۱۳۹۷ بهمن ۱۳, شنبه

گزارشی از وضعیت بازداشت شدگان در زندان شيبان اهواز

در ماههای مهر، آبان و آذر ۹۷، صدها نفر از شهروندان عرب در شهرهای مختلف با پرونده سازی توسط اطلاعات سپاه يا اداره اطلاعات بازداشت شدند. در بين بازداشت شدگان دانش آموزان، دانشجویان، زنان و دهها شهروند سالمند وجود دارند  که همچنان بلاتکلیف پشت ميله های زندان ها و بازداشتگاهها محبوس هستند.



به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام، به گزارش فعالان اهوازی بازداشت شدگان اخير كه به زندان شيبان منتقل شده اند، در بندهای 4، 5 و8 تقسيم شدند. حدود ۱۰۰ تن از بازداشت شدگان به بند 4، بیش از ۱۶۰ تن به بند 5 و بیش از ۴۰ تن دیگر از بازداشت شدگان به بند 8 منتقل شدند.
علاوه بر زندان شيبان، دهها تن دیگر به زندانهای سپيدار اهواز، زندان فجر دزفول، زندان همدان و زندان اوين منتقل شده اند. آخرین اخبار حاکی از تداوم بازداشت برخی دیگر از بازداشت شدگان در بازداشتگاههای اطلاعات سپاه و اداره اطلاعات است. بسیاری از خانواده ها از سرنوشت فرزندانشان اطلاعی ندارند.
مناسب نبودن شرایط بهداشتی زندان، عدم رسيدگی پزشکی به زندانيان بيمار، تراکم بالای تعداد زندانیان، نبود سيستم گرمايشی در سرمای زمستان مشكل بازداشت شدگان را دوچندان كرده است.
يكی از بازداشت شدگان كه اخير با قرار وثيقه آزاد شده به فعالان حقوق بشر گفت: «تعداد زندانيان در زندان شيبان خيلی زياد هستند. در هر بند 4 تا 5 اتاق وجود دارد و در هر اتاق بين 25 تا 30 نفر وجود دارد.» 
اين زندانی اضافه كرد: «وضعيت درمانی و بهداشتی در زندان خيلی بغرنج است. بطوری كه فقط زندانيان بيمار با وضعیت بسیار وخيم اجازه دارند هفته ای يك بار به درمانگاه زندان مراجعه كنند. اما از فرستادن آنها به بيمارستان جلوگيری می شود. برای مثال «علی خسرجی» كه در دستش پلاتين گذاشتند نياز به عمل جراحی در بيمارستان دارد. اما از انتقال او به بیمارستان بیرون زندان جلوگيری بعمل می آید.»
اين زندانی آزاد شده می گويد: «برای تعداد زيادی از بازداشت شدگان وثيقه های سنگينی صادر شده. اما به مرحله اجراء گذاشته نشده است و بازداشت شدگان در بلاتكليفی بسر می برند. چند تن از عوامل اطلاعات از جمله زارع، خليلی و ذولفقاری، علاوه بر شكنجه بازداشت شدگان، برای آنها پرونده سازی می كنند تا از اجرای وثيقه آنها جلوگيری شود.»

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #زندان_شیبان #چهل_سال_شکنجه #زندانی_سیاسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر