۱۳۹۷ دی ۱۱, سه‌شنبه

جمعبندی نقض حقوق بشر در ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی


با امید به فرارسیدن روز آزادی مردم ایران، روزی که دیگر در ایران سخن از شلاق، سرکوب، اعدام و زندان علیه مردم نباشد، جمعبندی نقض حقوق بشر در سال ۲۰۱۸ میلادی را تقدیم هموطنان عزیز می‌کنیم.
کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، در پایان سال میلادی ۲۰۱۷ نیز گزارش نقض حقوق بشر در ایران را منتشر کرد.
لازم به توضیح است که آنچه ما در گزارش حاضر به آن پرداختیم ابعاد بسیار اندک و البته بخش برجسته تری از سرکوب گسترده در ایران است. دیکتاتوری ولایت فقیه در مواجهه با طوفان مهارناپذیر نارضایتی‌های فزاینده عمومی تلاش دارد که هم روشهای تازه تری کشف کند و هم به روشهای مخفی‌تر و کم هزینه تر روی بیاورد.


این گزارش در سه فصل تقدیم می‌شود:

فصل اول :
آمار کمی #اعدام ها، #بازداشت ها و قتل های خودسرانه 
مقدمه
۴۰ سال است که مردم ما در کوچه و خیابانهای ایران و حتی در منازل شخصی‌شان تامین و امنیت ندارند و به بهانه های مختلف بازداشت می‌شوند. اما سال ۲۰۱۸ به دلیل اوجگیری قیام‌ها، اعتراضات سراسری و اعتصاب و تحصن اقشار مختلف، دستگیری‌ها نیز گسترده‌تر شده و اقشار بیشتری را دربرگرفته است.
آمار بازداشتهای سال ۲۰۱۸ نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. به گفته رییس هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران: «هر ساعت ۵۰ نفر وارد زندان‌ها می‌شوند».
با این حساب هر روز ۱۲۰۰ زندانی و هر سال ۴۳۸ هزار نفر در ایران به زندان می‌روند که این عدد حدود ۵.۰ درصد کل جمعیت کشور می‌شود. به تعبیری از هر ۲۰۰ ایرانی، هر سال یکی به زندان می‌رود.
به گفته موسوی چلک آمار ورودی سالیانه زندان‌ها، ۴۲۰ تا ۴۳۰ هزار نفر است. بر اساس گفته‌های مسئولان سازمان زندان‌ها، سال گذشته تعداد زندانیان در ایران بین ۲۲۰ تا ۲۴۰ هزار نفر بوده است.
این آمار را با اطلاعات موجود در پروفایل ایران در مرکز داده «World Prison Brief» مقایسه کردیم. این سایت اطلس زندان‌های جهان است و در آن اطلاعات و آمار معتبری نظیر تعداد زندانیان و نرخ زندانی بودن هر کشور قابل دسترس است. طبق اعلام این مرکز بین‌المللی در تابستان ۲۰۱۸، جمعیت زندانیان ایران ۲۳۰ هزار نفر و نرخ زندانی ۲۸۴ در هر ۱۰۰ هزار نفر است.
در آخرین رده‌بندی WPB ایران از نظر تعداد زندانی در رتبه نهم جهان ایستاده است. رتبه ایران از نظر نرخ زندانی، مقام ۳۷ است. بر اساس اطلاعات این سایت تعداد کل زندان‌های ایران در سال ۲۰۱۷، ۲۵۳ و ظرفیت رسمی آنها ۱۴۰ هزار زندانی است.
در یک نمونه مشخص رئیس کل دادگستری استان خوزستان با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۴۰هزار زندانی در زندانهای کشور وجود دارد و ظرفیت برای نگهداری از این جمعیت کافی نیست، گفت:«ظرفیت زندان‌های این استان 5 هزار نفر است اما 12 هزار محکوم در حال حاضر در زندان‌ها حضور دارند.»
رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی ایران می‌گوید آمار زندانیان در ایران از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۹۵ حدود ۳۳۳ درصد رشد داشته است.
رشد سرسام آور زندانها و زندانیان در ایران که به گفته خود عوامل سرکوب در یک دوره ۳۰ ساله ۳۳۳ درصد رشد داشته است، نشانگر درگیری و رویارویی یک ملت بزرگ با حاکمیت ضدمردمی است که بر کشورمان ایران حاکم است.

#زندانیان_سیاسی
#نه_به_اعدام
#حقوق_بشر
#ایران

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر