۱۳۹۷ بهمن ۲۰, شنبه

۴۰ سال مصاف ملت ایران با دیکتاتوری – فصل دوم

وقایع و رویدادهای سال ۱۳۶۸

۱۳ خرداد – مرگ خمینی و جانشینی خامنه ای
خمینی در خرداد ماه ۶۸ در سن ۸۷ سالگی با مرگ روبرو شد. 
خمینی قبل از مرگش در روز ۶ فروردین ۶۸ دستور عزل آیت الله منتظری که در آن زمان جانشین وی بود را صادر کرد.

علت عزل منتظری هم این بود که ایشان پس از اطلاع یافتن از اعدام‌های زندانیان سیاسی دو نامه در اعتراض به این اقدام ضدانسانی به خمینی، نوشته بود. آیت الله منتظری از اعدام‌های ۶۷  به عنوان «بزرگترین جنایت در جمهوری اسلامی» یاد کرده بود، که در آینده از خمینی «چهره‌ای سفاک و خونخوار» ترسیم می‌کند.

به این ترتیب در حالی که خمینی حاضر نشده بود کسی را برای جانشینی خودش معرفی کند، علی خامنه ای جانشین خمینی شد.

۲۲ تیر ـ ترور عبدالرحمان قاسملو دبیر کل حزب دموکرات کردستان

عبدالرحمان قاسملو دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران در اتریش ترور شد. قاسملو برای مذاکره با نمایندگانی که از جانب حاکمیت ولایت فقیه به اتریش رفته بودند، اقدام کرد. اما در همان محل توسط تیم های تروریستی وابسته به نظام ترور شد. وی در آن هنگام ۵۹ ساله بود.

۱۲ مرداد ـ نام علی اکبر هاشمی رفسنجانی بعنوان چهارمین رئیس جمهور از صندوقهای رأی بیرون آمد. وی پیش از این در سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۸ رئیس مجلس بود.


وقایع و رویدادهای سال ۱۳۶۹

۳۱ خرداد ـ وقوع زلزله‌ای ویرانگر در شمال ایران

ساعت ۳۰ دقیقه و ۱۳ ثانیه بامداد روز پنجشنبه در استان گیلان زلزله ‌ای ویرانگر به بزرگی ۷.۷ در مقیاس ریشتر رخ داد. این زلزله در رودبار، منجیل و لوشان موجب کشته شدن نزدیک به ۳۵ هزار نفر، مجروح شدن ۶۰ هزار نفر و بی خانمانی بیش از۵۰۰ هزار نفر شد.










۲۲ مهر ـ بازدید آقای گالیندوپل، گزارشگر ویژه ی حقوق بشر سازمان ملل از چند زندان در ایران.

اعتراضات بزرگ مردمی در شهرهای مختلف کشور در دهه ۷۰

اعتراض ۳۰ هزار نفره مردم زنجان در مرداد ماه ۱۳۷۰

اعتراض بزرگ مردم شیراز در فروردین‌ماه ۱۳۷۱

اعتراضات مردم اراک در اردیبهشت ۱۳۷۱

تظاهرات مردم  بوکان و کشته و مجروح شدن دهها تن از مردم در خرداد ماه ۱۳۷۱

اعتراض سراسری مردم قزوین در ۱۲مرداد ۱۳۷۳

تظاهرات بزرگ و عمومی در اسلام‌شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۳۷۴


تظاهرات خونین مردم در مشهد

روز ۹ خرداد ۱۳۷۱ ماموران شهرداری مشهد در پی اقدام به تخریب خانه‌های مسکونی فاقد پروانه در انتهای خیابان طبرسی مشهد با اهالی درگیر شدند. در این تظاهرات مردم مشهد اقدام به تصرف مسلحانه کلانتریهای ۳ و ۴ کردند.

تظاهرات بزرگ مردم قزوین

در تظاهرات و اعتراض سراسری مردم قزوین در ۱۲مرداد ۷۳ مردم و جوانان این شهر، تقریباً تمامی نهادهای وابسته به دولت را به آتش کشیدند.

پس از آن مهندس مهدی بازرگان در مصاحبه با روزنامه آلمانی «فرانکفورتر روندشاو» گفت: «…در ایران… کوچک‌ترین حرکات، تجمعات مردم، اعتصابات کارگران یا دانشجویان، به‌دلیل ترس از گسترش آنها، با خشونت سرکوب می‌گردد. به‌عنوان مثال، در وقایع شهر قزوین… تعداد زیادی را کشتند. آنها بسیاری از مردم را اعدام کردند… مردم در اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، در صفوف تحویل گرفتن قند و شکر، رژیم را نفرین کرده، به آن فحش می‌دهند». وی در همین مصاحبه درباره پایه مردمی حکومت می‌گوید: «شاید بیشتر از ۵درصد نباشد».












۳۰ دی ۷۳ -درگذشت مهندس بازرگان اولین نخست وزیر ایران پس از پیروز انقلاب در سال ۱۳۵۷

مهندس مهدی بازرگان سیاستمدار، استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآن در سن ۸۷ سالگی در ژنو درگذشت. او نخستین، نخست وزیر ایران پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ و نخستین دانشیار دانشگاه تهران بود.

خرداد ۷۶ -روی کارآمدن خاتمی با شعار اصلاحات

انتخابات نمایشی هفتمین دوره ریاست جمهوری در ۲ خرداد ۱۳۷۶ برگزار شد. در این انتخابات نمایشی محمد خاتمی از صندوقهای رأی بیرون کشیده شد.

قتل‌های زنجیره ای در دومین سال ریاست جمهوری خاتمی

قتل‌‌های زنجیره ای، پرونده‌ای است که با ربوده‌شدن مجید شریف، نویسنده و مترجم در ۲۸ آبان ۱۳۷۷ آغاز، و سپس با کاردآجین شدن داریوش و پروانه فروهر در اول آذر ماه۷۷  مشهور شد. محمد مختاری و محمدجعفر پوینده، دو عضو کانون نویسندگان ایران، دیگر قربانیان برجسته این پرونده بودند.

در آذر ۱۳۷۷ پروانه و داریوش فروهر در خانه خود به طرز فجیعی با ضربات چاقو کشته شدند. در همان اوان محمد مختاری و محمدجعفر پوینده از اعضای کانون نویسندگان ایران ربوده شده و سپس جسد خفه شده آنها پیدا شد.

علاوه بر اینها حمید حاجی زاده و کارون فرزند ۱۰ ساله اش، مجید شریف، پیروز دوانی، حمید مصدق، صادق چوبک، سهراب شهیدثالث،  معصومه مصدق نیز به شیوه‌های فجیعی به قتل رسیدند.

این پرونده پس از مدتی در خرداد ۷۸ یک قربانی دیگری گرفت. سعید امامی از مقام‌های ارشد وزارت اطلاعات که سرنخ تمامی این قتلهای سیاسی و زنجیره‌ای در دست وی و در بازداشت بود به قتل رسید. درباره علت قتل وی اعلام شد که او در زندان با خوردن داروی نظافت خودکشی کرده است..

در نیمه دی‌ماه همان سال، وزارت اطلاعات اعلام کرد، شماری از کارمندان خودسر این وزارت خانه، مرتکب این قتلها شده‌اند. اما هیچگاه نه وزیر اطلاعات، و نه هیچیک از مقامات ارشد حکومتی، محاکمه نشدند.


۱۸ تیر- درگیریهای خونین در کوی دانشگاه تهران

در ساعات اولیه بعد از نیمه شب پنج‌شنبه ۱۷ تیر ۷۸ شمار زیادی از دانشجویان در خوابگاه دانشگاه تهران به تظاهرات ضدحکومتی دست زده و علیه اختناق و سانسور شعار دادند و در خیابان امیرآباد راهپیمایی کردند.


 با شروع تظاهرات در داخل و خارج كوي اميرآباد, محل خوابگاه دانشجويان دانشگاه تهران, نيروهاي بسيج، انتظامي، لباس شخصي ها و انصار حزب الله پس از مدت كوتاهي در كوي حضور پيدا كرده و شروع به سركوب وحشيانه‌ی دانشجویان كردند. آنها با تخريب اتاقها و در هم شكستن وسایل دانشجويان و پرتاب آنان از طبقات بالاي ساختمانها و كشتن حداقل يك نفر و مضروب و زخمي كردن صدها دانشجو چهره واقعی دولت اصلاحات! را به نمایش گذاشتند.

در جریان این درگیریها عزت ابراهیم نژاد بدست مأموران انتظامی به شهادت رسید.

ادامه دارد…

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#چهل_سال_ديکتاتوري 
#چهل_سال_شکست
#ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر