۱۳۹۴ بهمن ۷, چهارشنبه

بيانيه عفو بين الملل براي رسيدگي فوري به رمضان احمد كمال

#ايران - بيانيه عفو بين الملل براي رسيدگي فوري به رمضان احمد كمال


عفو بين الملل

26 ژانويه 2016 ـ 6 بهمن 1394

رمضان احمد كمال, يك سوري كرد كه دوران 10 سال محكوميت زندان خود در ايران را ميگذراند نياز به رسيدگي فوري پزشكي دارد كه شامل جراحي ميباشد. در 30 دسامبر در مسير بيمارستان در حاليكه داراي عفونت بعد از عمل بود, توسط مقامات زندان كتك زده شد. او بعد از دو هفته بدون دريافت رسيدگيهاي ضروري پزشكي به زندان باز گردانده شد. 

رمضان احمد كمال, يك كرد 33 ساله سوريه, در حال گذراندن حكم 10 سال زندان در زندان رجايي شهر در كرج در نزديكي تهران, بخاطر "عضويت در حزب كارگران كردستان (پ ك ك)" زنداني ميباشد. او نياز به درمان جراحي براي عفونت در شانه اش دارد كه منجر به فلج ناقص بازوي او شده است. عفونت به نظر مي رسد نتيجه مراقبت ضعيف پس از عمل جراحي قبلي در داخل زندان است. رمضان احمد كمال گفته است كه او بعد از ضرب و شتم مسئولان زندان بيهوش شده و اين در حالي بوده كه او را در 30 دسامبر به بيمارستان منتقل ميكردند.

 با وجود شرايط بحراني اش و ترتيبات قبلي براي پذيرش او, اولين بيمارستان كه او را به آن انتقال دادند از پذيرش او خودداري كرد. او سپس به بيمارستان امام خميني تهران منتقل شد , كه او ظاهرا در بخش اورژانس حدود 48 ساعت قبل از اينكه به بخش بستري برود نگه داشته شد.

 رمضان احمد كمال دو هفته بعد در تاريخ 14 ژانويه, بدون دريافت درمان مورد نياز به زندان برگردانده شد. انتقال به زندان در حالي صورت گرفت كه  پزشكان زندان و سازمان پزشكي قانوني ظاهرا درمان در بيمارستان را توصيه كرده بودند و دادستان تهران اجازه انتقال او به بيمارستان را صادر كرده بود. او در تمام مدت اقامتش در بيمارستان به تختش دستبند زده شده بود. 

رمضان احمد كمال همراه 3 عضو ديگر پ كا كا در 7 ژوئيه 2008  و بعد از عبور از مرز از عراق, توسط گارد كنترل مرز دستگير شد كه گفتند اشتباها متهم شده اند. او حين دستگيري چند بار هدف شليك قرار گرفت و چندين زخم گلوله در شانه, شكم, و رانش وجود دارد. ابتدا او توسط دادگاه انقلاب خوي در استان اذربايجان غربي به مرگ محكوم شد اما بعدا حكم او به 10 سال زندان تخفيف يافت.

لطفا فورا به زبان فارسي, انگليسي, اسپانيايي, فرانسوي, عربي و يا زبان خودتان بنويسيد:

ـ از مقامات ايراني بخواهيد تضمين شود كه رمضان احمد كمال فورا دسترسي به رسيدگي پزشكي ويژه در خارج از زندان پيدا كند

ـ بخواهيد در مورد اين اتهام كه رمضان احمد كمال مورد كتك خوردن و بد رفتاري توسط مقامات زندان قرار گرفته تحقيقات بعمل آيد و مسئولين مورد حسابرسي قانوني قرار گيرند.

ـ به آنها يادآوري كنيد كه ماده 12 كنوانسيون حقوق بين المللي اقتصادي, اجتماعي, و فرهنگي كه ايران يك دولت عضو آن است از حقوق هر كسي و منجمله زندانيان در بالاترين استانداردهاي سلامتي جسمي و رواني حمايت ميكند, و نفي دسترسي مناسب به درمان پزشكي ميتواند جزء نقض ممنوعيت تمام عيار شكنجه و بد رفتاريهاي ديگر باشد

اقدام فوري
سوري كرد زنداني در ايران نياز به جراحي دارد

اطلاعات اضافي
دو نفر ديگر مربوط به پ كا كا كه همراه رمضان احمد كمال در زمان دستگيري در 2008 بودند , بصورت جداگانه اي توسط گاردهاي حفاظت مرزي با گلوله كشته شدند. نفر سوم توانست از مرز به داخل عراق بازگردد. رمضان احمد كمال از زمان دستگيري اش در زندانهاي مختلف در كشور نگه داشته شده است , منجمله قزوين, اروميه و تهران. به او اجازه دسترسي به وكيل در سراسر دوران تحقيقات و دوران محاكمه اش داده نشد.

بعد از بازگشت از بيمارستان به زندان در ژانويه 2016 , رمضان احمد كمال نامه سرگشاده اي خطاب به دكتر احمد شهيد , گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران نوشت. او در نامه اش اتهام زد كه در زمانيكه او را به بيمارستان منتقل ميكردند, مقامات زندان او را مورد ضرب و شتم قرار دادند و منجمله با لگد به سر او زدند و با باتون او را كتك زدند كه موجب بيهوش شدن او و به كوما رفتنش شد. او گفت او خونريزي شديد از بيني و گوشهايش پيدا كرد و جراحتها و كبوديهايي برداشت. رمضان احمد كمال شكايتي را به دفتر دادستاني تهران در مورد اين موضوع تسليم كرده  است.

عفو بين الملل ميداند رمضان احمد كمال تا كنون دو عمل جراحي در داخل زندان رجايي شهر داشته است كه بصورت جداگانه زير استانداردها بوده و با ضعف مراقبتهاي بعد از جراحي دنبال شده است. از آنموقع به بعد او دچار عفونت شده كه بنظر ميرسد منتهي به فلج ناقص بازويش شده است.

مقامات ايران اغلب زندانياني را كه نياز به مراقبت هاي پزشكي دارند را به بيمارستان انتقال ميدهد, اما سازمان عفو ​​بين الملل مي داند كه زندانيان هميشه از مراقبت هاي پزشكي كافي برخوردار نميشوند و در عوض به سادگي به زندان بازگردانده ميشوند. چه اينكارعمدا يا بخاطر غفلت باشد, عدم ارائه مراقبت هاي پزشكي كافي براي زندانيان نقض تعهدات بين المللي حقوق بشر در ايران است. انكار درمان پزشكي ممكن است نقض ممنوعيت مطلق شكنجه و بدرفتاري در ماده 7 ميثاق بين المللي حقوق مدني و سياسي, كه ايران عضو آن است بحساب بيايد. ماده 12 ميثاق به طور خاص, حق هر فرد براي برخورداري از  بالاترين استاندارد هاي قابل حصول براي سلامت جسمي و رواني را به رسميت مي شناسد. سازمان ملل متحد قواعد حداقل استاندارد براي رفتار با زندانيان (قوانين ماندلا) همچنين اينرا بيان ميكند كه زندان بايد مراقبت پزشكي لازم براي زندانيان را بدون تبعيض (با قوانين 24-35) فراهم كند (قوانين 24-35). قانون 27 (1) قوانين ماندلا ميگويد كه "زندانياني كه درمان تخصصي يا عمل جراحي نياز دارند بايد به موسسات تخصصي و يا بيمارستان هاي غيرنظامي منتقل شوند.

مقررات زندانهاي ايران نيز بصورت معمول توسط زندان و مقامات قضايي به تمسخر گرفته ميشود. مقررات اينرا حكم ميكنند كه اداره زندانهاي ايران تصريح ميكند كه يك زنداني كه از شرايط پزشكي جدي رنج ميبرد و قابل درمان در داخل زندان نميباشد, يا اينكه اگر در زندان بماند شرايطش وخيم ميشود, بايد تضمين شود كه مرخصي بيماري داشته باشند تا بتوانند درمان لازمه را دريافت كنند.

قوانين بين المللي از كشورها  ميخواهد  به انجام تحقيقات فوري, بي طرفانه, مستقل و كامل در مورد همه ادعاهاي مربوط به شكنجه و بدرفتاري هاي ديگر اقدام كرده و كساني را كه مسئول آن هستند را  به عدالت بسپارد, و اطمينان حاصل شود كه قربانيان دسترسي به يك درمان موثر و دادخواهي, از جمله توانبخشي را داشته باشند
در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید

#ایران ‫#‏تهران‬ ‫#‏اوین‬ ‫#‏رجایی_شهر‬ ‫#‏گوهردشت‬ ‫#‏معلمان‬ ‫#‏اهواز‬ ‫#‏اردبیل‬ ‫#‏زاهدان‬ ‫#‏زنان‬ ‫#‏جوانان‬ ‫#‏زندانيان‬ ‫#‏دانشگاه‬ ‫#‏دانشجو‬ ‫#‏زندان‬ ‫#‏حقوق_بشر‬ ‫#‏اعدام‬ #
اعتراض

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر