۱۳۹۵ اردیبهشت ۷, سه‌شنبه

سمکو خلقتی زندانی سیاسی در تبعید

#ایران - سمکو خلقتی زندانی سیاسی در تبعید



زنداني سياسي سمكو خلقتي محكوم به 15سال حبس تعزيري و 5سال حبس در تبعيد است كه تجربه حضور در زندانهاي مختلف كشور را در ايام طي شده از حبس خود دارد.
سمکو خلقتی در سال ۱۳۸۸ در شهر اراک دستگیر شد و مدتی در سلول های انفرادی اداره اطلاعات تحت شکنجه و بازجویی قرار گرفت. آنگونه که خود مدعی شد تحت این فشارها، مجبور به مصاحبه ای مبنی بر صلح آمیز بودن تاسیسات آب سنگین اراک و استفاده از آن برای بیماران سرطانی شد که این مستند تحت عنوان «زمانی برای خیانت» از جمله در شبکه پرس تی وی و همچنین در برنامه «دریچه» در شبکه مستند، روی آنتن رفت.
سمکو خلقتی سپس به زندان اوین تهران منتقل و مدتی را در بندهای ۲۴۰ و ۲۰۹ تحت بازجویی و حتی تهدید به اعدام گذراند.
در سال ۸۹1389 این زندانی سیاسی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی با اتهامات «همکاری با حزب دموکرات کردستان» و «ارائه اطلاعات برنامه صلح آمیز هسته ای ایران به بیگانگان» به ۱۰سال حبس تعزیری و ۵سال حبس در تبعید در زندان طبس، جمعا ۱۵ سال محکوم شد. وی هنگام ابلاغ شفاهی حکم توسط قاضی صلواتی تهدید شد که در صورت اعتراض، حکمش به اعدام تبدیل خواهد شد.
سمكو خلقتی از سال 1389 تا 1394 بین زندان رجایی شهر کرج و بندهای مختلف اوین جابجا شده است. او پس از محکومیت به زندان رجایی شهر منتقل شد و دوباره به بند ۲۰۹ زندان اوین بازگشت.
در سال 1392 بار دیگر سمکو خلقتی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد و در سال 1393 همراه با زندانیان امنیتی به بند ۷ سالن ۱۲ این زندان منتقل شد.
در تابستان سال 1394 با درخواست آقای خلقتی و به هدف طرح موثرتر درخواست اعمال ماده ۱۳۴ «تجمیع احکام» به زندان اراک منتقل شد. اما این ماده در مورد وی اعمال نشد و نهایتا به تازگی به زندان طبس تبعید شد.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر