۱۳۹۵ اسفند ۲۴, سه‌شنبه

خلاصه ای از گزارش خانم عاصمه جهانگیر در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو

#حقوق_بشر #ایران -خلاصه ای از گزارش خانم عاصمه جهانگیر در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو 




خانم عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران٫ در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر درباره جلوگیری از دسترسی زندانیان سیاسی به خدمات پزشکی ابراز نگرانی عمیق می کند و در این رابطه به وضعیت مریم اکبری منفرد اشاره می کند که در پی تهیه یک نامه و درخواست تحقیق درباره اعدام برادران و خواهرش در تابستان سال 67 مورد اقدامات تلافی جویانه از جمله محرومیت از خدمات پزشکی قرار گرفته است.

وی شکنجه به اشکال مختلف در ایران اعمال می‌شود و نظام قضایی مجازات‌هایی همچون شلاق و کور کردن را که مصداق شکنجه هستند همچنان صادر و اجرا می‌کند. در این رابطه گزارش‌گر ویژه به وضعیت فلیمساز زندانی کیوان کریمی اشاره می‌کند که به اتهام رابطه نامشروع  از طریق دست دادن و بودن با نامحرم زیر یک سقف به ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده است.

خانم جهانگیر در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر با اشاره به آزار و اذیت و بازداشت وکلای که از حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی دفاع می‌کنند، ابراز تاسف کرد که وکیل برجسته حقوق بشر عبدالفتاح سلطانی همچنان در زندان است.

ایشان درادامه سخنرانی خود در شورای حقوق بشر درباره وضعیت نگران کننده نازنین زاغری رتکلیف شهروند ایرانی– بریتانیایی که از روز ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۵ در بازداشت به سر می برد صحبت کرد. در همین رابطه گزارشگر ویژه از ضبط گذرنامه دختر خردسال نازنین زاغری توسط مقامات و محروم کردن این کودک از دیدار با پدرش نیز انتقاد کرد.

خشونت علیه زنان تحت عنوان مقابله با بد حجابی و حراست از اخلاق از دیگر مواردی بود که خانم عاصمه جهانگیر در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر درباره آن اعلام نگرانی کرد.

وی همچنین در جلسه شورای حقوق بشر از حاکم بودن جو ترس و سانسور در ایران و ادامه بازداشت ده‌ها روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر در ایران گفت و از اعتصاب غذای‌های طولانی و مخاطره آمیز هشت زندانی سیاسی - عقیدتی علیه حبس ناعادلانه خود در ماه‌های گذشته با نگرانی و تاسف یاد کرد.

گزارشگر ویژه عاصمه جهانگیر چهار اقدام ضروری را برای تحصیل بهبود در وضعیت حقوق یشر ایران بر می شمارد:

۱. توقف اعدام و لغو کامل مجازات اعدام برای کودکان

۲. آزادی زندانیان سیاسی

 ۳.احترام به استقلال قوه قضاییه و نهادینه کردن تضمین های دادرسی منصفانه

 ۴. ندادن مصونیت به کسانی که به نام مذهب خشونت و تبعيض را ترویج و تبلیغ می کنند.

خانم عاصمه جهانگیر در پاسخ به سوالى درباره چشم انداز تحقق عدالت درباره اعدام‌هاى تابستان ٦٧  گفت: من نمى‌توانم پيش‌بينى كنم كه آيا مسئولين فجايع گذشته در نهايت به دست عدالت سپرده خواهند شد يا نه اما با اطمينان مى‌گويم كه تلاش براى دادخواهى را بايد هميشه ادامه داد.

در کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام خبرهای ما را دنبال کنید


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر