۱۳۹۷ آذر ۳۰, جمعه

جایزه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر به خانم اسما جهانگیر تعلق گرفت

جایزه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر به خانم اسما جهانگیر تعلق گرفت

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام، در جلسه روز ۱۸ سپتامبر برابر با ۲۷ آذر ماه؛ جایزه سازمان ملل متحد در زمینه حقوق بشر به خانم اسما جهانگیر، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل متحد در امور ایران تعلق گرفت. 
خانم عاصمه جهانگیر در گزارشات خود در خصوص نقض حقوق بشر نسبت به ادامه مجازات اعدام و نقض حقوق بشر از جمله حقوق زنان و اقلیت های قومی و عقیدتی ابراز نگرانی کرده بود. 


خانم عاصمه جهانگیر در شهریور ماه ۹۶ خواهان تحقیقات مستقل درباره اعدام‌های سال ۶۷ شد.
وی برای نخستین‌بار به اعدام‌های زندانیان سیاسی سال ۶۷ اشاره کرده و از حکومت ایران می‌خواهد تا دراین‌باره تحقیقات مستقل و دقیق صورت گیرد.

در گزارش خانم جهانگیر که به همراه یادداشتی از آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد، به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه شد، به اعدام هزاران زندانی سیاسی مرد، زن و نوجوان در پی فتوای آیت الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی اشاره شده و نوشته شده بود: «بر طبق گزارش‌ها، هیأتی سه نفره مسئول تصمیم‌گیری در باره این کشتار بوده و پس از اعدام نیز پیکر قربانیان در گورهایی بی‌نام و نشان و بدون اطلاع خانواده آنها دفن شده‌است.»
خانم جهانگیر همچنین در آخرین گزارش به سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران اعلام کرده بود که جریان تظاهرات خیابانی در ایران در اعتراض به فساد و وضعیت بد اقتصادی(در دی ماه سال ۹۶)، بیش از ۲۰نفر کشته شده‌اند. خانم جهانگیر در گزارش خود تصویری که از وضعیت حقوق بشر ایران مشاهده کرده را نگران‌کننده خوانده و خواستار تحقیقات مستقل درباره موج سرکوب اخیر در ایران و جان باختن برخی از معترضان در بازداشت و پاسخگویی کارگزاران رژیم شده بود.
خانم جهانگیر در گزارش خود از مقام‌های ایران خواسته تا در زمینه سرکوب معترضان اخیر ایران و کشته‌شدن برخی از آنها در بازداشت، تحقیقات مستقلی انجام دهند. 

خانم جهانگیر به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد اعدام های غیرقانونی، خودسرانه، گزارشگر ویژه در مورد آزادی مذهب و اعتقادات و سپس به عنوان گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، خدمت کرده است.
عاصمه جهانگیر وکیل مدافع حقوق بشر پاکستان بود. برای سه دهه از حقوق زنان، کودکان، اقلیت های مذهبی و فقرا دفاع کرد. او از رهبران جنبش وکلای پاکستان بود و به دلیل مبارزاتش در زمینه حقوق بشر در پاکستان زندانی و حصر خانگی شده بود.
خانم جهانگیر در سال ۱۹۸۳ در دوران ریاست جمهوری ژنرال محمد ضیاءالحق به زندان افتاد و در سال ۲۰۰۷ نیز حبس خانگی شد.
عاصمه جهانگیر سپتامبر ۲۰۱۶ به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران جایگزین احمد شهید شد.

جایزه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر، جایزه افتخاری برای افراد و سازمان ها به شمار می رود و به رسمیت شناختن کمک های برجسته به ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و آزادی های اساسی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر ابزارها سازمان ملل متحد درباره حقوق بشر است. 
جایزه توسط مجمع عمومی در سال 1966  تاسیس شد و برای اولین بار در 10 دسامبر 1968 به مناسبت جشن بیستمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر اهدا شد. جایزه از سال 1973، 1978، 1988، 1993، 1998، 2003، 2008 و 2013 اهدا شده است. این جایزه فرصتی است که نه تنها به رسمیت شناختن عمومی در مورد دستاورد های دریافت کنندگان خود، بلکه برای ارسال یک پیام واضح برای مدافعان حقوق بشر در سراسر جهان است که جامعه جهانی از تلاش های خستگی ناپذیر آنها برای ترویج  حقوق بشر سپاسگزار است و از آنها حمایت می کند. 
برندگان قبلی شامل الینور روزولت، مارتین لوتر کینگ، نلسون ماندلا، جیمی کارتر، دنیس موکوئه، ملاله یوسف زای، سازمان عفو ​​بین الملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC) بودند.

اخبار ما را در سایت جوانه ها
و کانال تلگرام نه به زندان نه به اعدام دنبال کنید
#ایران #حقوق_بشر #عاصمه_جهانگیر  #گزارشگر_ویژه_حقوق_بشر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر