۱۳۹۷ مهر ۱۴, شنبه

به مناسبت روز جهانی معلم یاد معلمان زندانی را گرامی بداریم

شمار زیادی از معلمان کشورمان در زندان‌های ایران سالیان است با شکنجه و آزار روبرو هستند. در این میان می‌توان به نمونه‌هایی چون ارژنگ داوودی، محمد حبیبی، اسماعیل عبدی؛ مهدی فراحی شاندیز؛ ستوده فاضلی و محمود بهشتی لنگرودی اشاره کرد.



ارژنگ داوودی :
زندانی سیاسی ارژنگ داوودی یکی از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی ایران؛ معلم است. وی که دارای تحصیلات از دانشگاه تگزاس آمریکاست از سال ۱۳۸۲ در زندان‌های ایران تحت شکنجه قرار داشت و هم‌اکنون در زندان‌های استان سیستان و بلوچستان، هیچ اطلاعی از او در دست نیست.

معلم زندانی ارژنگ داوودی مانند بسیاری از تحصيل كردگان خارج كشور به ايران بازگشت اما خيلي زود از كارش در وزارت نفت اخراج شد و به تدريس و تحقيق و آموزش نسل جديد پرداخت. اما معلم بودن نيز به زعم حاكمان خوش نيامد و مهندس ارژنگ را در آبانماه ۱۳۸۲ دستگیر كردند و تحت شدیدترین شکنجه ها در سلولهای انفرادی زندان “۳۲۸” سپاه پاسداران، بند دو الف قرار دادند. ارژنگ داوودی توسط شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب، به ۱۵ سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از حقوق اجتماعی و٧٤ ضربه شلاق و تبعید به زندانهای جنوب کشور محکوم شد.

اسماعیل عبدی:
دبیر رسمی آموزش و پرورش اسلامشهر با مدرک کارشناسی ریاضی دارای ۲۱ سال سابقه تدریس است. او دیپلم فدراسیون جهانی شطرنج دارد و مربی شطرنج دانش‌آموزان رده‌های مختلف است. عبدی دبیر کانون صنفی معلمان ایران (تهران) است و از سال ۱۳۸۵ چند بار دستگیر شده ‌است. او برای بار چندم در ششم تیرماه ۱۳۹۵ توسط عوامل قرارگاه ثارالله دستگیر شد. او پس از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل گردید و پس از آن مشمول مرخصی واقع شد ولی در زمان مرخصی و علیرغم گذراندن دوره درمان توسط نیروهای قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران مجدداً بدون اطلاع قبلی از مقابل منزل ربوده و به زندان اوین منتقل شد. وی هم‌اکنون به همراه محمود بهشتی لنگرودی، دبیر کل سابق کانون صنفی معلمان ایران در بند ۴ زندان اوین محبوس است.

محمد حبیبی:
محمد حبیبی فعال صنفی و عضو هیات مدیره کانون صنفی معلمان در روز ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۷؛ همراه با ۱۴ فعال صنفی در تجمع مسالمت آمیز شورای هماهنگی در مقابل سازمان برنامه و بودجه با ضرب و شتم و خشونت زیاد دستگیر شد. وی سپس به سلول های انفرادی اطلاعات سپاه منتقل شد.
آقای حبیبی اسفند سال ۹۶ نیز در شهریار و در برابر مدرسه‌ای که تدریس می‌کرد با خشونت بازداشت شد اما پس از ۴۴ روز با سپردن وثیقه‌ای ۲۵۰ میلیون تومانی آزاد گردید.

روح الله مردانی
روح الله مردانی، معلم و دانشجوی دانشگاه تهران که در اواخر بهمن‌ماه سال ۹۶ به دلیل حضور در اعتراضات سراسری دیماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود، در دادگاه بدوی به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و ” اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی” به تحمل ۶ سال حبس و دو سال محرومیت از حقوق اجتماعی از جمله ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.
با دخالت حراست آموزش و پرورش حقوق این معلم زندانی که به بهانه غیبت از همان ماه اول بازداشت قطع شده است، شرایط موجود امنیت شغلی ایشان را تهدید می کند.

محمود بهشتی لنگرودی
محمود بهشتی لنگرودی فعال صنفی و از اعضای ارشد و تاثیرگذار هیئت مدیره و دبیر کل سابق کانون صنفی معلمان ایران است که در سه حکم مجزا با حکم قاضی صلواتی و قاضی مقیسه مجموعا به ۱۴ سال زندان محکوم شده است. او هم اکنون در بند چهار زندان اوین، دوران محکومیت خود را میگذراند.
محمود بهشتی لنگرودی نخستین بار در تابستان سال ۱۳۸۳ یک ماه بازداشت شد که با سپردن وثیقه آزاد شد بود و دادگاه پرونده او را مختومه اعلام کرد. دستگیری بعدی محمود بهشتی در ۲۵ اسفندماه سال ۱۳۸۵ و بعد از تجمع ۴ روزه بیش از ۳۰ هزار معلم روبروی مجلس بهارستان بود، و منجر به صدور حکم ۴ سال زندان تعلیقی در دادگاه قاضی صلواتی برای وی شد. در اردیبهشت سال ۱۳۸۹ بهشتی در پی اعتصاب غذا در خانه در اعتراض به وضعیت دیگر معلم زندانی رسول بداقی بازداشت شد و به مدت ۲ ماه در زندان اوین بود و این بار توسط دادگاه قاضی صلواتی به ۵ سال زندان تعزیری محکوم شد

ستوده فاضلی
خانم ستوده فاضلی، زندانی سیاسی ۶۶ ساله ای است که در زندان اوین دوران حبس خود را می‌گذراند. او معلم و از کارمندان با سابقه آموزش و پرورش است که نزدیک به ۳۰ سال در آموزش و پرورش خدمت کرده است. ستوده فاضلی، اکنون با مشکلات متعدد پزشکی روبرو است. وی پیش‌تر مبتلا به سرطان بود که دوره های شیمی درمانی را به تازگی به پایان رسانده است.
وی اواخر سال ۸۹ توسط وزارت اطلاعات بازداشت و پس از گذراندن ۳۱ روز در بند ۲۰۹ اوین، در بهار سال ۹۰ بصورت موقت آزاد شد. اما اندکی بعد به دادگاه انقلاب احضار و توسط ابوالقاسم صلواتی محاکمه شد. ودر تاریخ ۹ تیرماه ۹۵ مجددا بازداشت و برای تحمل سه سال حبس تعزیری به بند زنان اوین منتقل گردید.

مهدی فراحی شاندیز:
مهدی فراحی شاندیز مهندس برق و دبیر دبیرستان‌های تهران از سال ۱۳۹۰ در زندان بر اثر شکنجه دچار ضایعه بینایی و مشکل ناشنوایی یک گوش شده است. او پس از گذشت ۷ سال با پرونده سازی‌های مختلف به اتهام دادن شعار بر علیه خامنه ای و دیکتاتوری، باید تا سال ۱۴۰۴ در زندان بماند.

علی اکبر باغانی:
علی اکبر باغانی، نایب رئیس کانون صنفی معلمان ایران که در رابطه با پرونده سال ۸۹ خود از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی، به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک‌سال حبس تعزیری و ۱۰ سال تبعید به شهرستان زابل محکوم شده بود به این شهر اعزام شد.
دبیرکل کانون صنفی معلمان با پایان حکم زندان در آخرین روزهای اسفند‌ماه سال ۹۴ از زندان آزاد و بنابر نظر دادستانی عمومی تهران تا قبل از اعزام به تبعیدگاه با قرار وثیقه در مرخصی کوتاه مدت بود. حکم تبعید به شهرستان زابل از اردبیهشت ۹۵ اجرا شد و او اکنون در زابل در یک تبعید ظالمانه است.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #معلم  #زندان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر