۱۳۹۷ بهمن ۲۱, یکشنبه

۴۰ سال مصاف ملت ایران با دیکتاتوری – فصل چهارم


وقایع و رویدادهای سال ۱۳۹





۲۰ شهریور- قیمت دلار به ۲هزار و ۶۰۰ تومان رسید و افزایش چشمگیری یافت

۱۳ آبان- ستار بهشتی، در زیر شکنجه جان باخت

وقایع و رویدادهای سال ۱۳۹۲

۲۴ خرداد- نام حسن روحانی پس از محمود احمدی نژاد از صندوقهای رأی بیرون آورده و بعنوان رییس جمهور حاکمیت ولایت فقیه اعلام کردند.

وقایع و رویدادهای سال ۱۳۹۵

۵ آذر – حادثه ریلی مرگبار روز ۵ آذر ماه بر اثر برخورد قطار در محور سمنان ـ دامغان  یکی از مرگبارترین حوادث ریلی ایران پس از حادثه نیشابور، رخ داد. دو قطار مسافربری در حوالی ایستگاه هفت‌خوان، در محور سمنان ـ دامغان با یکدیگر برخورد کردند. در پی برخورد دو قطار، چهار واگن از ریل خارج و پنج واگن نیز دچار حریق شد. در این حادثه ۴۷ نفر از هموطنانمان کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند.

۳۰ دی – ساختمان پلاسکو، آسمانخراشی در آتش و دود

ساعت ۷:۵۹ صبح روز پنجشنبه ۳۰ دی‌۹۵، ساختمان پلاسکو از طبقه هشتم به بالا دچار حریق شد. حوالی ساعت ۱۱:۳۰ و در حالی که شمار زیادی از آتش‌نشانها در داخل ساختمان در حال کنترل آتش بودند، همه ساختمان پلاسکو به طور عمودی فرو ریخت و منهدم شد. در آتش سوزی پلاسکو براساس اعلامهای رسمی ۲۲ نفر در جان خویش را از دست دادند و ۲۳۵ نفر مصدوم و سه هزار کارگر بیکار شدند.

دی ماه- سکونت در قبرهای خالی

در دی ماه سال ۱۳۹۵ خبر از کارتن‌خواب‌هایی منتشر شد که در قبرها سکنی دارند و در آنها می‌خوابند. ۵۰ کارتن‌خوابی که اطراف و درون گورستان بزرگ نصیرآباد باغستان در حومه شهریار ساکن بودند و دست‌کم در ۲۰ گور ساکن شده بودند. گزارشها حاکی از آن بود که در هر گور یک نفر و گاهی هم سه تا چهار نفر زندگی می‌کنند. انتشار این خبر موجی از خشم و انزجار مردم را برانگیخت.


۱۹ دی ماه : اعلام مرگ علی اکبر هاشمی رفسنجانی

وقایع و رویدادهای سال ۱۳۹۶

۲۴ تیر- جان باختن اصغر نحوی پور بر اثر شلیک مستقیم نیروی انتظامی

روز شنبه ۲۴تیرماه۹۶، اصغر نحوی پور، هنگامی که در مترو تهران دید که یک آخوند، مزاحم یک زن جوان شده است، با وی درگیر شد. نحوی‌پور توسط مأموران نیروی انتظامی آتش به اختیار، هدف قرار گرفت و از ناحیه شکم زخمی شد و پس از دستگیری جان سپرد.

وزارت اطلاعات و مأموران آن، اجازه گرفتن مراسم برای نحوی پور را به خانواده‌اش ندادند و باشگاه برادر وی که پهلوان در آن تمرین میکرد به مدت یک ماه تعطیل شد.

۱۲ مرداد: حسن روحانی برای بار دوم بر مسند قدرت تکیه زد.

۷ دی – شروع اعتراضات و شورش سراسری مردم ایران

از صبح روز هفتم دی ماه، تظاهرات بزرگی در مشهد در اعتراض به گرانی و سیاستهای اقتصادی دولت روحانی شروع شد. این تظاهرات و اعتراض بسرعت در سایر شهرهای ایران گسترش پیدا کرد و دو هفته پیاپی ادامه یافت.

مردم در شهرهای مختلف با شعارهای مرگ بر خامنه‌ای، مرگ بر اصل ولایت فقیه، مرگ بر دیکتاتور، گرانی بهانه است کل نظام نشانه است، وای به روزی که مسلح شویم، میکشم میکشم آنکه برادرم کشت، اصلاح طلب اصولگرا دیگه تمومه ماجرا، خامنه ای قاتله ولایتش باطله، بر خواست آزادی در ایران تاکید نمودند.

عده زیادی از جوانان در شهرهای مختلف بر اثر شلیک نیروهای سرکوبگر جان خویش را از دست دادند و دهها تن نیز زیر شکنجه در شکنجه‌گاهها و دخمه‌های عوامل ولایت جان باختند.

در شورش سراسری مردم در دیماه ۹۶ نزدیک به ۸ هزار نفر دستگیر و ۴۵ نفر از جوانان بر اثر شلیک مأموران انتظامی و اطلاعاتی و یا زیر شکنجه جان خود را از دست دادند.
مهمترین رویدادها در سال ۱۳۹۷

فروردین ماه: از روزهای آغازین فروردین ماه اعتصاب و اعتراض بازاریان و کسبه در کردستان شروع شد. اما به مرور زمان گسترده‌تر شد. به طوری که برخی گزارش‌ها حکایت از آن داشت که بازاریان شهرستان‌های مریوان و سقز نیز روز سه شنبه «با بستن مغازه‌ها و پهن کردن سفره خالی به این اعتصاب پیوستند.

۲۷ فروردین – آغاز اعتراضات و شورش در کازرون

اعتراضات گسترده مردم کازرون به طرح تقسیمات جدید که با درگیریهای گسترده با مأمورین انتظامی و ضدشورش همراه شد. در درگیریهایی که بین مردم و مأموران سرکوبگر انتظامی رخ داد ۴ تن از جوانان این شهر بر اثر شلیک نیروهای سرکوبگر جان باختند.



۲۴ ارديبهشت – اعتصاب کارگران کارخانه هپکو

در شهر اراک کارگران شرکت هپکو دست به اعتصاب زدند. این کارگران به عملکرد سهامدار و وضعیت شرکت و عدم تحقق مطالباتشان معترض بودند.

۱ خرداد- آغاز اعتصاب سراسری کامیونداران

کامیون‌داران از روز اول خرداد ۱۳۹۷ در ۲۸۶ شهر از ۳۱ استان ایران، دست به اعتصاب زده و به مدت ۱۲ روز وضعیت حمل و نقل در ایران را فلج کردند. آنها خواستار بالا بردن حق حمل بار براساس وضعیت قیمتها بودند.

۱۸ خرداد- خروج آمریکا از توافق برجام

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد در جریان سخنرانی‌اش که ۱۱ دقیقه طول کشید، اعلام کرد که کشورش از توافق برجام خارج می‌شود.

۴ تیر – اعتصاب بازاریان تهران  بخش بزرگی از بازاریان تهران در اعتراض به رکود حاکم بر بازار، بالا رفتن بی‌سابقه نرخ ارز دست به اعتصاب زده و اقدام به تجمع و راهپیمایی کردند. حرکت اعتراضی بازاریان پایتخت یک روز پس از تجمع فروشندگان موبایل در پاساژ علاءالدین و بازار چارسوق در تهران صورت گرفت.

مغازه داران خیابان‌های مولوی، شوش، چهار راه سپهسالار و اسلامبول نیز به دیگر بازاریان و کسبه معترض پیوستند. در شهریار، کرج، قشم، بندرعباس و مشهد نیز مردم در اعتراض به گرانی به خیابان آمده و مغازه‌داران دست به اعتصاب زدند.

شمار زیادی از معترضان توسط نیروهای ضدشورش دستگیر شدند.

۱ مرداد – دور دوم اعتصاب کامیونداران

از روز اول مرداد ماه، دور دوم اعتصاب کامیونداران در سراسر ایران در ۱۴۴ شهر از ۳۱ استان گسترش یافت. این اعتصاب بمدت ۱۳ روز ادامه داشت.

۱۷ شهریور- اعدام سه زندانی بیگناه کرد

بامداد روز ۱۷ شهریور سه زندانی سیاسی کرد بنامهای زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی در زندان رجایی شهر اعدام شدند.


۲۱ شهریور – اعتصاب سراسری در شهرهای کردستان

از صبح روز ۲۱ شهریور در شهرهای مختلف کردستان یک اعتصاب سراسری در اعتراض به مشکلات اقتصادی و معیشتی و همچنین در اعتراض به اعدام زندانیان سیاسی کرد همچون رامین حسین پناهی دست به اعتصاب زدند.

اول مرداد – موج سوم اعتصاب سراسری کامیون‌داران

کامیونداران سراسر ایران پس از آنکه به مطالباتشان دست نیافتند،  از روز اول مرداد ماه دست به اعتصاب مجدد زدند. این اعتصاب در ۳۲۳ شهر گسترش یافت.

رانندگان کامیون‌ در اعتراض به کمبود کرایه، کاهش سهمیه سوخت و گران شدن لوازم خودرو مثل لاستیک اعتصاب کردند.

در اعتصاب سراسری کامیون‌داران، بیش از ۲۵۶ نفر از رانندگان کامیون دستگیر شدند. دستگیرشدگان از جمله ۳۵ نفر در استان فارس، ۱۵ نفر در استان قزوین، ۱۳ نفر در استان اصفهان، ۷ نفر در استان البرز و ۳ نفر در استان تهران بودند.



۲۲ مهر- اعتصاب سراسری معلمان از روز ۲۲ تا ۲۴ مهر ماه، معلمان ایران در ۱۰۴ شهر و ۳۳۷ مرکز آموزشی دست به اعتصاب زدند. معلمان خواستار رسیدگی به مطالباتشان مانند وضع اقتصادی نامناسب، حقوق پایین، و تأخیر در پرداخت طلب‌هایشان عنوان کرده و خواهان آزادی معلمان زندانی شدند.

آبان ماه- اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه

کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه در شوش دست به اعتصاب زدند. کارگران همراه با همسر و فرزندان خود اقدام به راهپیمایی‌ها کردند. اعتراض کارگران در روز جمعه ۲۵ آبان به نماز جمعه شوش کشیده شد. کارگران سخنان امام جمعه را قطع کرده و پس از پشت کردن به او شعار «پشت به دشمن، رو به میهن» سر‌دادند. همچنین آنها در این روز به نشانه اعتراض تابوت نمادین شرکت نیشکر هفت‌تپه را در یک تشییع جنازه نمادین، تشییع کردند. آنها در طول مسیر شعار «مرگ بر ستمگر – درود بر کارگر» سر دادند.

۱۰ آبان – دور چهارم اعتصاب سراسری کامیونداران

کامیون‌داران روز پنجشنبه ۱۰ آبان‌ دور چهارم اعتصاب سراسری خود را در شهرهای مختلف آغاز کردند.

آبان ماه – اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران(واحد اهواز)

کارگران گروه ملی صنعتی اهواز، دست به اعتصاب و تظاهرات زدند. این اعتصاب مدت ۳۸ روز به درازا کشید. در تاریخ ۱۹ آذر کارگران معترض شرکت فولاد در اعتراضات خود اقدام به پوشیدن کفن کردند.

علاوه بر کارگران نیشکر هفت تپه در شوش و همچنین کارگران گروه ملی صنعتی فولاد در اهواز، کارگران پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، شهرداری‌ها، از جمله کارگران خوزستانی بودند که اعتراض، تجمع و یا اعتصاب کردند.

۲۲ آبان- دور دوم اعتصاب فرهنگیان

فرهنگیان برای بار دوم از روز ۲۲ تا ۲۴ آبان دست به اعتصاب سراسری زدند. این اعتصاب ۳۴۸ مرکز آموزشی و تحصیلی را دربرگرفت.

۱ دی – آغاز دور پنجم اعتصاب کامیونداران

کامیون‌داران روز اول دی ماه دور پنجم اعتصاب سراسری خود را در شهرهای مختلف آغاز نمودند.

۱۲ دی: کشاورزان شهرهای مختلف در شهر اصفهان در اعتراض به قطع حق‌آبه دست به یک تجمع بزرگ زدند.

برای دانلود کتاب ۴۰ سال مصاف ملت ایران با دیکتاتوری روی لینک زیر کلیک کنید


اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#چهل_سال_دیکتاتوری 
#چهل_سال_شکست‎
#ایران

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر