۱۳۹۸ خرداد ۲۳, پنجشنبه

بیانیه عفو بین الملل در باره قتل زندانی سیاسی علیرضا شیرمحمدعلی

سازمان عفو بین الملل پس از شوکه آور خواندن قتل علیرضا شیرمحمدعلی جوان ۲۱ ساله در زندان تهران بزرگ، از ایران خواست که اجازه دهد ناظران بین المللی از زندان تهران بزرگ و سایر بازداشتگاههای کشور بازدید کنند.

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان -نه به اعدام، امروز پنجشنبه ۲۳خرداد ماه ۹۸، سازمان عفو بین الملل بیانیه ای در باره قتل علیرضا شیرمحمدعلی در زندان تهران بزرگ داد. در این بیانیه چنین آمده است: 
سازمان عفو بین‌الملل قتل علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی عقیدتی ۲۱ ساله در زندان تهران بزرگ (فشافویه) را شوکه‌آور می‌داند. این سازمان ضمن همدردی با خانواده علیرضا شیرمحمدعلی اعلام می‌کند او هرگز نباید زندانی می‌شد، چه برسد به این که به چنین سرنوشت تلخی دچار شود.
وکیل علیرضا شیرمحمدعلی اطلاع داده است که دو زندانی محکوم به قتل و قاچاق مواد مخدر با ضربات متعدد چاقو او را کشتند.
عفو بین‌الملل از مقام‌های ایران می‌خواهد فورا تحقیقاتی موثر، بی‌طرفانه، مستقل و شفاف درباره‌ی قتل علیرضا شیرمحمدعلی انجام دهند. شناسایی هرگونه قصوری از جانب حکومت که در مرگ آقای شیرمحمدعلی نقش داشته و جبران آن، باید بخشی از هدفهای تعیین شده برای این تحقیقات باشد. عفو بین‌الملل عمیقا نگران است که یک عامل موثر در قتل این بوده که علیرضا شیرمحمدعلی و دیگر زندانیان محکوم به جرایم غیر خشن از زندانیان محکوم به جرائم خشن جدا نگه‌داری نشده‌اند. 
علیرضا شیرمحمدعلی با اتهاماتی از قبیل «توهین به مقدسات»، «توهین به رهبری» و «تبلیغ علیه نظام» پس از محاکمه‌ای ناعادلانه به ۸ سال زندان محکوم شده بود. به گفته وکیل او، محمد هادی عرفانیان، این اتهام‌ها تنها براساس نوشته‌های او در فضای مجازی مطرح شده بودند. پرونده آقای شیرمحمدعلی قرار بود در هفته‌های آینده در دادگاه تجدیدنظر بررسی شود.
مقامات ایران همچنین باید زندانیانی را که به خاطر مخالفت مسالمت‌آمیز در حبس ناعادلاانه هستند، آزاد کنند و اجازه دهند که ناظران بین‌المللی از جمله گزارش‌گر ویژه سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر ایران،مستقلا و بدون اطلاع قبلی از زندان‌ فشافویه و سایر بازداشت‌گاه‌های کشور بازدید کنند.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #زندان_تهران_بزرگ #زندانی_سیاسی #عفو_بین_الملل #علیرضا_شیرمحمدعلی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر