۱۳۹۶ فروردین ۴, جمعه

تمدید ماموریت عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران

#حقوق_بشر #ایران -تمدید ماموریت عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران



ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران برای یکسال دیگر تمدید شد.
امروز جمعه ۴ فروردین ماه ۹۶٫در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در شهر ژنو سوییس٫قطعنامه ای تصویب شد که به موجب آن ماموریت خانم عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران برای یک سال دیگر تمدید شد. این قطعنامه با 22 رای موافق، 12 رای مخالف و 13 رای ممتنع به تصویب رسید.
در این قطعنامه از وضعیت حقوق بشر ایران انتقاد شده است. 
پیش از این چهل و یک نهاد حقوق بشری ، در نامه ای مشترک خواستار تمدید ماموریت خانم عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران شدند.
در این نامه که برای اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل ارسال شده است، به تداوم موارد متعدد نقض حقوق بشر در ایران، از مجازات اعدام برای جرائم مواد مخدر، توهین به پیامبر، روابط جنسی همجنس گرایانه و اعدام نوجوانان، تا نقض حقوق زنان به شکل های مختلف از جمله حجاب اجباری، ازدواج دختربچه ها، سیاست‌های افزایش جمعیت و… اشاره شده است. این نامه همچنین مرور کوتاهی بر نقض حقوق اقلیت‌های اتنیکی، اقلیت‌های مذهبی و مدافعان حقوق بشر دارد.
سازمان‌های امضا کننده نامه بر این باورند که در شش سال گذشته، فعالیت‌های گزارشگر ویژه نقش مهمی در آغاز اصلاحات قوانین مربوط به اعدام و همچنین وضعیت تعداد زیادی از زندانیان سیاسی و مدافعان حقوق بشر داشته است.
خانم جهانگیر از شمار بالای اعدام‌ها، استفاده از مجازات‌هایی مانند شلاق و کور کردن، اعدام مجرمان زیر سن قانونی، استفاده از شکنجه و عدم دسترسی به دادرسی عادلانه در نظام قضایی ایران اظهار نگرانی کرد.
او گفت حکومت ایران از مساله امنیت ملی برای ساکت کردن مخالفان استفاده می‌کند و فضای دموکراتیک به شدت محدود است.
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به طور ویژه به نقض حقوق زنان، کردها، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و مدنی و همچنین اقلیت‌های مذهبی، گروه‌های عرفانی، بهایی‌ها و نوکیشان مسیحی اشاره کرد.
شورای حقوق بشر سازمان ملل با تایید گزارش خانم جهانگیر از ایران خواسته است که با او همکاری کرده و اجازه دهد تا خانم جهانگیر برای جمع‌آوری اطلاعات مورد نیازش به ایران سفر کند.

  در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر