۱۳۹۵ اسفند ۲۸, شنبه

مروری بر نقض سیستماتیک حقوق بشر در زندانهای جمهوری اسلامی در سال 1395

#حقوق_بشر #ایران -مروری بر نقض سیستماتیک حقوق بشر در زندانهای جمهوری اسلامی در سال ۱۳۹۵


در گزارش پیش رو؛ به جمعبندی نقض حقوق بشر از جمله اعدام؛ قتل و خودکشی زندانیان در زندانهای نظام ولایت فقیه در ایران؛ در سال ۹۵ می پردازیم. این گزارش توسط دست اندرکاران کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام تنظیم شده است. 
بدیهی است که به دلیل شرایط اختناق و نبود یک امکان ارتباط دائمی در بسیاری از زندانهای ایران؛ این گزارش آماری کمتر از حقیقت موجود می باشد. پیشاپیش از همه دوستان و یاران و شهروندانی که به هر شکل در سال ۹۵ برای اهداف حقوق بشری در ایران تلاش کردند تشکر و قدردانی می کنیم. همچنین یاد می کنیم از همه عزیزانی که در زندانهای مخوف جمهوری اسلامی؛ رنج کشیدند و درد شلاق و شکنجه را بر بدنهای خویش تحمل کردند؛‌ یاد می کنیم و برای همه آنانی که اکنون در زندانها هستند؛ آرزوی سلامتی و آزادی داریم.

اعدامها در سال ۹۵:
در سال ۱۳۹۵ حداقل ۶۴۹ زندانی در زندانهای حاکمیت ولایت فقیه اعدام شدند. تعداد ۲۵ تن از این آمار مربوط به زندانیان سیاسی - عقیدتی اهل سنت است. این زندانیان در مرداد ماه در زندان رجایی شهر در یک جنایت جمعی؛ اعدام شدند. همچنین  محمد عبداللهی زندانی سیاسی کرد نیز در مرداد ماه در زندان مرکزی ارومیه اعدام ش..
اتهام سایر اعدام شدگان عمدتا جرائم مواد مخدر و قتل اعلام شده است.
۱۲ تن از ۶۴۹ زندانی اعدام شده زن بودند. در سالی که گذشت در صحنه های نفرت انگیز اعدام؛ 35 زندانی در ملاء عام در شهرهای مختلف اعدام شدند.
طیف سنی اعدام شدگان از ۱۸ تا ۶۰ سال بوده است.
محل اعدامها: براساس گزارشهای دریافتی؛‌ اعدامها در زندانهای مرکزی قزوین؛ کرج (زندان مرکزی؛ زندان قزلحصار و رجایی شهر)؛ مرکزی رشت؛ مراغه؛ مرکزی ارومیه؛ ساری؛ شهاب کرمان؛ دستگرد اصفهان؛ مرکزی تبریز؛ دیزل آباد کرمانشاه؛ وکیل آباد مشهد؛ جیرفت؛ تایباد؛ پارسیلون خرم آباد؛ اراک؛ بندر عباس؛ همدان و در ملاءعام در سرپل ذهاب؛ میاندوآب؛ لنگرود قم٫ساری٫تایباد و ... صورت گرفته است.

خودکشی زندانیان در سال ۹۵:
در سال ۹۵ حدود ۵۵ زندانی در زندانهای مختلف جمهوری اسلامی دست به خودکشی زدند . شماری از این خودکشی ها به زندانیان محکوم به اعدامی تعلق دارد که سالیان طولانی در انتظار اعدام بسر برده اند و یا زندانیانی که تحت فشارهای وارده از طرف زندانبانان یا عوامل آنها اقدام دست به خودکشی زدند. طبعا خودکشی آخرین کاری است که انسانی به آن مبادرت می کند. اما در زندانهای خامنه ای؛ زندانیان برای بیان وضعیت نابهنجار و اسفناک زندانها و رساندن صدای خویش اقدام به خودکشی می کنند. 
تعدادی از این خودکشی ها موفق و تعدادی نیز ناموفق بوده است.

قتل در زندانها در سال ۹۵:
۳۵ قتل و یا مرگ در زندانها و بازداشتگاههای کشور گزارش شده است. بخشی از این قتلها در بازداشتگاهها و زیر شکنجه انجام شده است. شماری از آمار قتلها؛ مربوط به زندانیان بیماری بوده که به دلیل عدم رسیدگی در زندان کشته شدند. در این بین دو زن زندانی بیمار در زندان قرچک ورامین بدلیل عدم رسیدگی پزشکی و عدم انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست دادند. 
بخشی از قتلهای رخ داده در زندانهای ایران بدلیل ایجاد باندهای مواد مخدر زیر نظر روسا و مسئولین زندان ٫از جمله رئیس زندان رجایی شهر و ایجاد شرایط دعواهای داخلی بند بوده است.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر