۱۳۹۷ اسفند ۵, یکشنبه

سرنوشت نامعلوم دو زندانی محکوم به اعدام اهوازی در بند ۲۰۹ زندان اوین

از سرنوشت دو زندانی محکوم به اعدام اهوازی که به زندان اوین منتقل شده بودند، اطلاعی در دست نیست. 


به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام سرنوشت دو شهروند عرب اهل شوش عبدالله كرملاچعب و قاسم بيت عبدالله (عبداللهی) پس از انتقال به بند ۲۰۹ زندان اوین نامعلوم و در ابهام است.
خانواده عبدالله کرملاچعب و قاسم بیت عبدالله بیش از یک ماه و نیم است که از عزیزانشان بی خبر هستند.
قاسم بيت عبدالله (عبداللهی) فرزند عبدالله و عبدالله کرملاچعب ۳۴ ساله فرزند عباس از اهالی شوش، در تاریخ ۲۹ مهر ۹۴ به همراه بيش از ۵۰ نفر از جوانان اهل سنت مناطق اطراف شهرهای شوش، دزفول و شاوور توسط اداره اطلاعات بازداشت شدند.
این دو زندانی در بازداشتگاه های اداره اطلاعات شوش، اهواز، اصفهان، يزد تحت شديدترين شكنجه جسمی و روحی قرار گرفتند. اين دو شهروند اهل سنت بعد از ارجاع پرونده به اهواز، جهت اخذ اعتراف و پرونده سازی، سه بار با اعدام ساختگی شکنجه شدند.
خانواده این دو زندانی در سال ۹۶ موفق به ملاقات با فرزندانشان شدند.
این دو زندانی محکوم به اعدام در دی ماه سال ۹۷ به زندان اوین منتقل شدند. خانواده های این دو زندانی پس از انتقال ایشان به زندان اوین تا این تاریخ موفق به ملاقات با ایشان نشده و در بی خبری و نگرانی از وضعیتشان به سر می برند.
طبق دادنامه شماره 9609976122100184 شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز، قاسم بیت عبدالله به اتهام محاربه از طريق مشاركت در تشكيل گروه جندالفاروق و شركت در تيراندازی به تكيه عزاداری حسينی در دزفول جهت برهم زدن امنيت كشور، و عبدالله کرملاچعب به اتهام محاربه از طريق مباشرت در تشكيل و رهبری و هدايت گروه جندالفاروق به قصد برهم زدن امنيت كشور به اعدام محكوم شدند.
حكم اعدام اين دو شهروند عرب در ديوان عالی كشور شعبه ۴۳ بررسی شد. اما بدليل ايرادهای وارده به حكم شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز پرونده ایشان به شعبه هم عرض شعبه سوم دادگاه انقلاب اهواز منتقل شد. در نهایت شعبه سوم حکم اعدام را صادر و پرونده را به تهران ارسال کرد.
ایرادهای وارده به حکم عبارتند از تناقضات در گزارش های اوليه و اعترافات اجباری گرفته شده از آنها در اداره اطلاعات، اعلام كارشناس اسلحه مبنی بر عدم تطابق پوكه های منتسب به صحنه جنايی با اسلحه مكشوفه، اختلاف ماشين مهاجمان با ماشين افراد بازداشت شده، گفته های شهود مبنی بر بودن عبدالله در شاوور در ساعت و تاريخ حادثه صفی آباد دزفول، وجود گزارشی از اداره اطلاعات مبنی بر شركت اين دو در تيراندازی شهر شوش در محرم ۹۵ (در صورتی كه آنها در بازداشت اداره اطلاعات بودند!!) و چندين مورد ديگر می باشند.
عبدالله كرملاچعب پیش از این در سال ۱۳۹۲ به اتهام نشر مذهب اهل سنت بازداشت و به دو سال زندان و تبعيد شد. دو هفته پس از آزادی وی حادثه صفی آباد دزفول رخ داد که او و ده ها تن از جوانان منطقه بازداشت شدند.
شایان ذكر است كه در حادثه صفی آباد، در سال ۹۴، در مراسم عزاداری حسينی دزفول دو نفر كشته و دو نفر مجروح شدند. گفته می شود سبب تيراندازی تصفيه حساب شخصی بوده است.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #زندان_اوین #چهل_سال_شکنجه #نه #به_اعدام

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر