۱۳۹۷ اسفند ۴, شنبه

گزارش نقض حقوق بشر در ایران در هفته ای که گذشت

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه ۲۷ بهمن تا روز جمعه سوم اسفند ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه و صدور احکام حبس، قتل و اذیت و آزار زندانیان بودیم.



اعدام:
در هفته‌ای که گذشت دست‌کم یک زندانی در ایران به دار آویخته شد.
سحرگاه روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن‌ماه یک زندانی به نام رضا سارانی به اتهام قتل در زندان مرکزی زاهدان اعدام شد. این زندانی که از ۴ سال پیش تا زمان اعدام در این زندان محبوس بود، به علت سکته ناقص نیمی از بدنش فلج شده و از رسیدگی‌های پزشکی محروم بود.
-در هفته آخر بهمن ماه خبر اعدام سه زندانی دیگر در این ماه منتشر شد. یکی از این زندانیان میلاد درزاده نام داشتکه ۲۵ ساله بود. بنا به گفته نزدیکان وی قرار نبود میلاد در این روز اعدام شود و به طور ناگهانی این تصمیم گرفته شد.
همچنین روز چهارشنبه ۱۰ بهمن ماه دو زندانی در زندان رجایی شهر کرج به اتهام قتل اعدام شدند. یکی از اعدام شدگان مهدی کوهخوانی نام داشت و از بند ۱۰ زندان رجایی شهر به سلول انفرادی منتقل شده بود.

-شایان ذکر است که به خانواده محمد کلهر، دانش آموز و کودک- مجرم بروجردی که چهار سال قبل به اتهام قتل معلم خود بازداشت و به اعدام محکوم شده، اطلاع داده‌اند که حکم وی بزودی اجرا خواهد شد.

بازداشتها 
-روز یکشنبه ۲۸ بهمن نیروهای اداره اطلاعات سنندج به منزل آرمان وفایی از اعضا حزب وحدت ملی شاخه کردستان یورش برده و وی را بازداشت کردند. همزمان در این روز شاهو فرجی، یکی دیگر از اعضای حزب مذکور را در خیابانهای این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.
-روز یکشنبه ۲۸ بهمن نیروهای امنیتی در شهر سنندج ذکریا نقشبندی، یکی از اعضای جمعیت سبز کردستان را به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد اپوزیسیون، در محل کارش بازداشت کردند. نیروهای امنیتی پس از بازداشت وی، به منزل پدری‌اش یورش برده و اقدام به تفتیش منزل و ضبط وسائل شخصی ذکریا نمودند.
-همزمان در این روز مأموران امنیتی یک فعال کرد به نام افشین شیخ الاسلامی وطنی را در منزل پدری‌اش در شهر سنندج بازداشت کردند.
-روز یکشنبه ۲۸ بهمن یک شهروند کرد به نام فرزاد حسینی ۳۰ ساله اهل کامیاران توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت شد.
-عصر روز یکشنبه ۲۸ بهمن، یوسف فرهادی بابادی، عضو کمپین محیط زیستی «صدای پای آب» به همراه برادرش در حین بازگشت از یک مراسم ختم، توسط نیروهای امنیتی در شهرکرد بازداشت شد.
-عصر روز یک شنبه ۲۸ بهمن نیروهای اداره ا طلاعات مریوان به منزل ایرج رحیم زاده، ۴۰ ساله یکی از فعالین محیط زیست یورش برده و وی را بازداشت کردند.
-عصر روز دوشنبه ۲۹ بهمن یکی از فعالین کارگری اهل سنندج به نام اقبال شعبانی بازداشت شد. اقبال شعبانی بازرس سندیکای کارگران خبازان شهر سنندج بود که پس از بازداشت از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.
-یک شهروند اهل سقز با نام آرام بهرامی ۳۰ ساله از سوی نیروهای اداره اطلاعات به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد اپوزیسیون بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.
روز سه شنبه ۳۰ بهمن یک شهروند کرد به نام سلمان عابدی، اهل سنندج به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد اپوزیسیون حکومت ایران بازداشت شد. بازداشت این شهروند کرد بدون ارائه مجوز قانونی و همراه با ضرب و شتم صورت گرفته است.

– همچنین در هفته ای که گذشت به دنبال حادثه انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در محور خاش_زاهدان، که منجر به کشته شدن دهها تن از پاسداران شد، دادستان مرکز سیستان و بلوچستان اعلام کرد که هشت نفر را در این رابطه بازداشت کرده‌اند.

احضاریه‌ها
محمدناصر درویش، پدر حمزه درویش، زندانی سنی مذهب محبوس در زندان رجایی شهر کرج، روز دوشنبه ۲۹ بهمن در پی احضار تلفنی در اداره اطلاعات رشت حاضر شد و مورد بازجویی قرار گرفت. گزارش شده ماموران از آقای درویش خواسته اند که فرزندش را متقاعد کند تا از شکایتش از بازجوی خود صرف نظر کند.
امیر چمنی، فعال مدنی ساکن تبریز که روز پنجشنبه ۲۵ بهمن از زندان این شهر آزاد شده بود روز شنبه ۲۷ بهمن با دریافت احضاریه‌ای به شعبه ۱۹ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز احضار شد. در این احضاریه از وی خواسته شده جهت دفاع از اتهام انتسابی در این شعبه حاضر شود.

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان 
–عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد رفتار مقامات ایرانی با آرش صادقی ظالمانه بوده و شکنجه محسوب می شود. فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل در بیانیه خود نوشت: «مقامات ايرانی به طور عامدانه آرش صادقی را از مراقبت‌های پزشكی محروم كرده‌اند و به اين ترتيب درد و عذاب او را افزايش داده و ظلم ناشی از حكم به غايت ناعادلانه او را دو چندان كرده‌اند.»
-روز چهارشنبه اول اسفند ماه، سیدتوحید قریشی و حمزه درویش که از روز ۱۷ بهمن ماه در انفرادی و اعتصاب غذا به سر می‌بردند، پس از ۱۵ روز به سالن ۲۱بند ۷ بازگردانده شدند.
این دو زندانی در حالیکه لباسهایشان پاره و خونی بود و هنوز آثار کبودی و شکستگی در ناحیه پا و دستشان مانده بود، به داخل بند بازگردانده شدند. دست چپ حمزه درویش بر اثر ضرب و شتم ترک برداشته، مچ پای راست او نیز آسیب جدی دیده و توانایی تکان دادن و یا حرکت دادن آن را ندارد.
همچنین سیدتوحید قریشی نیز از ناحیه دو دست و پای چپ آسیب جدی دیده و دچار شکستگی و ترک شده است.
-روز چهارشنبه اول اسفند مختار اسدی معلم کرد و عضو کانون صنفی معلمان که پس از اعتراض معلمان در سنندج بازداشت شده بود با دستان بسته به شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب سنندج منتقل شد.

-قادر محمدزاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه روز چهارشنبه اول اسفند به بهانه واهی به صورت تنبیهی به قرنطینه این زندان منتقل شد. این زندانی سیاسی که از سال ۸۴ در حال گذراندن دوران محکومیت ۲۰ ساله خود در این زندان است، به‌رغم درخواست های مکرر و بدون در نظر گرفتن اصل تفکیک جرائم تاکنون در بند غیر سیاسی زندان ارومیه تحمل حبس کرده است.

محمد بنازاده امیرخیزی، زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج با وجود وضعیت نامناسب جسمی از اعزام به بیمارستان و دریافت خدمات درمانی محروم مانده است. درخواست های مکرر این زندانی که از پارگی مینیسک پا رنج می برد با بی توجهی مسئولین زندان و دادستانی مواجه شده است.
علاوه بر مشکلات ناشی از پارگی مینیسک، این زندانی مبتلا به بیماری پروستات نیز هست، همچنین در دوران زندان به مشکلات عصبی از نوع اختلال خواب و فراموشی مبتلا شده است. آقای امیرخیزی بدلیل بیماری پروستات خود باید بصورت نوبه‌ای سونوگرافی شود.
-چهار تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ با پایان دوران حبس خود، برای اجرای حکم تبعید به شهرهای محل تبعید خود منتقل شدند
مهدی مردانی به سیب و سوران، ابوالفضل صحرایی به سربیشه، مهرداد رضایی به سرباز و مجتبی شکری به تایباد تبعید شدند.
این شهروندان بنا بر حکم دادگاه، باید مدت ۲ سال را در شهرهای یاد شده سپری کنند.

صدور احکام
میثم بهرام آبادی شهروند محبوس در بند ۴ زندان اوین روز شنبه ۲۷ بهمن توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” از طریق شعارنویسی به ۷ ماه و ۱۵ روز حبس تعزیری و تحمل ۶۲ ضربه شلاق محکوم شد. این شهروند اهل کرج در تاریخ ۱۰ دی ماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

قتلهای خودسرانه
– شامگاه شنبه ۲۷ بهمن یک کولبر به نام بختیار حسنی اهل بانه در جریان شلیک مستقیم نیروهای مرزی مستقر در مرز “هنگژال” کشته شد. مأموران این کولبر کرد را در دهستان ننور بدون هشدار قبلی از فاصله نزدیک هدف قرار دادند.
– روز شنبه ۲۷ بهمن یک کاسبکار بلوچ به دنبال تعقیب و گریز توسط مأموران نیروی انتظامی در مسیر خاش-زاهدان جان خود را از دست داد. این راننده نیسان که برای تامین زندگی خود و خانواده اش کاسبی می‌کرد تحت تعقیب مأموران نیروی انتظامی قرار گرفت و براثر تصادف جان خود را از دست داد.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #نقض_حقوق_بشر #زندانی_سیاسی 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر