۱۳۹۷ بهمن ۶, شنبه

یک و نیم عدد نان لواش سهمیه روزانه نان زندان اوین

 گزارشی مختصر از زندان اوین

گزارشی که پیش رو دارید در صحبت همکاران ما در کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام، با یکی از زندانیان زندان اوین تهیه شده که در آن به مسائل و مشکلات زندانیان و اخاذی از آنها پرداخته است.


 در بندهای زندان اوین تراکم جمعیت بسیار بالاست. در یک اتاق ۲۰ تا ۲۵ نفر زندانی هستند که اکثریت کف خواب هستند. 
 غذای زندان بسیار بی کیفیت است از سویای مخصوص طیور در غذاها استفاده می شود و اصلا قابل خوردن نیست. سبزیجات و مواد پروتئینی اصلا وجود ندارد. برنج نیم پز بعلاوه سویا غذای روزانه زندانیان است.
فروشگاه برخی مواد غذایی را با کیفیت نامرغوب، در میزان محدود، با قیمتی بسیار هنگفت به فروش می رساند. قیمت اجناس حداقل ۲۰ درصد گرانتر از قیمت معمول بیرون از زندان است. 
فروشگاه هر بیست روز یکبار میوه می آورد که علاوه بر کمیت پایین، قیمت بالایی دارد. بر اساس آیین نامه زندان با هر وعده غذایی یک نان بایستی به زندانی داده شود. اما هم اکنون سهمیه نان در کل روز یک و نیم نان لواش با کیفیت بسیار بد است. به زندانیان گفته می شود اگر نان اضافه می خواهید، لیست بدهید از قبل پولش را پرداخت کنید تا برایتان نان بخریم. هر نان سنگگ را ۲۰۰۰ تومان می فروشند. زندانیان پول ندارند که روزانه برای یک نان  ۲۰۰۰ تومان و ماهیانه  ۶۰۰۰۰ تومان پول بدهند. حتی برای مواد شوینده بهداشتی و کیسه زباله هفتگی ۲۰ هزار تومان از هر زندانی پول گرفته می شود.
هر کسی که به دلیل فقر قادر به پرداخت این پول نباشد، می بایست برای زندان کار خدماتی از قبیل جمع آوری زباله، جاروکشی و ... بکند. 
بر اساس سهمیه، به هر زندانی می بایست یک ژیلت، یک تاید، یک شامپو و یک حوله کوچک، خمیردندان و مسواک داده شود. الان ۴ ماه است که خمیردندان و مسواک و حوله کلا حذف شده است. بقیه مواد بهداشتی را تقریبا به نصف تقلیل داده و شامپو هر دو ماه یک عدد داده می شود. 
در خصوص بیماری ها رسیدگی وجود ندارد. حتی برای سرماخوردگی نیز دارو و درمان نیست. پزشکان روزانه تعداد کمی را ویزیت می کنند. در هر سالن با جمعیت بیش از ۲۰۰ نفر روزانه ۵ نفر می توانند ویزیت شوند. اگر زندانی با هر مشکلی بتواند ویزیت شود دارو وجود ندارد. ماموران زندان در پاسخ زندانیان می گویند باید فرد خیری پیدا شود که دارو بخرد و زندان چنین مسئولیتی را قبول نمی کند.  

در خصوص تماسهای تلفنی زندانیان با خانواده شان، در بند ۴ زندان اوین یک ال کارت تلفن به قیمت ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود.
در بند ۸ زندان اوین که ۸۰۰ زندانی محبوس هستند، چهل عدد تلفن وجود دارد و فقط در شبانه روز  ۱۲ ساعت می توان از آن استفاده کرد. هر زندانی به طور رسمی نیم ساعت فرصت تماس با بیرون از زندان را دارد. اما یک سوم از وقت استفاده از تلفن صرف ورود شماره های مربوطه به ال کارتهایی میشود که امکان تماس را فراهم می‌سازد.
 مشکل دیگر این است که با هر تلفن فقط چند دقیقه میتوان صحبت کرد و زمان باقیمانده را باید به چند نوبت تقسیم کرد. علاوه بر آن در زندان اوین مسئولان زندان با پارتی بازی و گرفتن پول وقت تلفن را به طور مساوی بین همه تقسیم نکرده و در عمل می فروشند. این مشکل باعث شده بر سر تماس تلفن بین  زندانیان عادی تنش و در مواردی اصطکاک ایجاد می‌شود.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #زندان_اوین #نان #چهل_سال_شکنجه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر