۱۳۹۷ مهر ۱۰, سه‌شنبه

انتقال زینب سکاوند برای اعدام و اعتراض عفو بین الملل

زینب سکاوند زنی که متهم است در ۱۷ سالگی مرتکب قتل شده به همراه ۴ زندانی دیگر جهت اجرای حکم اعدام به سلولهای انفرادی زندان ارومیه منتقل شدند.



به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام؛ از چهار زندانی دیگر تاکنون نام دو زندانی به نام‌های چنگیز ایرانی از بند روان درمانی و موسی جاجیلو از بند ۳-۴ مشخص شده است.
سازمان عفو بین‌الملل عنوان کرده زینب سکانوند احتمالا روز سه‌شنبه دهم مهرماه (دوم اکتبر) اعدام می‌شود.

سازمان عفو بین‌الملل خواستار لغو فوری حکم اعدام قریب‌ الوقوع زینب سکانوند شده است. عفو بین‌الملل نسبت به اعدام زینب سکانوند، زندانی ۲۴ ساله کرد در روز دهم مهرماه ابراز نگرانی کرده است. به گفته عفو بین‌‌الملل مقامات زندان از خانواده سکانوند خواسته‌ بودند برای آخرین ملاقات به زندان مراجعه کنند.
زینب سکاوند به همراه ۴ تن دیگر از زندانیان، روز دوشنبه ۹ مهرماه ۹۷ جهت اجرای حکم اعدام به سول‌های انفرادی زندان مرکزی ارومیه منتقل شدند.

فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات شمال آفریقا و خاورمیانه عفو بین‌الملل در واکنش به اين خبر گفت:
“مقامات ایران باید فورا اجرای حکم اعدام زینب سکانوند را متوقف کنند. او زمانیکه تنها ۱۷ سال سن داشت بازداشت شد و به اتهام قتل همسرش، که در سن ۱۵ سالگی با او ازدواج کرده بود، محكوم به اعدام شد. با توجه به زير ١٨ سال بودن زينب سكانوند در زمان وقوع جرم و همچنين روند به شدت ناعادلانه دادرسى، اجراى حكم اعدام وى باید فورا متوقف شود.

عفو بین‌الملل در بیانیه خود نوشت:
زينب سكانوند‌ تنها در آخرين جلسه محاکمه خود در سال ۲۰۱۴ به وکیل دسترسی پيدا كرد و در آن مقطع اعترافات قبلى خود را پس گرفت. او گفته است که در دوران بازداشت، ماموران پلیس مرد او را از طريق ضرب و شتم شکنجه كرده اند.

عفو بین‌الملل خواستار لغو فوری حکم اعدام قریب‌ الوقوع زینب سکانوند شده و نوشت: مقامات ایران باید فورا محكوميت اعدام زینب سکانوند را لغو کرده و زمينه اعاده دادرسى را بدون توسل به مجازات اعدام‌ و‌ مطابق با اصول دادرسى عادلانه ناظر به اطفال و نوجوانان فراهم نمايند.”



اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #عفو_بین_الملل  #زینب_سکاوند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر