۱۳۹۷ بهمن ۲۱, یکشنبه

۴۰ سال مصاف ملت ایران با دیکتاتوری – فصل سوم



درگذشت شاملو – احمد شاملو شاعر و نویسنده بزرگ معاصر ایران در سن ۷۵ سالگی در مرداد ماه درگذشت.


وقایع و رویدادهای سال ۱۳۸۰

خرداد ۱۳۸۰ – روی کار آمدن دوباره خاتمی

مهم‌ترین قضیه دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی اعلام رسمی وجود عوامل خودسر در وزارت اطلاعات بود که عامل قتل‌های زنجیره‌ای اعلام شدند. در قتلهای زنجیره‌ای بدست مأموران و عوامل استخدامی وزارت اطلاعات، نویسندگان، شاعرانی  از جمله داریوش و پروانه فروهر، محمد جعفر پوینده و محمد مختاری به طرز فجیعی به قتل رسیدند.

دو دوره ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی به ویژه دوره نخست آن، آبستن اتفاقات و بحران‌ها و کارشکنی‌های بزرگ و کوچک بسیاری بود که نقطه اوج آن در ۱۸ تیرماه ۱۳۷۸ با حمله به کوی دانشگاه اتفاق افتاد.

۲۰ شهریور- انفجار مرکز تجارت جهانی در نیویورک (۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ ) بنام برج های دوقلو

صبح روز ۱۱ ستپامبر، ۱۹ تن از اعضای القاعده، چهار هواپیمای تجاری – مسافربری را ربودند. هواپیماربایان، دو هواپیما را در فاصله‌های زمانی گوناگون به برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک زدند. در نتیجه، همه مسافران به همراه عده بسیاری که در ساختمان‌ها حضور داشتند، کشته شدند. هر دو ساختمان، پس از دو ساعت به‌طور کامل ویران شده و فروریخت و آسیب‌های زیادی به ساختمان‌های پیرامون زدند. گروه هواپیماربایان، هواپیمای سوم را به پنتاگون، واقع در ارلینگتون در ویرجینیا زدند. هواپیمای چهارم در زمینی نزدیک شنکسویل، در ایالت پنسیلوانیا، سرنگون شد. کشته شدگان این حمله‌ها ۲۹۷۴ تن بودند، که با در نظر گرفتن ۱۹ هواپیماربا در کل شمار کشته‌های این حمله‌ها به ۲۹۹۳ تن می‌رسد.

وقایع و رویدادهای سال ۱۳۸۱

تیر ماه- زمین لرزه در شهرستان بوئین زهرا در جنوب استان قزوین

 زمین لرزه ای به قدرت ۶.۵ ریشتر در بوئین زهرا، باعث کشته شدن بیش از ۲۶۰ تن و زخمی شدن۱۵۰۰ تن شد.

۲۳ مرداد – افشای پروژه بمب اتمی

بر اساس گفته کارشناسان موشکی و اتمی، برنامه مخفی بمب سازی اتمی که اولین بار ۲سایت نطنز و اراک آن توسط شورای ملی مقاومت در آمریکا رمزگشایی شد. این پروژه تا کنون حدود ۷۰۰میلیارد دلار هزینه بصورت مستقیم و همین حدود نیز خسارت‌های جانبی داشته است.

علیرغم هزینه‌های سنگین و کلان این پروژه ضدملی، دست آخر حاکمیت بر اثر فشارهای بین المللی حاضر به عقب نشینی شده و تن به سیمان کردن سایت اتمی نطنز داد.

وقایع و رویدادهای سال ۱۳۸۲

۵ دی – زلزله‌ای مهیب در بم


 زلزله ای به قدرت ۶.۳ ریشتر شهر بم در استان کرمان را لرزاند و بیش از ۷۰ هزار تن زیر آوار جان باختند. یازدهم دی‌ماه همان سال، دکتر اسماعیلی، رئیس شورای شهر بم گفته بود با توجه به اینکه در برخی مناطق بم ۱۰۰ درصد منازل بر اثر زلزله تخریب شده‌اند، تعداد تلفات بیش از ۵۰ هزار نفر است. در اثر این زمین‌لرزه ۷۰ درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شدند.



۳۰ تیر – قتل زهرا کاظمی براثر ضربه مغزی

زهرا کاظمی خبرنگار ایرانی تبار کانادایی در حین عکسبرداری از تجمع خانواده های زندانیان در مقابل زندان اوین بازداشت و در اثر ضربات وارده شکنجه‌گران بدستور سعید مرتضوی، روز ۳۰ تیر جان سپرد مقامات رسمی ایران اعلام کردند که زهرا کاظمی در اثر ضربه مغزی در گذشته است.

وقایع و رویدادهای سال ۱۳۸۴

۲۶ فروردین – ناآرامی‌های اهواز

 شورشی تند در ۲۶ فروردین ۱۳۸۴ بود که در آغاز توسط ایرانی‌های عرب، به مدت ۴ روز رخ داد. در ابتدا، وزیر اطلاعات گفت که تنها یک نفر در این حوادث کشته شده، با این وجود، یک مقام بیمارستانی در اهواز گفت که بین ۱۵ تا ۲۰ نفر در این حادثه جان باختند.

۲۵ خرداد- آغاز اعتراضات سراسری و بزرگ مردم ایران

اعتراض عمومی مردم به نتایج اعلام شده انتخابات قلابی سال ۸۸ و راهپیمایی‌ها در خیابان‌های مرکزی تهران آغاز شد. این اعتراضات تا چندین ماه سراسر حاکمیت را به لرزه درآورد.

ندا آقاسلطان، در محله‌ی امیرآباد تهران به ضرب گلوله مأموران کشته شد. انتشار فیلم کوتاهی از لحظات جان سپردن وی بعنوان پربیننده‌ترین مرگ یک انسان در تاریخ بشریت ثبت شد.



۱۲ مرداد – احمدی‌نژاد برای بار دوم با تقلب و رأی سازی بر مسند ریاست جمهوری نظام ولایت فقیه نشست.

۵ و ۶ دی – تظاهرات توده‌های خشمگین مردم تهران در تاسوعا و عاشورا

تظاهرات گسترده و بزرگ مردم در روزهای تاسوعا و عاشورا و شب عاشورا (شام غریبان) در شهرهای مختلف ایران شکل گرفت.

این تظاهرات در روز عاشورا با حضور میلیونی مردم در تهران و سایر شهرهای ایران صورت گرفت. درگیری‌های روز عاشورا، خونین‌ترین رویارویی بین مردم و نیروهای سرکوبگر از زمان آغاز اعتراضات بود.

مطابق خبر بولتن ویژه خبرگزاری ایرنا، تعداد کشته‌شدگان روز عاشورا در شهرهای مختلف ایران ۳۷ نفر بوده است. در جریان تظاهرات روز عاشورا در تهران دست کم پانزده تن از تظاهرکنندگان به ضرب گلوله نیروهای سرکوبگر کشته شدند. در جریان تظاهرات روز عاشورا در تبریز نیز دست‌کم چهار تن از تظاهرکنندگان در درگیری با مأموران ضدشورش کشته شدند.


اسامی شماری از جانباختگان روز عاشورا از این قرار است:

مهدی فرهادی راد، ۳۴ ساله بر اثر اصابت دو گلوله به سر و سینه کشته شد.

محمدعلی راسخی نیا، ۴۰ ساله، بر اثر اصابت گلوله ساچمه شکاری

امیر ارشدی، ۳۰ ساله، علت مرگ نامشخص

شهرام فرج‌زاده، ۳۰ ساله، بر اثر زیر گرفته شدن توسط خودروی نیروی انتظامی

سیدعلی موسوی حبیبی، ۴۲ ساله، بر اثر اصابت گلوله

جهانبخت پازوکی، ۵۰ ساله، علت مرگ نامشخص

شاهرخ رحمانی، بر اثر زیر گرفته شدن توسط خودروی نیروی انتظامی

مرد ناشناس، ۳۱ساله، علت مرگ اصابت چاقو

زن ناشناس ۴۳ ساله، علت مرگ احتمالاً سقوط یا تصادف

شبنم سهراب، ۳۴ ساله، بر اثر زیر گرفته شدن توسط خودروی نیروی انتظامی

امیرارشد تاجمیر، ۲۵ ساله، بر اثر زیر گرفته شدن توسط خودروی نیروی انتظامی

مصطفی کریم بیگی



ادامه دارد…

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#چهل_سال_دیکتاتوری 
#چهل_سال_شکست‎
#ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر