراض به عدم توجه مسئولان قضائی و رسیدگی و ایرادات موجود در پرونده اش دست به اعتصاب غذا زد.
ساناز اله یاری، از متهمین پرونده اعتراضات هفت تپه و از اعضای هیئت تحریریه نشریه گام به دلیل ابتلا به بیماری نامشخصی در زندان، دچار ضعف جسمی، لرزش شدید اندام ها، مشکلات گوارشی و درد شدید معده شده است. وی اخیرا با کاهش وزن ۱۰ کیلوگرمی نیز مواجه شده است. با این حال علیرغم پیگیری های مکرر خانواده از اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان و رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.
روز سه شنبه ۲۱ خردادماه ، جواد احمدی زندانی سیاسی محبوس در زندان ارومیه که جهت انجام عمل کلیه به بیمارستان اعزام شده بود، بدون تکمیل دوره درمان به زندان ارومیه بازگردانده شد. انتقال مجدد وی از بیمارستان به زندان تنها یک روز پس از عمل جراحی در حالی انجام شد که به گفته پزشکان، وی به مراقبت پس از جراحی نیاز داشته و روند مداوا به پایان نرسیده است.

صدور احکام
شعبه ششم دادگاه کیفری یک استان خراسان رضوی، یک جوان ۲۸ ساله متهم به تیراندازی غیرعمد به یک رهگذر را به ۱۸۰ ساعت کار اجباری در غسالخانه بهشت رضا در مشهد محکوم کرد.
روز یکشنبه ۱۹ خردادماه شعبه ۱۱۰ دادگاه عمومی ارومیه, پیمان میرزازاده, فعال فرهنگی و زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی این شهر را به تحمل ۲ سال حبس تعزیری محکوم کرده است. با توجه به محکومیت قبلی این زندانی سیاسی مجموع احکام صادره برای وی به ۴ سال حبس تعزیری افزایش پیدا کرده است.
شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران جعفر رستمی راد، فعال آذربایجانی را به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد.

قتل زندانیان
روز دوشنبه ۲۰ خردادماه زندانی سیاسی علیرضا شیرمحمدعلی, توسط دو تن از عوامل و گماشتگان حکومتی در زندان تهران بزرگ با ضربات چاقو به قتل رسید. علیرضا شیرمحمدعلی, از سوی ۲ نفر از زندانیان به نام‌های محمدرضا خلیل زاده، متهم مواد مخدر و حمیدرضا شجاع زاده، متهم به قتل عمد و محکوم به اعدام مورد تهاجم قرار گرفت و با ۳۰ ضربه چاقو به شدت مجروح شده و پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

این دو زندانی که از عوامل و گماشتگان حکومتی در زندان هستند با چاقو به شاهرگ و شکم علیرضا شیرمحمدعلی ضربه زدند که منجر به پارگی شاهرگ و روده وی شد.

عفو بین‌الملل خواهان تحقیق در مورد قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان تهران بزرگ شد
عوامل زندان برای اینکه این عمل جنایتکارانه بصورت موفقی اجرا شود و بتوانند آن را صحنه ساختگی درگیری زندانیان با یکدیگر جلوه دهند، از قبل تلفن این سالن را قطع کرده بودند و در زمان حمله به زندانیان سیاسی نیز، براساس طراحی های قبلی هیچ ماموری در اتاق حضور نداشت.

کشته و زخمی شدن شدن ۳ کولبر براثر شلیک مستقیم نیروهای حکومتی
روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ماه، نیروهای مرزبانی در منطقه زلی – بانه به سمت گروهی از کولبران آتش گشودند. براثر این تیراندازی کولبری با نام محمد حسین‌زاده، اهل شهرستان بانه جان خود را از دست داد و دو کولبر دیگر مجروح شدند. کولبر جانباخته ۳۰ ساله و از اهالی روستای زلی از توابع بخش نمشیر بانه می باشد.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر  #زندانی_سیاسی #علیرضا_شیرمحمدعلی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر