۱۳۹۴ فروردین ۷, جمعه

يك نظام ضد مردمي پا برجا نمي ماند و رفتني است...





اينهمه سركوب براي چيست ؟گزارش نقض حقوق بشر در ماه اسفند93 در ايران
1.  اعدام :  69  زندانی در شهرهای شیراز، بم و بندرعباس ، اهواز و تهران اعدام شدند. يكي از موارد اين اعدامها در این ماه ،  اعدام ۴ زندانی در اراک، اعدام 3  جوان در زندان مرکزی رشت، اعدام 2 نفر در کرمانشاه در ملاءعام و اعدام یک زن و هفت مرد،  اعدام ۱۰ زندانی دیگر در شیراز، اعدام 6 زندانی سنی مذهب در زندان رجایی شهر کرج و اعدام ۱۵ زندانی در زندان قزلحصار کرج را نام برد بوده است بسياري از اين اعدامها بدون آنكه علني شود صورت گرفته است.
در همين رابطه ، در داخل زندانها بعد از اين اعدامهاي بيرحمانه،  جو متشنجي در زندان رجایی شهر و تجمع خانواده اعدامیها در مقابل زندان بوجود آمد ، درپی انتقال حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی، جهانگیر دهقانی، صدیق محمدی و سیدهادی حسینی از سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج به سلول انفرادی، درب تمام سالن‌ها بسته شد و ماموران گارد در راهروی مرکزی زندان مستقر شدند.
2. نقض حقوق مليتها و اقليتهاي قومي : این ماه همچنین با تداوم تعرض به حقوق اولیه اقلیت‌های قومی و دینی در ایران همراه بود که در بارزترین آنها، بیش از هفت ماه بی خبری از یک مبلغ مذهبی سنی مذهب، بازداشت یکی دیگر از طلاب اهل سنت، بازداشت یک شهروند نیکشهری توسط ماموران امنیتی نقاب دار و کشته شدن یک شهروند غیرنظامی بلوچ در شلیک ماموران انتظامی و بازداشت و احضار تعدادی از اعضای مکتب قرآن در بوکان، سقز و سنندج بود.
همچنين بازداشت گرداننده صفحه کمپین زبان مادری، بازداشت آیدین ذاکری در مشگین شهر و بی خبری از وضعیت علی رضایی، فعال مدنی اشاره کرد.
همچنین طی بازی تیم فوتبال فولاد خوزستان و الهلال عربستان در روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند ماه نیروی انتظامی اقدام به بازداشت گروهی صد‌ها تن از تماشاگران عرب کرد.
 3. نقض حقوق مذاهب: در ماه اسفند شاهد تبعیض و آزار واذیت متعدد هموطنان بهايي بودیم بازداشت دو عضو یک خانواده بهایی در یزد، بازداشت و شروع محکومیت 3 شهروند بهایی در تنکابن، بازداشت خسرو دهقانی، شهروند بهایی در اصفهان نشر گردید. همچنين حمله به خانه ي آنها و هجوم و تفتیش ماموران اطلاعات قرار گرفته که بعد از تفتیش کامل کلیه کتاب‌ها، جزوات، عکس‌های مربوط به مسایل اعتقادی آن‌ها به اضافه کامپیو‌تر، لپ تاپ، گوشی‌های موبایل همگی جمع آوری و ضبط گردیده و از آنان نیز خواسته شده شده دردسترس باشند تا در صورت نیاز به اداره اطلاعات احضار شده مورد بازجویی قرار گيرند. .
4. نقض حقوق مسيحيان و دراويش : در زمینه حقوق شهروندان درویش مسلک نیز کماکان مانند سابق شاهد آزار و اذیت این هموطنان بودیم از این زمره، بازداشت صالح مرادی از دراویش شیراز و بستری شدن مصطفی دانشجو، درویش زندانی، در بخش سی‌سی‌یو بیمارستان بود.
 در رابطه با نقض حقوق شهروندان مسیحی و به‌خصوص نوکیشان مسیحی گزارش های شکایت روحانی زندان از کشیش فرشید فتحی و برگزاری جلسه دادگاه برای ابراهیم فیروزی در این ماه منتشر شد.
 5. نقض حقوق زنان : در این ماه نیز هجمه‌های بسیاری به بانوان ایرانی شد که به پراهمیت‌ترین آن‌ها در رسانه ها، زندان زنان؛ سوله‌هایی مملو از زندانی، طرح موضوع حضور بانوان در ورزشگاه‌های فوتبال در شورای امنیت ملی و بازداشت و احضار شش فعال حقوق زنان در تهران و کردستان و احضار یکی از خوانندگان زن توسط قوه قضاییه تعدادی از خبرهای منعکس شده است.
علی جنتی، وزیر ارشاد در مراسم اختتامیه در سی امین جشنواره موسیقی فجر بار دیگر بر اینکه وزارت ارشاد هیچ مجوزی برای تک خوانی زنان صادر نکرده تاکید کرد و افزود: عده ای سعی در تحریک مردم دارند ولی دولت تسلیم نیروهای خودسر نمی شود.
یوسف طباطبایی‌نژاد٬ نماینده رهبری گفت دانشگاه‌های ایران باید سه روز زنانه و سه روز مردانه شود.وی این پیشنهاد را برای حل مسئله اختلاط دختر و پسر در دانشگاه‌ها به زعم خود ارائه کرده و افزوده در حال حاضر دانشگاه‌های زیادی وجود دارد و می‌توان دانشگاه‌ها را سه روز زنانه و سه روز مردانه کرد.

همچنین علی ملازاده عصر روز یکشنبه ۲۴ اسفند در نشست با بانوان در اردبیل اظهار کرد: وزیر کشور تاکید کردند لازم است مانکن‌های مغازه‌ها ساماندهی شده و نسبت به جمع‌آوری مانکن‌های مروج بی‌حجابی اقدام عملی به انجام برسد. جانشین قائم مقام ‌وزارت کشور گفت: مانکن‌های مروج بی‌حجابی از سطح شهر و مغازه‌ها جمع‌آوری می‌شود.
6. نقض حقوق كسبه و سركوب آنان : یک شهروند ۳۴ ساله خرمشهری به نام یونس در اعتراض به جمع کردن دکه میوه فروشی اش و در اعتراض به وضعیت معیشتی اش، مقابل شهرداری خرمشهر خود را آتش زد.
در همين رابطه مردم اهواز و خرمشهر با تجمع و اعتراض خواهان رسيدگي به اين وضعيت و نقض حقوق كسبه شدند.
7. آزادي بيان :  زندانی شدن یک شهروند رباط کریمی به اتهام توهین به رهبری، بازداشت فعالان مدنی در مراسم سالگرد مصطفی کریم‌بیگی ومحکومیت مدیرمسئول روزنامه اعتماد  و جلوگیری از از نشست ادبی کانون نویسندگان ایران اشاره کرد.
محکومیت معصومه ضیاء به حبس تعزیری و شلاق ، بازداشت ۵ نفر از شاگردان آیت الله نکونام در قم و اخراج همسر یک زندانی سیاسی به دلیل انجام مصاحبه تعدادی از گزارشاتی بود که در سایه کم توجهی قرار گرفتند.
در يك كلام بايد گفت نقض حقوق بشر در ايران روز به روز افزايش مي يابد و علت آنهم وضعيت اسفبار و شكننده ي حاكميتي است كه مردم آنرا نميخواهند و دستگاه حكومتي با زور و اجبار ميخواهد خود را تحميل كند ولي كيست كه نداند يك نظام غير مردمي پا برجا نمي ماند و رفتني است..

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر