۱۳۹۸ خرداد ۱۲, یکشنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۴ خرداد تا روز جمعه ۱۰ خرداد ماه ۱۳۹۸در شهرهای مختلف ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله بازداشت‌های خودسرانه، صدور احکام حبس، قتل و اذیت و آزار زندانیان بودیم.

شیوه‌های جدید برای سرکوب
دستگاه قضاییه نظام ولایت فقیه که حاکمیتش را در آستانه خطر نابودی می‌بیند بیش از همیشه نیاز به سرکوب و بگیر و ببند مردم دارد. از همین رو از آنجایی که زندان‌هایش از زندانی لبریز شده و دیگر ظرفیتی برای نگهداری تعداد زیاد زندانیان را ندارد با استفاده از تجهیزات الکترونیکی سعی در کنترل و سرکوب هر چه بیشتر مردم دارد.
روز پنجشنبه ۹خرداد ماه ۹۸ دادستان تبریز گفت:«از طرح پابند الکترونیکی در مورد زندانیان استفاده میکنیم.» دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان شرقی از آغاز اجرای طرح پابند الکترونیکی در این استان خبر داد و گفت: «هدف از اجرای این طرح که برای مجرمان سبک در نظر گرفته شده، کاهش آمار زندانیان است.»

بازداشت‌ها
 روز شنبه ۴ خرداد ماه، یک شهروند عرب ساکن شهر آبادان به نام فرید صیاحی، توسط مأموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
 روز یکشنبه ۵ خرداد ماه نیروهای سپاه پاسداران و ماموران نیروی انتظامی پس از هجوم به یکی از روستاهای اهواز و محاصره آن ۵ تن از جوانان این روستا را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. اسامی بازداشت شدگان نجیل هاشمی، حاجب هاشمی، نورعلی هاشمی، ناظم هاشمی و حسن هاشمی می باشد.
 روز یکشنبه ۵ خرداد ماه نیروهای امنیتی، اقدام به بازداشت محسن اسدی استاد دانشگاه یزد و برادر زندانی سیاسی مجید اسدی، در محل کار وی در شهر یزد کردند. نیروهای امنیتی پس از بازداشت به منزل این استاد دانشگاه رفته و ضمن تفتیش محل، اقدام به ضبط بخشی از لوازم شخصی از جمله لپ تاپ و کامپیوتر وی کردند.
 ظهر روز دوشنبه ۶ خرداد ۹۸ نیروهای امنیتی به تجمع اعتراضی مردم و جوانان زاهدان در مقابل فرمانداری حمله کرده و پس از ضرب و شتم آنان، ۳۰ تن از جوانان را بازداشت کردند. مردم و جوانان بلوچ در اعتراض به قتل موسی شه بخش توسط ماموران حکومتی، در مقابل فرمانداری دست به تجمع زده بودند.
 روز سه‌شنبه ۷ خرداد ماه پانزده دختر و پسر جوان در یک مهمانی خصوصی در روستایی در حومه کلاردشت توسط ماموران نیروی انتظامی بازداشت شدند. بازداشت شدگان پس از تفهیم اتهام به مراجع قضایی کلاردشت معرفی و سپس به زندان منتقل شدند.
 روز سه شنبه ۷ خرداد یک شهروند بلوچ ساکن شهرستان سرباز استان سیستان و بلوچستان، به نام یاسر شه بخش ۲۳ ساله توسط ماموران امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. آقای شه بخش، در حال کار بر روی زمین کشاورزی بازداشت شده است و هنگام بازداشت، پدر وی از ماموران علت بازداشت و اتهام را پرسیده، که ماموران در پاسخ گفتند: اقدام علیه امنیت ملی و توضیح بیشتری ندادند.
 روز سه شنبه ۷ خردادماه حسین سلامی، از اعضای هیئت مدیره کانون صنفی معلمان مازندران و عضو شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان پس از مراجعه به دادگاه انقلاب ساری بازداشت شد. بازداشت وی به دلیل عدم تامین قرار وثیقه صادره در وقت اداری صورت گرفته است.
 روز پنجشنبه ۹ خردادماه، خالد آبرون (جدگال)، ۳۴ ساله توسط ماموران امنیتی شهر چابهار بازداشت شد. ماموران امنیتی بدون نشان دادن حکم بازداشت به خالد آبرون دستبند و چشم‌بند زده و وی را بازداشت کردند.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان 
 کارگزاران زندان تهران بزرگ با شروع فصل گرما فشار را بر زندانیان بویژه زندانیان سیاسی افزایش داده اند. در حال حاضر با وجود گرمای هوا در زندان تهران بزرگ، هیچ وسیله خنک کننده‌ای برای زندانیان روشن نشده و ساعتهای طولانی آب هم قطع است.
 علاوه بر این آب آشامیدنی شور است و بوی بدی می‌دهد و قابل آشامیدن نیست و زندانیان این زندان بشدت زیر فشار قرار دارند.
 ناهید شقاقی مدافع حقوق زنان و از اعضای بازداشت شده «ندای زنان ایران» پس از گذشت ۱۶ روز کماکان در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین تحت بازجویی به‌سر می برد، وضعیت جسمانی این شهروند بدلیل سابقه بیماری از ناحیه ستون فقرات و بازجویی های طولانی مدت نامناسب گزارش شده است.
 عوامل و کارگزاران حکومتی در زندان تیرچه بلوک در بروجرود، از روز دوشنبه ۶ خرداد ماه تماس تلفنی زندانیان این زندان با خانواده‌ها و اقوامشان را قطع کرده اند. این امر موجب نگرانی خانواده های زندانیانی شده که به دلیل دوری راه و مشکلات اقتصادی قادر به رفتن برای ملاقات نیستند. پیگیریها و تلاشهای خانواده ها از دوشنبه ۶ خرداد تا کنون نتیجه ای نداشته است.
 روز یکشنبه ۵ خرداد ماه، دادگاه تجدیدنظر زندانی سیاسی صابر ملک رئیسی در اردبیل برگزار شد. عوامل زندان مرکزی اردبیل این زندانی را پس از بازگشت از دادگاه به قرنطینه زندان منتقل کردند. مسئولان زندان هیچ توضیحی درباره علت انتقال وی ارائه نداده و تنها به گفتن اینکه علت انتقال حکم قضایی است اکتفا کردند. آنها پس از انتقال وی به قرنطینه، اقدام به تفتیش و بازرسی تخت و وسایل شخصی محمدصابر ملک رئیسی کردند.
 احمدرضا سلیمانی زندانی سیاسی زندان شیبان اهواز از سردرد و درد شدید هر دو چشم رنج می برد. اما مسئولان مربوطه از انتقال وی به مراکز درمانی خودداری می‌کنند. احمدرضا سلیمانی پس از دستگیری به مدت بیش از سه ماه تحت شدیدترین شکنجه جسمی و روحی در بازداشتگاه اداره اطلاعات قرار گرفت و سپس او را به بند ۸ زندان شیبان اهواز منتقل کردند.
 صبح روز دوشنبه ۶ خرداد ماه، محمدرضا حدادی، کودک-مجرم محبوس در زندان مرکزی در پی وخامت حالش به‌صورت اورژانس به بیمارستان نمازی شیراز منتقل شد. وی از خونریزی شدید روده رنج میبرده و بارها به بیمارستان منتقل شده ولی هر بار بدون درمان به زندان بازگردانده شده است. نزدیکان وی می گویند: «محمدرضا از درد شدید و خونریزی روده عذاب میکشد ولی مسئولان نمی‌خواهند عملش کنند».
 روز دوشنبه ۶ خرداد یک زندانی به نام نصرت رحمانی در زندان مرکزی ارومیه از طریق حلق آویز اقدام به خودکشی کرد اما با پاره شدن طناب خوشبختانه زنده ماند. این زندانی به دلیل آسیب دیدگی شدید به بهداری منتقل شد، پزشک بهداری تشخیص داد که مهره های گردنش شکسته و باید به بیمارستان منتقل شود. در نهایت با تاخیر زیاد، تقریبا ساعت ۱۲ به بیمارستان خمینی این شهر منتقل شد. یک منبع مطلع در مورد علت اقدام به خودکشی آقای رحمانی اعلام کرد: «خانواده‌اش از لحاظ مالی تحت فشار بودند و نگرانی های زیادی در این مورد داشت. در زندان هم هر روز شرایط را برایش سخت تر می‌کردند. او را از بند ۱۴ به بند ۱۰ که بند معتادین است منتقل کرده بودند و از این بابت بسیار خشمگین بود. در واقع یکی از مسئولان بند ۱۴ با سوء استفاده از روابطی که با بخش بازرسی زندان داشت، به زور به بند ۱۰ انتقالش داده بود که تختش را به یک زندانی دیگر بفروشد» .
 آمنه ظاهری ساری، ۲۰ ساله از شهروندان بازداشت شده اهوازی که هم اکنون در زندان سپیدار اهواز محبوس است، مدتی است که از تورم حاد بعضی از اعضای بدنش رنج می برد. به گفته پزشک درمانگاه زندان سپیدار علت تورم و بیماری آمنه ظاهری سواری نامشخص است و وی بایستی در بیمارستان درمان شود. اما علیرغم مراجعه خانواده و صادر کردن سه میلیارد ریال وثیقه توسط شعبه ۱۲ بازپرسی دادگاه انقلاب اهواز، مقامات قضائی و امنیتی از اعزام وی به بیمارستان ممانعت به عمل می آورند.
 مجید اسدی، زندانی سیاسی و فعال دانشجویی سابق در زندان رجایی شهر کرج، از مشکلات چشم، کیست کبدی و کمر رنج می‌برد و به علت مخالفت دستگاه قضاییه با اعزام زندانیان سیاسی به مراکز درمانی خارج از زندان، از درمان محروم شده است.
 سعید شیرزاد، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که پس از انجام سونوگرافی مشخص شده بود هر دو کلیه‌اش به شدت آسیب دیده و نیازمند رسیدگی پزشکی است، با کارشکنی عوامل زندان، کماکان از اعزام به بیمارستان و دریافت خدمات درمانی محروم مانده است. این زندانی علاوه بر این به دیسک کمر، اسپاسم عضلات کمر و تنگی کانال نخاعی مبتلا بوده و سال گذشته نیز از ناحیه کتف راست دچار شکستگی شد. این زندانی به‌رغم تجویز فیزیوتراپی توسط پزشکان و نیاز به درمان با بی توجهی عوامل زندان مواجه می‌باشد.

صدور احکام
 روز یکشنبه ۵ خرداد دادگاه انقلاب شهر سنندج امید اسدی یکی از فعالین کارگری اهل کامیاران را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق همکاری با یکی از احزاب کردی مخالف نظام به تحمل یک سال حبس تعلیقی محکوم کرد.
 رئیس کل دادگستری استان گلستان، از صدور حکم جایگزین حبس برای یک متهم در شهرستان گالیکش خبر داد و گفت که این متهم به تعمیر و نظافت تابلوها و علائم ایمنی جاده‌های استان به مدت ۲۰۰ ساعت، محکوم شد. هاشمیان همچنین از صدور بیش از ۴ هزار حکم جایگزین حبس در استان گلستان طی سال گذشته خبر داد.
 طی سال گذشته بیش از هزار و ۶۰۰ حکم جایگزین حبس در استان خراسان جنوبی صادر شد. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در این رابطه گفت:«سال گذشته یک هزار و ۶۰۷ پرونده قضائی تبدیل مجازات جایگزین حبس را در استان داشته‌ایم.»

قتل
روز شنبه ۴ خردادماه ، مأموران لباس شخصی یگان ویژه به سمت یک جوان بلوچ به نام موسی شه‌بخش، شلیک مستقیم کرده و وی را به قتل رساندند. موسی شه‌بخش به علت نداشتن گواهینامه به ایست ماموران توجه نکرده بود.
روز سه‌شنبه ۷ خرداد ماه گروهی از کولبران در منطقه مرزی سه‌چومان از توابع شهرستان پیرانشهر هدف شلیک مستقیم نیروهای سپاه پاسداران قرار گرفتند که در نتیجه آن دو کولبر به نام‌های خالد سلیمی و آکام باردل، جان خود را از دست دادند.

جوابیه زندانیان سیاسی در پاسخ به ادعای اعزام زندانیان به مراکز درمانی
روز اول خردادماه ۹۸ اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در مصاحبه با روزنامه اطلاعات با وقاحت خاص ماموران ولایت فقیه ادعا کرد که زندانیان سیاسی بیمار، به طور کامل مراحل درمان خود را با هزینه‌های دولت! در مراکز درمانی خارج از زندان طی می‌کنند و رسیدگی‌های لازم انجام می‌شود. در همین رابطه دو تن از زندانیان سیاسی جوابیه ای خطاب به این دروغگویی‌های دستگاه قضاییه نوشتند که توجه شما را به آن جلب می‌کنیم:
جوابیه زندانی سیاسی حسن صادقی
حسن صادقی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با نوشتن نامه ای نسبت به ادعاهای اخیر دستگاه قضائیه ایران مبنی بر اعزام زندانیان به مراکز درمانی خارج از زندان می‌گوید اگر نمی ترسید درهای زندان را به روی گزارشگران سازمان‌ها و نهادهای بین المللی باز کنید. در بخش‌هایی از این جوابیه آمده است:
شنیدن حرف‌هایی از این نمونه طی چهل سال گذشته برایمان مطلقا تازگی ندارد. قبل از اسماعیلی، حتی ظریف کار او را با انکار اصل وجود زندانی سیاسی در زندانهای جمهوری اسلامی راحت تر کرده بود! ولی در مقابل ادعاهای وی بنابر آنچه که در اطرافم در این بند سیاسی گوهردشت دارم می‌بینم و لمس می‌کنم، آرش صادقی با وجود بیماری‌های مختلف از جمله سرطان درمانش بطور کامل متوقف شده. مجید اسدی با بیماری رماتیسم ستون فقرات، التهاب شبکیه چشم، زخم معده و اثنی عشر، دیسک کمر محروم از رسیدگی پزشکی است و سعید شیرزاد از انجام تنها یک فیزیوتراپی ساده برای تسکین عارضه کمر، محروم است و از بیماری کلیه رنج می‌برد. خود من هم با آثار بیماری‌های مختلفی که در نتیجه شکنجه (ضربات کابل به کف پا) در زندان‌های این رژیم در دهه شصت بر چشمم به جا مانده است در معرض نابینایی قرار دارم اما رسیدگی پزشکی هیچ.

جوابیه زندانی سیاسی پیروز منصوری
زندانی سیاسی پیروز (محمدعلی) منصوری طی پیامی به دروغ بودن این ادعا پرداخت و نوشت این ادعا «دروغی است که مرغ های پخته تاریخ را هم به خنده وا می دارد».
در بخش‌هایی از این پیام آمده است:
نقل است روزی محمد ابن اشعث به ابن زیاد گفت یا امیر شایعه است که سی هزار لشگر شام در اطراف کوفه دیده شده است و ابن زیاد گفت شایعه نیست و ابن اشعث با تعجب به وی میگوید این واقعیت ندارد و ابن زیاد میگوید که دروغ باید آنقدر بزرگ باشد که نخست خود باور کنی…
حال سخنگوی قوه باصطلاح قضایی رژیم می گوید یک زندانی بیش از ۲۳۰بار برای درمان به خارج از زندان اعزام شده!!!دروغی که مرغ های پخته تاریخ را هم به خنده وا می دارد.
اینحانب که دوازده سال است در زندان به سر میبرم،چنین تعداد اعزامهایی را برای تمام زندانیان بیماری که در بندهای مختلف در این دوازده سال با آنها همبند بوده ام و به بیرون از زندان اعزام شده اند را بیاد نمیاورم و حتی رقم ذکر شده به گواه مسئولین زندان که از عناصر خود رژیم هستند گزافه و بی مورد است.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #زندان_اوین #زندانی_سیاسی  #زندان_تهران_بزرگ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر