۱۳۹۷ دی ۱۲, چهارشنبه

گزارش کمی و کیفی اعدامها در سال ۲۰۱۸ در ایران



در سال ۲۰۱۸ حداقل ۱۱ زندانی سیاسی اعدام شدند. این امر در مقایسه با سال ۲۰۱۷به خوبی نشاندهنده اینست که آخوندهای حاکم بر ایران به دلیل ترس و وحشت از خیزشهای مردمی برای مهار مردم دست به اعدام زندانیان سیاسی می زنند.
در ماه سپتامبر زندانیان سیاسی رامین حسین پناهی؛ لقمان مرادی و زانیار مرادی علیرغم محکومیت‌های جهانی در یک گروه جمعی در زندان رجایی شهر اعدام شدند. همچنین دو پیشمرگه حزب دمکرات کردستان ایران به نامهای احمد شباب و ناصر عزیزی که در درگیری با سپاه زخمی و دستگیر شده بودند، تحت عنوان محاربه اعدام شدند. سه زندانی سیاسی بلوچ در زندان مرکزی زاهدان با اسامی درمحمد شه بخش، اسماعیل شه بخش و حیات الله نوتی زهی نیز به اتهام محاربه اعدام شدند.
یک زندانی سیاسی کرد دیگر به نام کمال احمدنژاد تحت عنوان محاربه به اتهام قتل یک عضو سپاه پاسداران در میاندآوب اعدام شد.
در فوریه (بهمن ماه) سیدحبیب رحمانی و مهدی حردانی دو شهروند عرب اهوازی در محل و اتهام نامعلوم اعدام و خبر اعدام ایشان از طرف اداره اطلاعات اهواز به خانواده های آنان داده شد.
محمد ثلاث باباجانی درویش گنابادی نیز در ماه ژوئن (خرداد ماه) به اتها قتل یکی از افراد نیروی انتظامی در زندان رجایی شهر اعدام شد. البته برای همگان روشن بود که اعدام محمد ثلاث فقط برای جمع کردن اعتراضات دراویش در تهران بود.



اعدام کودک مجرمان در سال ۲۰۱۸
با وجود منع اعدام مجرمان کمتر از ۱۸ سال در اعلامیه حقوق بشر، حاکمان ایران در سال ۲۰۱۸ نیز دست به اعدام ۶ زندانی کودک – مجرم زدند. در زندان رجایی شهر (گوهردشت کرج) ابوالفضل چزانی ۱۹ ساله که در ۱۴ سالگی به اتهام قتل در یک دعوای خیابانی دستگیر شده بود، پس از ۵ سال حبس اعدام شد. در همین زندان امید رستمی ۲۲ ساله، به اتهام قتل در ۱۷ سالگی و امیرحسین پورجعفر به اتهام قتل در ۱۶سالگی اعدام شدند.
یک زن کودک – مجرم به نام زینب سکاوند ۲۴ ساله پس از ۷ سال حبس، همراه با تعدادی دیگر از زندانیان در یک اعدام جمعی در زندان عادل آباد اعدام شد. زن دیگری به نام محبوبه مفیدی به اتهام قتل همسر خود در ۱۷ سالگی در زندان نوشهر اعدام شد. علی کاظمی نیز که در سن ۱۵ سالگی به اتهام قتل بازداشت شده بود در زندان بوشهر اعدام شد. او هنگام اعدام ۲۲ سال سن داشت.

اعدام در ملاعام در سال ۲۰۱۸

اعدام در ملاعام از دیگر شیوه‌های سرکوب در #ایران برای مهار خشم و نفرت مردم از دیکتاتوری ولایت فقیه است. این نوع اعدام‌ها در شهرها و در مقابل دیدگان مردم بخصوص کودکان انجام می شود.
در سال میلادی ۲۰۱۸ مشخصا اکثر اعدامهای جمعی به اتهام سرقت مسلحانه اختصاص داشت. وقتی به گرانی، تورم، فقر فراگیر در جامعه از طرفی و خشم، تنفر و نارضایی عمومی از حاکمیت ولایت فقیه می نگریم، علت را می توان در ترس و وحشت نیروی حاکم از مردم و رودررویی آنان با نیروها و مأموران سرکوبگر جستجو نمود.
نمونه اثباتی این امر اعدام بهمن ورمزیاری جوانی بود که پس از سرقت مسلحانه از یک طلافروشی کلیه موارد مسروقه و خود را با ابراز پشیمانی تحویل داده بود. فرد طلافروش نیز رضایت داده بود. اما او را اعدام کردند تا دیگر کسی سلاح بدست نگیرد. این اعدام واکنشهای گسترده ای در فضای مجازی به همراه داشت.

اعدامهای جمعی در زندان‌ها
اعدامهای جمعی در ایران سابقه ای ۴۰ ساله دارد. از جمله می توان به اعدامهای دهه شصت، قتل عام گروهی زندانیان در سال ۶۷، قتل عام زندانیان عقیدتی سیاسی اهل سنت در سال ۹۵ اشاره کرد. در سال گذشته نیز تعدادی از اعدام ها به صورت گروهی انجام شده است. در سال ۲۰۱۸حداقل ۲۲ اعدام در گروههای ۳ تا ۱۲ نفره انجام شد.
برخی اعدامهای جمعی در میادین شهرها با اتهام سرقت مسلحانه و به قصد ایجاد رعب و وحشت انجام شد. در تهران یک گروه ۸ نفره نیز به اتهام داعش اعدام شدند. پرجمعیت ترین اعدام در زندان کرمان در دسامبر (آذر ماه) بود که ۱۲ زندانی به اتهام جابجایی و حمل مواد مخدر اعدام شدند.

صدور حکم اعدام زندانیان سیاسی و کودک مجرمان

یکم. زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در سال ۲۰۱۸
در سال ۲۰۱۸ حداقل ۱۰ زندانی سیاسی به اعدام محکوم شدند. سه فعال سیاسی از هموطنان اهوازی؛ یکی از زندانیان عقیدتی سیاسی اهل سنت زندان رجایی شهر، سه زندانی سیاسی کرد و سه تن از زندانیان سیاسی بلوچ در زندان زاهدان به اعدام محکوم شدند.
فعالان عرب اهوازی علی خسرجی ۲۵ ساله، حسین سیلاوی ۲۹ ساله و ناصر خفاجی (مرمضی) ۳۲ ساله به اتهام شرکت در عملیات مسلحانه علیه مراکز امنیتی در اهواز به اعدام محکوم شدند.
به حکم دادگاه تجدید‌نظر ارومیه پس از ۹ سال حبس؛ زندانی عقیدتی سیاسی اهل سنت کامران شیخه به اعدام محکوم شد.
محی الدین ابراهیمی، ارسلان خودکام و هدایت عبدالله پور در زندان مرکزی ارومیه، عبدالحمید میربلوچ زهی، عین الله قنبرزهی و جاوید دهقان در زندان زاهدان به اعدام محکوم شدند. اتهام این زندانیان محاربه اعلام شده است.

دوم. محکومیت ۵ #کودک_مجرم به اعدام

پنج کودک – مجرم در سال ۲۰۱۸ به اعدام محکوم شدند. شایان سعیدپور کودک مجرم زندان سنندج، پویان از تهران که در ۱۷ سالگی مرتکب جرم انتسابی شده و رضا کودک مجرم ۱۴ ساله در اصفهان همگی به اتهام قتل به اعدام محکوم شده اند.
همچنین حکم اعدام یک زندانی کودک – مجرم به نام صالح شریعتی نوجوانی که در سن شانزده سالگی به اتهام قتل دستگیر شده بود توسط دیوان عالی ایران تایید شد.
پسر جوانی به نام مهرداد نیز که ۴ سال پیش در ۱۷ سالگی به اتهام قتل بازداشت شده بود، در تهران به اعدام محکوم شد.
#زندانیان_سیاسی
#نه_به_اعدام
#حقوق_بشر

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر